HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Frågor om skärmning med aluminiumfolie.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/02 :  11:00:20  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Hej!

Har kommit hem från semestern och genast börjar de gamla DIY planerna snurra på igång. Först på tapeten är matningsspänning till en effektförsärkare så jag ska bygga en stabil låda för tranformatorer, likriktning, skyddskretsar etc. Tänkte använda trä/spånskivor men jag har delar som jag skulle vilja skärma av så det håller inte hela vägen.

Testade att sätta mutimetern till lite vanlig aluminiumfolie och den visade några tiodels ohm.
Så det jag undrar, finns det någon bra anledning att ha en ordentlig plåtbox istället för att klä träskivor med aluminiumfolie? får man en märkbart sämre skärmning p.g.a. tunn folie/hög resistans eller bör det räcka för att ta bort huvuddelen av de störningar som en riktig box skulle klara av?


--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Edited by - rosbacke on 2004/08/02 11:00:45

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2004/08/02 :  12:11:14  Show Profile Send Bardis a Private Message
Jag har provat att skärma med aluminiumfolie. Det funkar utmärkt. I mitt fall var det till en hörlursförstärkare. Det räckte med att hålla handen över den oskärmade lådan för att det skulle brusa. Efter ingreppet med folien var problemet löst. Det går faktiskt att löda sladdar på den fastlimmade folien om man vill tex sammankoppla lock/botten i en låda. Häfta fast sladden först så slipper du få en bit folie i handen när du löder :)
Ett problem med folie är att man lätt skadar den. Men den skall ju sitta skyddad inuti lådan så det är en bagatell om man inte skall skruva mycket i lådan.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/02 :  14:07:46  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Precis det jag ville höra! Tack för svaret. Jag planerar att limma fast folien på träplattorna med kontaktlim el. dylikt och sedan dra skruv med kabelsko i väggarna för att få kontakt. Får se om det behövs någon form av lödning eller ledande pasta för att få täta ledande skarvar mellan väggarna sedan.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2004/08/02 :  14:40:49  Show Profile Send Bardis a Private Message
Jag använde trälim. Det har fördelen att det inte torkar med en gång. Då kan man justera folien lite om det inte blir riktigt slätt med det samma.
För att det skall bli tätt skärmningsmässigt sett i tex botten på lådan kör med lite överlapp i stället för lödning eller pasta.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/02 :  15:33:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag använder ofta aluminiumfolie för "nöd-skärmning", ex. för att temporärt lägga en extra skärm på en kabel. Det fungerar bra. Nackdelen är att aluminium inte är värdens bästa ledare och om man har höga krav så är koppar bättre, i 99% av fallen så kommer det inte spela någon roll.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/08/02 :  16:34:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Folie fungerar inte med magnetfält som kräver tjockare plåt.
Däremot bra när det gäller elektriska fält där tjockleken inte har betydelse.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/08/02 :  18:27:54  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
tunn kopparplåt från clasohlson är bra till mycket..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/08/02 :  22:20:17  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hmm det ultima vore väl sån plåt som sitter i datorlådor?? Den är väl gjord för att skräma?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/03 :  00:37:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Plåten i datorlådor är nog just vanlig plåt, det finns ju alla möjliga varianter av datorlådor (själv har jag en som delvis är i akryl) och exklusivare varianter är ofta gjorda i aluminium.

Det bäst slärmmaterialet för elektriska fält är koppar, i praktiken fungerar dock alla vanliga metaller bra.

Ska man börja skärma "på riktigt" måste man ju filtrera in- och utgångar samt använda packningar i alla skarvar, gör man inte det spelar det nog ingen roll vilken metall man använder.

SKa man börja skärma magnetfält ramlar man in på ett annat område, men det är knappast nödvändigt för vanlig elektronik.


Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/08/03 :  08:37:22  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Nu skall vi se om gymnasieelläran fortfarande finns med mig...

Vad gäller magnetisk skärmning så funkar det mycket marginellt med koppar eller aluminium - i prinicip är det så att allt som inte är magnetiskt har ungefär samma permeabilitet (genomsläpplighet) för magnetiska fält. I klartext betyder detta t.ex. att det är lika potentiellt farligt att ha en kraftledning nedgrävd intill ett dagis som att ha den hängande över ett.

Så, vill ni skärma magnetiskt så krävs det vanligt hederligt järn.

För elektrisk fält är det som tidigare framgått en helt annan femma, här är det frågan om att skapa en så kallad "Faraday's Bur".

Om du innesluter en volym med ett elektriskt ledande nät (som med fördel jordas) så kan inte elekriska fält eller radiostrålning tränga in (eller ut). Det är ett frekvensberoende i förhållande till storleken på nätet, dvs att har du en folie istället för nät så stänger du även ute de höga frekvenserna.

Rätta mig om jag har fel för detta var några år sen....

Mvh Mikael


Think what's inside the box!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/03 :  09:33:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om man söker lite bör man kunna hitta en långt inlägg jag skrev om skärmning där jag gick igenom grunderna samt hur man skärmar magnetfält, jag tror jag fick med det mesta där.

Mickeman: Helt rätt
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/03 :  10:39:34  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Tack för alla bra inlägg! Anade något liknane men det är alltid bra at få det på pränt.
f95toli, får tyvärr erkänna mig skyldig till att inte söka innan jag postade. Hittade tyvärr inte länken när jag sökte på 'skärm'. Har du ett bra sökord eller länk för titeln tas den emot tacksamt.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/03 :  17:41:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Prova
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=24220&whichpage=4&SearchTerms=%2Cmagnetf%E4lt

så hittar du ett inlägg från mig.

Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/04 :  00:51:23  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Bra inlägg! De gamla TET kunskaperna börjar sakta men säkert falla på plats igen efter dagens repetition.
Jag kommer nog att koncentrera mig på att hålla transformatorerna och 220V delen så långt borta från övrig elektronik som möjligt. De borde vara de största bovarna till magnetfält. Sedan blir det nog lokala skärmar kring DA-omvandlare och förförstärkare när dessa ska till att byggas någon gång. Kanske hamnar de i en egen låda då.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000