HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny kines eller Gammal Stridsvagn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/08/10 :  18:37:00  Show Profile Send Machine a Private Message
Jaha, nu var man i uppgraderar tagen igen. Skatteåterbäring på kontot och en H/K CD som trilskas i racket. Vad göra? Byta cd förstås! Detta skulle visa sig svårare än jag först trott.... Efter lite möda lyckades jag få tag på några intressanta alternativ. Men då slog tveksamheten sin tunga näve i skallen på mig och jag började fundera, vad är bäst att satsa på egentligen? Min budget är ganska liten och jag hade tänkt köpa beggat, inte allt för gammalt dock, med tanke på laserns livslängd, lager o.dyl.
Min anläggning idag består av:
Thule IA100
H/K HDCD750
Audiovector M1 Signatur
Kablage är Neotech mellan CD och förstärkare och Kimber 8TC till högtalarna.

Jag har lokalisat en Teac VRDS-25 som faller inom mina budgetramar, den är ju verkligen byggd som en stridsvagn och gör det möjligt att uppgradera till schysst DAC i framtiden. Men hur står en sådan maskin sig egentligen mot dagens uppsamplings maskiner, med rör hit och dit? (T.ex. Cayin CD15A). Är det bättre att göra som alla andra och importera eller är Teac fortfarande ett bra köp?
Det bästa är ju alltid att provlyssna men det blir ofta lite svårt när man handlar beggat eller beställer från utlandet..

"Skit in - Skit ut"

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/10 :  18:54:35  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det var nån här som nyligen berättade att HiFiKlubben säljer NAD DVD S570, ur NAD:s kritikerrosade Silverline-serie och det är en synnerligen prisvärd apparat för sina 6000 pistoler, om det kan va nåt.
Då är allt nytt dessutom, med 2 års garanti och allt.

/Roland
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/08/10 :  18:58:46  Show Profile Send Machine a Private Message
Nääh, ren 2 kanal är vad jag vill ha. Men tack ändå!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:14:34  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag säger; köp "gammalt" och beprövat. Just Teac VRDS-25 borde vara en riktigt bra maskin för sitt pris idag. Och precis som du säger, en seperat dac i framtiden kan vara intressant.
Och då har du redan en transport av ytterst hög kvalité.

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/08/10 19:15:09
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:26:38  Show Profile Send Machine a Private Message
Men hur är det med livslängden då? Är teacs laser en dyr historia att byta eller?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:30:38  Show Profile Send FBK a Private Message
En snabb koll, så hittade jag dessa. Nad S500 5500kr, Thule CD150B 3500kr, Nad C542 2900kr.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:31:42  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Finns kina cd:s som är byggda som stridsvagnar! Finns väl en hel del över de där magiska 10kg..?
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:40:52  Show Profile Send Machine a Private Message
FBK> Jo, jag vet men är de bättre på att göra det väsentliga än TEAC? Alltså spela CD skivor? S500 är jag oxå intresserad av.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:59:05  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har bara läst om Teacen och Naden, och båda är bra maskiner enligt tester, men vilken som är bäst är nog svårt att sia om. Men har du planer på att i framtiden skaffa DAC så är Teacen grym mekaniskt som du säger.Annars så hade jag valt Naden pga att den är nyare. Förstår ditt dilemma, jag kommer att hamna i samma senare i år. Ska köpa ny Cd eller beg eller transport och Dac...osv.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/10 :  20:02:21  Show Profile Send sampix a Private Message
Vi kanske inte ska haka upp sig på vikten..

Maila Teac och hör med dem vet jag. Om det bara är lasern som behövs bytas, så borde det inte vara så farligt dyrt.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/10 :  20:10:40  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Dessa har jag spanat på därför jag skall också byta cd i framtiden.. Cayin har jag spanat extra mycket på. Men om den är bra? Det är grisen i säcken köp, men har sett en del goa kommentarer om den..

https://www.nysound.com/hifi/servlet/ShoppingServlet?action=productdetail&itemID=XD0002

https://www.nysound.com/hifi/servlet/ShoppingServlet?action=productdetail&itemID=CY15

https://www.nysound.com/hifi/servlet/ShoppingServlet?action=productdetail&itemID=E5

https://www.nysound.com/hifi/servlet/ShoppingServlet?action=productdetail&itemID=S10CS
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/08/10 :  21:24:22  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Blev det ingen Cairn Fog då? .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/08/10 :  21:28:09  Show Profile Send svejk a Private Message
Har en gammal TEAC T1 transport. Den har gått klockrent i 8-9 år. Den är moddad i ett par omgångar. Har läst någonstans att lasern kostar en dryg tusing.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000