HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Superbilligt sommartweak
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/02 :  23:46:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vibrationsdämpning är väl gångbart på all hifiutrustning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/03 :  01:46:09  Show Profile Send esl a Private Message
Det handlar om mikrofoni och modulation.
Att rörförstärkare är behäftat med detta otyg är väl känt (kör själv med rör :) men även transistordito har detta i viss mån.
När det gäller CD spelare är det en mycket enkel förklaring till ljudskillnader vid olika extern vibrationspåverkan.

En laserpickupp flyttas med hjälp av ett mycket exakt servo som vid yttre påverkan måste balansera pickuppen. Vid extrema skakningar spårar helt enkelt lasern ur och korrigeringskretsarna börjar att gissa (interpolera)
Vid mindre vibrationer jobbar servot och drar ström växelvis (AC) denna ström är ett strömbrus som ger upphov till spänningsbrus då nätdelen inte har försumbar impedans. Detta är EN störfaktor.
Den andra störfaktorn är de luftburna elektriska/magnetiska störfälten från detta strömrippel.

Gör följande test:
Pausa CD spelaren, tryck på låt 8 och hoppa till spår 1.
Lägg örat intill högtalaren när servot arbetar, hör du inget så öka volymen något.
Detta "vinande" kan tyvärr höras på vissa CD spelare. Har du en som är helt tyst så är det ju bra. Ett annat sätt att provocera fram servoljud (för att gå runt mutingkretsens transistorer på utgången) är att spela in en CD med tystnad på och sedan göra om samma sak.
Öppna locket och knacka på upphängningen och lyssna. Detta test haltar lite dock..
Dels nås spelaren av högre vibrationsnivå än vid lyssning MEN å andra sidan så "lyssnar" du till en TOM skiva som ej per definiton kan MODULERA musiken eftersom den inte innehåller information.

Byggde om en micromega CD spelare 94-95 till flytande upphängning bla.
Den hade ett Philipsverk 12.3 (lite osäker). Detta verk stod på tre st plast "pelare" ca 4cm höga som jag kapade av och ersatte med siliconslang (typ moppebensinslang) verket fick en ökad massa ca 1kg som limmades fast. I Verket satt ett subchassie flytande upphängt i silicongummikuddar som jag behöll, men jag ökade även massan på detta subchassie med lödtenn och smältlim.

Jodå.. den spelar fortfarande och jag tänker mig att den är okänsligare för yttre vibrationer.
Vill dock höjja et varnande finger för ombyggnad till flytande chassie om du inte har dämpning av det fjädrande systemet. Har du låg dämpning (typ fjädrar, gummiband) så får du ett multiresonant system som helt enkelt kan försämra vibrationståligheten.

Lycka till!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/03 :  07:13:44  Show Profile Send linnar a Private Message
esl:
Helt rätt.
Alla mekaniska prylar i ljudsammanhang kan vibrera.

Det som "elohim" är förvånad över är de superlativer som
en sten på CD-spelare kan skaka fram hos lyssnaren då
han själv inte hör någon skillnad.
Det kan troligtvis bara förklaras med två saker:
Antingen är lyssnaren en ovan lyssnare eller så
har det med lyssnarens personlighet att göra.
Eftersom jag inte är någon psykolog vill jag inte ens
försöka mig på en förklaring. Men helt uppenbart hör
en del medan andra inte hör någon skillnad och det
får man leva med. Huvudsaken är att man är nöjd med
sina mått och steg.

PS
Tack för en enastående förklaring gällande CD-spelare.
DS
Go to Top of Page

Guran
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/08/03 :  10:07:03  Show Profile Send Guran a Private Message
eloim>>
jag förstår ditt grubbleri, jag är minst lika förvånad själv.

Har nu lyssnat ett par dagar och kan konstatera att tidigare
inlägg fortfarande gäller. Allt har blivit intressantare.
Svåra skivor blir enkla!

Kanske är det så att just min spelare med min uppställning
fick en revolution av en stenplatta.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/03 :  12:44:30  Show Profile Send linnar a Private Message
Kan det vara så enkelt att en del har sin spelare på en plats
där det finns en svår rumsresonans och då också
hör en klar skillnad medan de som inte hör någon skillnad
har sina spelare på en resonansdöd plats. Bara en tanke.

Helt klart är att låga toner kan påverka mekanismen i en CD-spelare
precis som på skivspelare fast i mindre omfattning (?).

Pinsamt nog måste jag säga att jag inte har någon CD-spelare...ännu.
så jag kan inte testa.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:17:05  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Jag bokstavligen snubblade på en pryl med enorm mikrofoni förra veckan. Jag slog av misstag i foten till en RF-modulator (mellan tv-spelet och tv:n) och hörde något oljud ur tv:ns högtalare. Vid närmare undersökning gav en knäppning på apparaten upphov till ett tydligt "pling" ur tv:ns högtalare. Så visst finns problemet, även om detta var ett extremfall.
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:34:20  Show Profile Send elohim a Private Message
Då skulle det ju vara så att en cd-spelare med skakminne vore det att föredra; och om så vore - då skulle man alltså inte höra någon skillnad ifall spelaren satt i ett annat rum än det som man lyssnade i?

Förvisso, bra att det fungerar för vissa. Själv använder jag mina dj-spelare (Pioneer CDJ-100S) som har oljeupphängd slot-in skivhållare.

Sedan nämnde någno det här med interpolering. Jag vet inte, men det känns lite skeptiskt att en krets för att fylla in feldata från en skiva finns i cd-spelare. En bit är en bit, och där är väl felläsning av detta som gör att det vanliga cd-plopp-ljudet uppkommer?

Men det är helt klart intressant att läsa om förbättringarna, och att vissa faktiskt märker skillnad.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/04 :  01:41:05  Show Profile Send ILLY a Private Message
Att en cd-spelare har felkorrigeringskretsar har väl varit allmänt känt sedan ursinnets tider?

Fisksmisk Ola: Hornbach, meines geliebed...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/04 :  06:43:11  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Illy: Tyska, fattar ingenting...

:D

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000