HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Superbilligt sommartweak
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Guran
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/07/29 :  15:41:11  Show Profile Send Guran a Private Message
Satt och surfade runt på svalanders sida och fick en oerhörd inspiration till att kostnadslöst förändra ngt hemma i anläggningen.

Såg att dämpning av cd-spelaren gjort skillnad hemma hos gurun.
Jag råkar sitta och trycka på en exakt likadan spelare, sony 920.
Bestämde mig för att sticka till biltema för att kolla om dom hade ngn bitumen att sälja.
Efter lite planlöst irrande och bläddrande i katalogen konstaterades att bitumen inte fanns i sortimentet.
Medans jag bläddrade i katalogen fick jag syn på denna mojäng:

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=23317

Sökte upp den i affären och klämde och tryckte lite, verkade fast men ändå mjuk. Efter denna rigoröst vetenskapliga bedömning inhandlades 2st att ha som kuddar under CD-spelaren.(eg borde jag tagit 3 men kostnadslöst skulle det ju vara) summa 2*39:90.
Vansinnigt prisvärt med tanke på resultatet.........

Edited by - Guran on 2004/07/29 17:01:34

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/29 :  16:18:25  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Det är väl någon sorts gele i dem, om jag inte har helt fel för mig..?
Go to Top of Page

Guran
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/07/29 :  16:23:45  Show Profile Send Guran a Private Message
Förutom mjuka silikonunderlägg ville jag ha något som tyngde ner spelaren då plåten som den är gjord av är väldigt vek.

Har länge studerat de klinkerplattor som finns på de flesta bygvaruhus. Plattan är ca 35*35cm vilket inte täcker hela bredden men gott och väl djupet på spelaren.
För 50kr får man en skiva som är hyfsat tung och ca 15mm tjock.
Stenen är svart granit som ser väldigt exklusiv ut.

Väl hemma kastade jag mig över spelaren och började ivrigt tweaka.
Kuddarna under var väl låga så de standardmonterade fötterna tog fortfarande i bänken under. detta löstes med att en vanlig musmatta monterades under silikonkuddarna.

Plåt mot sten kändes lite skramligt så jag tog gummiskivan från en gammal skivspelare och lade mellan stenen och spelaren.

Ett par knack på spelarens front renderade endast stumma ljud och allting gav ett mycket lovande intryck.

Som ni kanske förstått så ligger det ingen som helst vetenskap bakom detta tweak utan kreativiteten har fått härja snabbt och fritt, det längsta jag kan sträcka mig till är att sunt förnuft fått råda Här kanske min sambo ber mig, och många andra på forumet, definiera sunt förnuft....klinker och handledskydd till cd-spelaren....galenpanna??
Go to Top of Page

Guran
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/07/29 :  16:27:35  Show Profile Send Guran a Private Message
Det kan nog stämma, jag skrev silikon men har egentligen ingen aning.
För 40:- kan det egentligen vara vad som helst
Go to Top of Page

Guran
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/07/29 :  16:37:55  Show Profile Send Guran a Private Message
Innan jag berättar om resultatet så tänkte jag tala om vad som står och spelar hemma.
CD som sagt Sonys testvinnare(ingen värdering i detta utan krasst konstaterande) 920 som har ett par år på nacken. Helt omodifierad.
Ljudet går sedan via signalkabeln nordost black knight tilll förstärkaren. Denna är en gammal Audiolab 8000S som har ca 10 år på nacken men "still going strong".
Högtalarkabel är även dessa nordost och är deras billigaste tror jag.
Kommer inte ihåg beteckningen.
Högtalarna heter Avantek six och kommer från Audio pro. dessa står på mjuka fötter från ljudmakarn.

Vidare så står allt på en stereo/tv bänk från Ikea.

Edited by - Guran on 2004/07/29 17:15:48
Go to Top of Page

Guran
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/07/29 :  16:57:02  Show Profile Send Guran a Private Message
Ljudet då?????

Alltså, jag fattar ingenting!
Vilken otrolig förbättring, och det för 120 spänn
Det är en ny cd-spelare

OK lite nyansering kanske vore på sin plats.

Det finns ett begrepp som kallas intertransienttystnad som jag tills nu inte kommit i kontakt med......
Jag skulle vilja beskriva det som om stabiliseringen av cd spelaren gjorde att högtalarna vart som gjutna i cement.
Basen vart helt fast och det vart nästan att basen satt i mellangärdet på en. klippfast.Samtidigt vart den helt fri från högtalaren och vart luftig.

Helt plötsligt kunde jag höra om det fanns fler sångpålägg av sångarens röst.
Tystnade gjorde att allt blev tydligare och därmed kom fler detaljer fram.

Behöver jag nämna att jag spelade länge den kvällen. 0130 bröt jag sessionen för att överleva morgonen efter

Alla förändringar som nämnts ovan har ingen betydelse alls om det fattas en annan sak i ljudet som jag inte haft hittils.....spelglädje!
Kan bara konstatera att foten efter tweaket gick i ett och att jag fick behärska mig för att inte dra upp volymen

Detta lilla tweak kan varmt rekommenderas till alla.
Go to Top of Page

Guran
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/07/29 :  17:06:05  Show Profile Send Guran a Private Message
Planerar att ge förstärkaren samma behandling ikväll.
Återkommer med resultat.

Mvh
Gustav
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22008 Posts

Posted - 2004/07/29 :  17:53:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kul Guran!

quote:
kreativiteten har fått härja snabbt och fritt, det längsta jag kan sträcka mig till är att sunt förnuft fått råda
DIY i ett nötskal

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/07/29 :  19:05:08  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Testa att byta ut skivspelarmattan mot några klumpar häftmassa, testa få stora och många små.
Kostar inte mycket; 30 kr för en förpackning som räcker ett tag!

Blir kanske lite snyggare?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/29 :  22:38:52  Show Profile Send ILLY a Private Message
Skönt att höra att man inte är den enda som håller på med sånt där!
Är också den sorten som gillar att gå omkring på byggvaruhus och bara titta, känna och klämma på alla obegripliga ting som de lagerför och tänka att "Jaja, de här värmeisoleringsrören för fem spänn metern borde man kunna limma ihop lite diffussorer av".

Hursomhelst, mitt tweak kan helt och hållet jämföras med klinkersen, fast jag ville ha det lite mer diskret. På insidan av locket till min (testförlorande, hmpfh!) H/K HD 750 så limmade jag fast ett gäng brynstenar för 22:-/ styck på Clas Ohlson ( http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/304829_7376_2940_8533_Bw2.jpg ). Kan lova att locket blev stumt och att spelaren gick upp i vikt.
Ska jag vara helt ärlig så kan jag nog inte påstå att jag märkte någon större skillnad, förutom en (kanske paranoid inbillning!) något långsammare sökning när jag satt i en ny skiva.

Dock är jag mer inne på "många bäckar små" när det gäller billiga vardagstweaks, än att bortskrapade plasthöljen från kondingarna skulle innebära natt-och-dag-skillnad!
Jag kan säga med bestämd säkerhet att min anläggning som helhet låter märkbart bättre nu, än när grejerna var nya, efter allt småpill den fått genomlida.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/07/29 :  23:13:58  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Dock är jag mer inne på "många bäckar små" när det gäller billiga vardagstweaks, än att bortskrapade plasthöljen från kondingarna skulle innebära natt-och-dag-skillnad!

Precis det tycker jag också. Har man "förbättrat" kanske 10 detaljer, där man inte alltid hör förbättring på varje enskild förändring, så lär ju helheten iallafall bli hörbart bättre.
Man kan t.o.m ta smällen att en enskild "förbättring" var verkningslös.
- Det är detaljerna som ger helheten -
Det är värt att tänka på på när det tjafsas om hörbar nytta när det gäller byte av kablar exempelvis.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/07/29 :  23:22:57  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Om du fortfarande är ute efter bitumenmatta så har mekonomen det (finns i de flesta städer), en matta kostar 8kr och är 20*30cm om jag inte minns fel, så det är rätt så billigt det också.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/07/29 :  23:58:25  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Äntligen själsfränder... Jag kan gå omkring i timmar i vilken butik som helst och titta på grejjer man kan modda stereon med eller bygga högtalare av. Vilken som helst utom klädaffärer då men affärer som säljer tyg går utmärkt :D

Även detaljpillandet.. Gissa vem som bl.a har häftmasseklumpar på i stort sett alla(icke varma) komponenter i sin förstärkare!! :D

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Guran
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/07/30 :  09:58:59  Show Profile Send Guran a Private Message
Vad är det för häftmassa? Låter intressant.

Ja inte är det någon designorgie i dagsläget

Jag har lite stomljudsdämpande material hemma som är
dubbelhäftande och skall sitta mellan material. Detta tänkte jag
fästa stenen med. Dock så måste det trixas lite så locket
fortfarande är demonterbart.

Materialet kommer från Sontech i sthlm(inte hifi butiken)

Jag tror det är lite revanschkänsla över dessa billiga tweaks.
Att man inte behöver kasta ut tusenlappar för att få en liten kick.

Jag tror min förbättring mycket beror på den dåliga uppställningen(ikeabänken) initialt hellre än att gelekuddarna är optimala.
Men, det spelar ju ingen roll

Go to Top of Page

Guran
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/07/30 :  10:22:59  Show Profile Send Guran a Private Message
Lyssnade mer igårkväll samt läste om mina egna inlägg...
Snacka om kliché frossa

Inför lyssningen så försökte jag rannsaka mig själv för att verkligen se om denna förbättring som jag upplev bestod.

Tog fram skivor som jag inte riktigt gillat tidigare bla U2 " The joshua tree" Låten still havent found.. ska vara en som man bara vill ösa på med men som låtit tämligen ointressant tidigare.

Norah jones förra skiva är minst sagt kritikerrosad och även den har fått leva ett tillbakadraget liv i hyllan.

Dessa är skivor som jag vet att jag gillar när jag hör dom på andra ställen och andra anläggningar av olika prisnivå.
Tyvärr så har de aldrig levererats intressant hemma.

Vad är det som gör att dessa skivor, efter ett granitblock och gele, fångar mitt intresse så mycket så att det verkar som om man läser en riktigt bra spännande bok istället för en riktigt dålig bok.

Någon som har ett bra svar?
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/30 :  17:59:42  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det där känner man ju igen...

Inget svar, snarare en teori. ALLA anläggningar låter olika. Alla människor hör olika (sägs det, svårt att bevisa ett sådant påstående). Alla människor vill att det ska låta på olika vis. Inte minst skivproducenter.

Att en anläggning är dyrare och finare ska förhoppningsvis också innebära att den kan återge källmaterialet så som det en gång var tänkt att det skulle låta. Men är det säkert att det passar dina öron och din smak?

Nej. Det är det inte.
Jag har sällan blivit så besviken, som när jag tagit med mig någon favoritskiva till någon hifibutik och lyssnat på den i en referensanläggning för 150 000:- och det låter S-K-I-T.
Oftast rör det sej om amerikansk rock med dyr produktion.

Tror helt enkelt att vissa anläggningar inte passar ihop med vissa skivor. Även om båda systemen (hemma samt studions) är någorlunda neutrala, så kommer den ena alltid att göra något som inte den andra gör och vice versa. Ibland kanske de gör något som är extra viktigt för en viss skiva, extra mycket olika. Resultatet blir att man inte lyckas engegera sig att lyssna med glädje på just den skivan.

Egentligen borde man ha två skivhyllor och två ljudanläggningar. En för audiofilt bruk och en för vardagslyssning med mer förlåtande återgivning, för sämre producarede skivor.

Fisksmisk Ola: Varit inne på Hornbach någon gång? Ujujuj... Det ligger en bara några kilometer här hemifrån (Backaplan, GBG). Farligt ställe att gå in på, om man inte är säker på att man har tid. Dom säljer... ungefär ALLT! Brukar ta mej tre och en halv timme att cykla dit för att köpa en tejprulle.

(nu skriver jag sådär långt igen... Dough!)

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2004/07/30 18:05:40
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/01 :  17:52:34  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
IllY-- Haha, nej tyvär, jag bor i Sthlm och inte i närheten av någon sådan affär(vad jag vet). Men jag förstår vad du menar... hehe

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/01 :  19:35:39  Show Profile Send sulan a Private Message
hepp. gött med billiga tweaks. jag inhandlade liknande silikon- mojänger 6st till 10:- st (visserligen rea)... satte dom under mina h-talar stativ.

ljudet blev mycket bättre i förhållande till med spikes på. htalarna liksom "svävar" uppe på silikonet...

prova själv!
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2004/08/01 :  20:51:24  Show Profile Send ypolt a Private Message
Mycket bra tips! Och man har ju inte direkt så mycket att förlora på att prova heller

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/01 :  23:07:24  Show Profile Send ILLY a Private Message
Nämnde ju mina värmeisoleringsrör i ett tidigare inlägg, gissa om jag blev förvånad när jag såg detta på Decibel Dungeon!
http://www.decdun.fsnet.co.uk

Ser ni pelaren nere till höger, som ser ut att vara gjord av liggungerlagsskum?
Exakt likadant rör som jag tidigare nämnt. Artikeln handlar för övrigt om hur man med enkla medel kan modda en billig Philips CD723, till en toppmatad, vibrationsdämpad dito.
Artikeln i sin helhet: http://www.decdun.fsnet.co.uk/digital.html

Gissa vad jag gjort idag?
Hmm... Nej, jag har inte kapat upp min cdspelare, men däremot har jag experimenterat med att konstruera vibrationsdämpande fötter till den, av nyss nämnda rör. (hade ju redan några meter liggande, som sagt 5:-/meter och brett användningsområde. Tar inte särskilt mycket plats längst bak i garderoben heller!)

Gick bra till en början, sedan visade det sig att större delen av spelarens vikt verkar ligga i aktern, så eftersom fötterna är ganska mjuka och svampiga så skönk de bakre ihop efter ett par timmar, med resultat att hela spelaren lutar. INTE bra, men skam den som ger sig. Får väl kompensera med att göra de bakre lite tjockare, så den står plant i slutändan. För dämpa vibrationer var helt uppenbart att de gjorde.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/01 :  23:51:57  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Illy, var skaffar man de där rören för 5kr/m?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/08/02 :  17:41:20  Show Profile Send elohim a Private Message
på vilket vis skulle ljudet bli bättre om man dämpade cd-spelaren..? förstår inte riktigt..
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2004/08/02 :  17:58:11  Show Profile Send ypolt a Private Message
Elohim: Du stoppar vibrationer och därmed oönskat ljud.

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/08/02 :  21:38:50  Show Profile Send elohim a Private Message
jaja, men då gäller det ju bara på höga volymer. jag förstår inte hur man kan förändra ljudbildens själva kvalité, hur basen kan bli fastare eller hur fler detaljer kan höras i musiken.

Då ska det väl skramla på rätt bra isåfall? =)
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/08/02 :  22:05:33  Show Profile Send Sondek a Private Message
Tog precis en kall öl då det är lite kvavt så här på sommar kvällen.
En skiva med Icehouse snurrar på tolvan... efter några läskande klunkar så börjar rytmen sitta riktigt bra och när det sista slunkit ner och strupen inte är lika torr längre så börjar det svänga ruggigt bra om musiken

Ett förbaskat trevligt Tweak

OBS! Det kan bli för mycket av det goda om man överdoserar med detta tweak

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/02 :  23:34:28  Show Profile Send linnar a Private Message
elohim:
Gå in på Svalander's sida och läs om hur olika mäniskor upplever
saker och ting olika.
Jag skriver upplever, för det är det mycket av våra mått och
steg handlar om. En del hör klara förbättringar medan andra
inte hör någon skillnad alls. Kanske ett psykiskt fenomen, vem vet.

Huvudsaken är att man är nöjd med sin förbättring vad det än är.
För då mår man bra osv. Sen kan folk tycka vad dom vill.

Annars håller jag med dig i din förvåning.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000