HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 TV-bänk som både sväljer- och tål mycket
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/02 :  11:15:24  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Idag har jag en IKEA Timrå TV-bänk som hängt med sedan 1999 och visst, den fungerar bra för att vara just en TV-bänk men inte mer, samt att färgen är fel (bok). Jag har även ett Standesign Saturn 5 HiFi-rack som är urläcker (i mina ögon), men även den har idag fel färg (bok) för att passa in i rummet.

Jag ska ersätta både TV-bänken och HiFi-racket med en enda möbel som kan svälja alla dem produkter som jag idag fördelar på två möbler och därmed är jag ute efter en TV-bänk i björk eller lönn (vilket är ett absolut måste) och helst något i stil med IKEA Oppli. Oppli TV-bänken lastar tyvärr "endast" 70 kg totalt och mina prylar, som ska placeras i- och på TV-bänken, väger ca 110 kg tillsammans och därför går den TV-bänken bort...

Helst av allt vill jag ha en (TV-)bänk som har 2 st hyllor på höjden och 3 st hyllor på bredden - se denna usla skiss:|--------------------------------|
| | | |
| DVD | Center |Digitalbox|
|----------|----------|----------|
| | | |
| Slutsteg |Processor | Slutsteg |
|--------------------------------|
[/CODE]
Jag efterlyser nu förslag från er i hopp om att någon har riktigt najsiga tips på TV-bänkar att komma med. Och ja just det, priset får inte under några omständigheter överstiga 5.000 kr - annars hade jag redan köpt en fet QAVM-bänk från Quadraspire, där den kombination som jag skulle vilja ha, kostar ca 10.500 kr!

Här kommer lite information om vilka produkter TV-bänken ska förvara...

Överst på TV-bänken skall TV:n stå (B: 907, D: 566, H: 556 mm).
Sedan skall:
- 2 st slutsteg (B: 430, D: 385, H: 100 mm vardera);
- 1 st förförstärkare (B: 430, D: 385, H: 100 mm);
- 1 st DVD-spelare (B: 435, D: 315, H: 101 mm);
- 1 st centerhögtalare (B: 380, D: 290, H: 190-230 mm beroende på dess vinkling) in i bänken.

I bästa fall/förhoppningsvis skall även 1 st digitalbox (B: ca 430, D: ca 300 mm, H: ca 50-80 mm) få plats i TV-bänken - som idag står ovanpå DVD-spelaren.

Varje produkt skall helst stå på en egen hylla.

Se så, kom med massor av tips nu...

Edited by - C-Quence on 2004/08/04 13:53:27

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/08/02 :  11:55:47  Show Profile Send JM a Private Message
Om du sätter dit ett par extra hjul precis under dom mittre väggarna på opplibänken så kommer den lätt att hålla för 110 KG ! Jag har en Oppli själv, och jag har undrat länge varför dom har satt bara 1 st hjul i mitten under bänken istället för 2 eller 4 där dom mittre väggarna går ner mot golvet... Förmodligen så är det en ren ekonomisk fråga för ikea... Plus att det blir lättare att städa.

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !

Edited by - JM on 2004/08/02 11:56:25
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/02 :  12:33:26  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Klockrent, JM! Tack!

Du skulle möjligtvis inte kunna mäta bänken åt mig? Jag har dem yttre måtten på den, men dem inre måtten har jag inte hittat - inte på IKEA's hemsida i.a.f...
Det skulle uppskattas mycket!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/02 :  12:44:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ta en titta på Min Oppli...

http://bildarkiv.hififorum.nu/zalve/system/system1.jpg

En 32Ws SONY ~70kg
En H/K 15Kg
En DVD ~2Kg
En Video ~3Kg
En Centerhögtalare ~10kg
En Satelitemot. ~2 kg

Detta blir straxt över 100kg. Har inte märkt några problem att den skulle svikta eller nåt.

>1 hjul istället för 4 ? Enbart ekonomisk sak.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/08/02 12:45:24
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/02 :  13:12:04  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Tack Zalve, det ser ju bra ut!

Nu gäller det bara att få tag på dem inre måtten, så att jag får se om bänken passar eller inte... Du kanske hinner mäta innan JM?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/02 :  13:19:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan kolla, om jag hittar en meterstock.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/02 :  13:31:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lite innermått.

Höjden utan hyllplan är 25,7cm
Hyllplanens tjocklek är 1,5cm

Hyllhöjderna (hålen) är på 9,3/12,5/15,6cm räknat nerifrån.
Hyllan hamnar 1,5cm ovanför hålens höjd.

Mina tre fack hade bredderna 44,5/44,6/44,7 cm räknat från vänster.

Skicka ett PM om du undrar över nåt mer.

P.s Kan säg att den ljusnar i solljus, har märken efter TVn.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/02 :  13:31:57  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Tack så mycket!

Edited by - C-Quence on 2004/08/02 13:33:01
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/02 :  23:47:37  Show Profile Send Frost a Private Message
>Zalve
Fint med en JMlab-logga i fönstret
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/03 :  02:03:44  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Zalve; jag tycker dock det ser ut som din bänk sviktar. Eller är det bara på fotot det ser ut så?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/08/03 :  02:36:28  Show Profile
Jag har en Oppli, hur man ska få den av svikta med 5 hjul vet jag inte alltså. Har testat att stått på den och den är sviktar inte något (samtidigt som över 100 kg komponenter varit i hyllorna)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/03 :  11:11:38  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Fasen också, Oppli-bänken passar inte - facken/hyllplatserna är för små för att rymma samtliga mina prylar!
Mina planer är att placera 2 st slutsteg, 1 st förförstärkare, 1 st DVD-spelare, 1 st digitalbox och 1 st centerhögtalare i facken/hyllplatserna, men jag får leta vidare eftersom centerhögtalaren är för hög för facken/hyllplatserna i Oppli-bänken...

Inga andra tips eller förslag?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/03 :  11:48:04  Show Profile Send lasselite a Private Message
http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=40840&langId=-11&parentCats=10104*10174
http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=40824&langId=-11&parentCats=10104*10174

Snygga å sväljer mycket, men du kan fortfarande inte ha centern under TVn, så mitt tipps är att du bygger själv. Möbelhandlare har ena j***a pålägg. Med en budget på 1000 spänn sätter i princip fantasin gränsen. Men passa dig för skumma lister, då drar det lätt iväg.

Jag byggde min själv. Klädd i filt, och ska listas med ask (tror jag)! Tog ett tag att få honan att acceptera, men med lite övertalning så...
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/03 :  12:35:04  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Det bästa (än så länge) verkar nästan vara att själv rita en bänk som man sedan låter någon snickra ihop (eftersom jag saknar nödvändiga verktyg och maskiner) - å andra sidan kanske man får det exakt som man vill då...
Förhoppningsvis räcker mina max 5.000 kr då...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2004/08/03 :  13:06:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Lars du har rätt, Zalves bänk sviktar, man ser det om man tittar ordentligt. Zalve!, läge att sätta dit alla hjul kanske

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/03 :  13:31:13  Show Profile Send lasselite a Private Message
Med 5000:- i budget är det bara att sätta igång å rita

För dom pengarna får du bänkskivor i massiv lönn/björk, tillsågning, borrmaskin på rusta å en herrans massa träplugg, lim å olja till ytbehandling.

Klart du ska bygga själv, d e ju tokroligt. Funderandet, planerandet, ritandet, byggandet, svärandet och stoltheten när du e klar. Kan själv
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/03 :  13:31:57  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
quote:
Zalve; jag tycker dock det ser ut som din bänk sviktar. Eller är det bara på fotot det ser ut så?

Nja, kan vara kameran som luras... Titta på taklisten, den lutar åt andra hållet... Exempel på distorsion, fast optisk sådan...

/P
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/08/03 :  13:33:49  Show Profile Send zahnn a Private Message
Synd att du inte tar en oppli. Den svarta skall utgå ur sortimentet, och kostar 300:- nu på Ikea.
Var precis och köpte en, eftersom den nya tv:n och den nya hemmabiostärkaren inte får plats på/i den gamla bänken...
Tänkte dock sätta andra fötter på bänken istället för hjul.

Edit: Såg inte att det var tvunget att vara en björk/lönn.

[z]

I like boolean logic
NOT

Edited by - zahnn on 2004/08/03 13:36:31
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:43:16  Show Profile Send C-Quence a Private Message
lasselite; "att bygga själv" tåls nog att tänkas på - ska ta och skissa lite tror jag... Dessutom har ju faktiskt jag lite verktyg; en borrmaskin, en verktygssats med vanliga mejslar och nycklar, hehe, så det kanske kan gå vägen.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:44:54  Show Profile Send C-Quence a Private Message
zahnn; om det inte hade varit för min centerhögtalare, så hade jag förmodligen inte tvekat att köpa en Oppli (i björk då), men tack för tipset - andra kanske kan ha nytta av det.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:46:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Per!
quote:
Nja, kan vara kameran som luras... Titta på taklisten, den lutar åt andra hållet... Exempel på distorsion, fast optisk sådan...

Ojdå det har du rätt i

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:47:54  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Japp, jag röstar på optisk distorsion eftersom mer eller mindre alla kameror lider av detta problem till viss grad (alla "vanliga" i.a.f.) - titta även hur tapetskarven (till höger i bild) böjer sig.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/03 :  15:32:18  Show Profile Send lasselite a Private Message
Såhär avskräckande blev min Återstår att göra: lister i ask, lönn eller björk, någon form av fiffig kabelupphängning bakpå samt stativ till högtalarna.
Bänken är 43cm djup å 2m bred. Stommen är 20mm spånskiva.


Bänken är klädd i filt för att inte reflektera ljus från "duken" den har oxå "distanser" mot väggen för att bakgrundsljuset inte skall studsa upp på duken och för att få lite ljus oxå bakom apparaterna


Lite från sidan. "benen" är två AP subbor, ändå rymms bygget i din budget


Å såhär mysigt blir det på kvällen. Eller mysigt å mysigt St Anger är ju ingen mysplatta direkt

Två saker att tänka på: lister är dyrt, klura ut hur du skall gömma OCH! separera kablarna.

Lycka till

Edited by - lasselite on 2004/08/03 15:35:42
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/08/03 :  21:06:44  Show Profile Send supersonic a Private Message
C-Quence: Köp två Opplibänkar, 6 st hjul av den lite större modellen, 8 st justerbara ben, finns från 11 cm höga till 22 cm höga. Bygg ihop en bänk som den ska vara, förutom hjulen. Sätt på sex nya snyggare hjul. Ta endast topp skivan från den andra bänken och skruva fast benen i den storlek du vill ha och ställ "bordet" på Opplibänken. Kan inte bli bättre. Allt finns att köpa på din närmaste IKEA butik. Höjden på bänken blir mellan 65 och 85 cm. Du kan ju också köpa den nya lilla Oppli och ta toppskivan på den. Den är 90 cm bred och i silver men den smälter säkert ihop med din tv. Hoppas du fattar vad jag menar. Problemet med många tvbänkar är ju just det där med: "Var ska jag placera min centerhögtalare?" Lösningen på det är att skaffa en skiva med ben på, i den höjd man behöver, för att på så sätt "lyfta" upp teven och få plats med en center under.

supersonic
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:09:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
För de som fortfarande INTE har fattat att OPPLI inte viker för 100kg så kan jag tala om att det FINNS ett fåtal kameralinser som är raktecknande... MEN det är inte många och som vanligt inte billiga.

Det är bilden som ljuger. Bänken är rak. Mätte höjden på den, lika hög på alla ställen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:51:26  Show Profile Send C-Quence a Private Message
lasselite; väldans fiffig lösning med dukbelysningen - jag har för mig att jag sett liknande belysningslösning någon annanstans, men kommer inte på vart.
Riktigt läckert ser det i.a.f. ut att vara!

Umm, hur mycket vibrationer har du i din bänk, eftersom du använder 2 st subwoofers som ben?! Kan väl inte vara bra, eller?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000