HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min LP12:a exploderade !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/08/02 :  15:05:29  Show Profile Send Thor a Private Message
Ja i alla fall Valhalla kortet. Skulle sätta mig ner och lyssna på lite vinyl för första gången på ett tag, men fick problem redan när jag skulle knäppa igång spelaren, stendöd ! Kollade säkringen, och mycket riktigt så var den trasig. Tyckte det var lite konstigt då spelaren fungerade perfekt sist jag använde den, men bytte iaf säkringen och stoppade tillbaka kabeln i väggen... PANG !!! lät det från spelaren, och rök steg upp från undersidan

Vid en inspektion av styrkortet så ser man tydligt en diod som exploderat. Någon som har någon aning om vad som kan ha hänt ? Är det bara dioden som dog av ålderskrämpor, eller är det något annat som orsakat det hela ? Är det någon ide att försöka laga, eller skall man söka efter ett nytt kort ?

Det enda jag kan tänka mig som ev. orsak är ett blixtnedslag som skedde precis utanför huset för några veckor sedan.

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/08/02 :  16:58:46  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det är troligtvis lite mer än en diod som lagt av det du ska göra är att be en linn handlare om ett reparationskit kostar inte många kronor och då du har isär det så kan du byta de tre stora elektrolyterna. alternativt låta linn handlaren göra jobbet (kanske bästa alternativet).

Sedan kan ju jag vara helt fel ute och att det är något senare i kortet än det som ingår i reparationskitet. Värt att reparera kan man väl säga att det är alternativt kan du ju skaffa en Lingo.

Du kan ju skicka mig bilder eller lägga upp bilder över skadan så kanske man kan få ett hum om skadan.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/08/02 :  17:14:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,
någon som har koll på vilken typ av motorstyrning som Valhallan är?

P.S: "Pang" är ju inte roligt...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2004/08/02 :  17:33:08  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Tråkigt att höra men tror att jag har ett Valhalla-kort liggande i nån låda. Om du mailar eller PM:ar din adress så kan du få det om jag nu hittar det, har ingen användning för det själv.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/08/02 :  18:29:55  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Pac:

det är en styrning som likriktar spänningen och återskapar en ny 50 hz signal men hjälp av en kristall oscillator och skickar ut två åttiofemvolts spänningar fasförskjutna 90 grader tror jag det var varav den ena används för att bestämma riktning på motorn.

Lite kortfattat kanske men en ungefärlig förklaring.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/08/02 :  18:45:40  Show Profile Send Thor a Private Message
Har nu kollat på kortet som jag tog nedan och ser att det är ett motstånd som pajjat, inte en diod. Felet kan väl kanske ligga i likriktarbryggan, men det kan väl vara i stort sett vad som helst antar jag.

Mikael: Tar gärna ditt erbjudande, men vill nog betala någon krona i alla fall. Mailar dig.

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/08/02 :  19:15:57  Show Profile Send Hepcat a Private Message
det är det som finns ett reparationskit till som gått sönder det motståndet som byts mot ett NTC motstånd (har jag för mig) likriktarbryggan är även den bränd som du mistänker och de tre gröna kondensatorerna bör bytas oxå men det ingår inte i rep kitet men de brukar vara uttorkade. Kommer inte ihåg exakt vad som ingår en NTC eller PTC resistor vilket det nu var likriktarbrygga (en liten rund)säkring är det jag kommer på just nu.absolut inte svårt att åtgärda. (har för mig att både R1 och R2 byts ut.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2004/08/02 19:17:22
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/08/10 :  22:39:44  Show Profile Send Thor a Private Message
Jag vill bara tacka Mikael som sände mig ett Valhalla kort gratis ! I kväll kunde jag äntligen lyssna på vinyl igen
Go to Top of Page

Dxe_1956
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/08/10 :  22:47:48  Show Profile Send Dxe_1956 a Private Message
Grattis, ska snart få upp min Linn Axis spelar, bara be Hepcat kika igenom den och så för den har stått i 1 år. Inte samma division som LP12 men väldigt bra spelare. Har även köpt ett par Linn Nexus högtalare som jag ska hämta om nåra veckor.

All my friends are boppin' the Blues
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/10 :  23:42:26  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Dxe,

Axis ver. 2, spelar minst lika bra som LP12, om inte bättre. Bara så du vet...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000