HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Korsun v8i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2004/08/06 :  15:59:26  Show Profile Send andreas s a Private Message
Finns det någon som har lyssnat på denna bjässe samt jämfört den med andra stärkare i den högre divisionen?

Finns det någon återförsäljare i sverige?
/Andreas

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/08/06 :  18:11:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
en sökning gav ganska många hits på Korsun V8.

Bla: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29365&SearchTerms=korsun,V8

Vänligen, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/08/06 :  18:32:01  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Det har snackats om att Golden Age skulle börja sälja dessa i Sverige, dock har det ännu inte kommit upp någon info på deras hemsida ang. detta.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/06 :  18:34:42  Show Profile
quote:
en sökning gav ganska många hits på Korsun V8.

Bla: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29365&SearchTerms=korsun,V8

Vänligen, Per

Jo,fast den tråden handlar (som de flesta gör om V8:an) om nyhetens behag och hur billig den är hit o RR-affirmation dit...
Jag precis som Andreas S efterlyser vettiga lyssningsintryck eller kanske jämförelser mot svensk hifihandels motsvarigheter (Krell?).

Jag tror halva prisjakts forum äger denna förstärkare men jag har inte lyckats hitta några vettiga lyssningsintryck hittills...
"Jag får nog byta ut mina BlackDiamond för det lär ju bli lite overkill med en sån här jätteförstärkare osv.osv..."

Kom igen nu Korsunägare,är det nåt att satsa på,eller Den kanske rentav är "Cold and Course" som Norman så fiffigt sade...

Edit: stavnninggg

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/06 18:36:32
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/06 :  19:34:38  Show Profile Send filkingian a Private Message
"byta ut mina Black Diamond för det lär ju bli lite overkill med en sån här jätteförstärkare..", allvarligt?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/06 :  20:16:51  Show Profile
quote:
"byta ut mina Black Diamond för det lär ju bli lite overkill med en sån här jätteförstärkare..", allvarligt?

Inte ordagrant...Tror det var någon som hade ett par Audiopro "Ego" eller nåt,som trodde att Korsunen skulle "krossa" högtalarna...
Kom ut i ljuset nu V8-ägare! Är den nåt att ha eller får vi se ännu fler lotsas ut på Hifimagasinet
Nyfiken...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/06 20:17:19
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/08/06 :  20:57:51  Show Profile Send Mad a Private Message
Jag har en bytt ut min HK670 mot en sån och skillnaden är inte helt oväntat förkrossande. Vill ni veta nåt mer så får ni gärna fråga lite mer specifika saker är så jäkla svårt att skriva vad man tycker rent allmänt.

Edited by - Mad on 2004/08/06 20:58:23
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:14:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag vill också veta konkreta åsikter om dessa, om det finns referenser mot andra förstärkare, vilken utrustning man själv har, vad man tycker utifrån de referenser man har. Har någon kört någon "test" med andra?

Håller med övriga, varit tunnsått men utförligare åsikter om Korsun V8i, mest läst spontana 1:a intryck men inte ingående åsikter.

Sitter själv i startgroparna att beställa, men ännu ej bestämt mig då man ännu inte vet så väldigt mycket om dem. Vet dock att en som kört med samma grejer till viss del som mig har en på G hem...det blir intressant att höra vad han tycker


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:37:14  Show Profile Send Mad a Private Message
Jag quotar de första intrycken som jag skrev om på prisjakt:

<Q>
nnan jag köpte v8:an hade jag en HK670 som jag när jag köpte den tyckte var helt fantastisk, det första som slog mig när jag köpte HK:n var vilken kontroll den hade över högtalarna. När jag kopplade in v8:an insåg jag hur mycket mina koner kunnat fladdra som dom ville. Det var en helt enorm skillnad, allting lät plötsligt helt otroligt tight. Ljuden började och slutade mycket mer distinkt än tidigare.
När det är tyst på en inspelning är det just det, helt tyst ur högtalarna också,
upplevde aldrig att HK:n brusade men nu inser jag att den måste ha gjort det. Skillnaden på den här punkten är helt enkelt enorm.
</Q>

Efter de intrycken har jag inte funderat så mycket mer på hur det låter. Vad jag däremot har märkt är att jag har börjat intressera mig mer för musik igen, innan jag fick Korsunen strölyssnade jag mycket och hade gärna musik i bakgrunden. Nu lyssnar jag mer aktivt. Ibland när jag lyssnar så tappar jag helt enkelt andan när jag hör hur en del låter jag trodde jag visste hur de lät numera låter. Björks "Yoga" som jag tidigare tyckte var riktigt bra blev mer en religiös upplevelse när jag körde den genom Korsunen.

Under de två år jag haft HK670'in har jag funderat på att skaffa mig en sub för att jag tyckte att det saknades bas, alla sådana funderingar är helt bortblåsta. Nu finns det bas så det räcker och blir över.

Min kringutrustning består av följande:

CD: Sony SCD-XB940
Dator: Hoontech DSP ljudkort via DAC'en från en Sony MDS-JB930
LP: Numark TT-1 med Ortofon Scratch, ej testad pga. av avsaknad av RIAAsteg
Högtalare: Carlsson OD11 helrenoverade efter instruktion från Carlssonplanet
Analog signalkablar: Qed Qunex
Digital signalkabel: RG59
Högtalarkabel: TNT Audio Star
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/07 :  01:09:37  Show Profile Send nurfen a Private Message
By the way.. En kollega har tidigare varit anställd på Red Rose, och han bekräftar att de köper in OEM-förstärkare. Högtalarna däremot är "äkta vara".

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:02:58  Show Profile Send nesnob a Private Message
Jag har följt tråden och även läst en del på andra forum ang. denna förstärkare.
Tyvärr kan jag konstatera att det inte verkar finnas någon som kan ge lite mer seriösa svar på frågan om hur den låter och hur den presterar i jämförelse med konkurrenterna.

Är det kanske så att den inte låter så bra?
Kanske är den bara ett alternativ till hobbysvetsen därhemma i garaget?

Nej kom igen nu alla Korsun-ägare, och ge oss lite mer på fötterna så att vi kan få en rättvis bild av denna monstermaskin.

PS. Kan själv tänka mig att inhandla en då den faller inom min budgetram.

Edited by - nesnob on 2004/08/08 22:15:49
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:06:20  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag har en ni kan lyssna på i hägersten.

No hay banda!!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:14:31  Show Profile Send pak a Private Message
kanske inte har så mycket med saken att göra men,det verkar vara väldigt många som importerat grejer från kina,som försöker sälja redan efter några veckor.vore kul att veta varför.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:30:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Väldigt många Det är en hel del grejer som importerats, svårt att säga exakt hur många produkter men något hundratal säkert. Sett en (möjligen två)handfull annonser med kinaimporter(som direkt kan kopplas till kinaimport) på beg marknaden så särskilt stor andel är det väl inte. Inte fler än vanliga svenska butiksköpta, förekommer många nya saker som säljs efter kort tid och det finns säkert olika bra anledningar i alla fall.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:04:01  Show Profile
quote:
kanske inte har så mycket med saken att göra men,det verkar vara väldigt många som importerat grejer från kina,som försöker sälja redan efter några veckor.vore kul att veta varför.

Stämmer inte alls,2st spiderrack,1st Esound CD,3st Korsun V8i,1st Xindak FS-1 och 1st FS-2. Det finns/fanns säkert fler men även om det gör det så tycker jag det varit relativt dålig beg-omsättning av Kinagrejor. Det har importerats en o annan pryl detta året.Hehe...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:07:18  Show Profile
quote:
svårt att säga exakt hur många produkter men något hundratal säkert.

...gånger 2 (minst)det är jag bombis på...Kikar man runt lite på bla. prisjakt så är det lättförståeligt...
Bara jag har köpt 3 olika saker från 3 olika "kineser" och jag tror knappast att jag skulle stå för 3% av den importen...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:35:04  Show Profile Send molsson a Private Message
om jag minns rätt, så är en cayin tillsalu också. Det är samma som säljs i danmark.

No hay banda!!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:38:09  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
...gånger 2 (minst)det är jag bombis på...Kikar man runt lite på bla. prisjakt så är det lättförståeligt...
Bara jag har köpt 3 olika saker från 3 olika "kineser" och jag tror knappast att jag skulle stå för 3% av den importen...


Något hundratal..inte ett hundratal

Jag har själv 7st importerade produker, minst en till är planerad vilket kan bli en Korsun V8i så ni som har dem...ge oss bra intryck nu. Ett par är utdelade men borde finnas fler, och gärna någon som provat mot andra kompetenta förstärkare och kanske i någon bättre anläggning(OBS, inte negativt mot er som givit era intryck)


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:20:49  Show Profile Send pak a Private Message
varför jag undrar på detta är för att om man följt en del beställningar som gjorts på tex prisjakt och sedan läst vad fantastiskt det lät när grejerna kom-och plötsligt är ett flertal av dessa superprodukter till salu innan de ens kan vara inspelade,så börjar man bara undra lite.
det är helt säkert kanongrejer,men varför köpa-vara supernöjd och sälja lika fort igen?
men det är i alla fall kul att höra recentioner.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:29:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
pak: Tja, man kan ju som sagt ifrågasätta varje produkt som kommer på beg marknaden...var den än är köpt. Säljaren har säkert i de flesta fallen goda skäl för sina handlingar.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:40:42  Show Profile Send nesnob a Private Message
Det känns som att den här tråden är på väg attt spåra ur.
Från att ha handlat om hur en korsun v8i låter och hur den står sig i jämförelse med sina konkurrenter, till varför folk importerar själva för att sedan sälja sina produkter.

Jag tycker att vi backar bandet till ruta ett och börjar om!!!
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:43:06  Show Profile
quote:
varför jag undrar på detta är för att om man följt en del beställningar som gjorts på tex prisjakt och sedan läst vad fantastiskt det lät när grejerna kom-och plötsligt är ett flertal av dessa superprodukter till salu innan de ens kan vara inspelade,så börjar man bara undra lite.
det är helt säkert kanongrejer,men varför köpa-vara supernöjd och sälja lika fort igen?
men det är i alla fall kul att höra recentioner.

Jag har också lagt märke till det fenomenet+2 till:

*Handla,få hem,ta kort,lägg ut bilder på något forum "titta vad jag har köpt!",antiklimax,sälj,beställ något nytt osv.

*Människor som pysslat mer eller mindre med flerkanalare har helt plötsligt en Korsun V8i och ett par Xindak FS-1 i sin ägo. Jag tror det är mycket nyhetens behag som lockar,visst Korsunen ÄR ett imponerande bygge och ett kap för pengarna men när kartongen är öppnad och förstärkaren inkopplad kanske det inte är så kul med 2-kanalshifi längre=säljesannons.

Jag är nöjd med mina Vincent/Shengya grejor. Annars hade nog en Korsun eller Zell stått högt i kurs tror jag...

Här är en bild på Kinesiska Zell:s motsvarighet till Korsun V8i,2x200w. Kostar ung. lika mycket (lite).


Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/09 :  00:46:36  Show Profile Send Blue a Private Message
"Kina-syndromet"! Det är allt lite kul minsann, gick väl en gammal film på tv ikväll med det namnet?

Varför är det så många hifi-bitna som importerar från Kina? Personligen tror jag att det ofta handlar om vad vi kan kalla "hifi-porr". En jäkla massa watt, en jäkla massa kilon och silverglans för pengar som knappt räcker till Naims grådassiga 50-wattare hemma i Sverige. Och vem (utom jag då) vill sitta på sådana små blygsamma prylar när man kan få BMW-känsla för mindre cash?

Jag tror säkert att många av de här produkterna kan vara bra för sitt pris (personligen ser jag dock nämnda Korsuns jätteformat mer som ett problem än som en fördel, och jag gillar inte den skrytiga designen). Men det jag gillar minst med det här är ju att detta gör livet surt för svenska hifibutiker. Visst, vi lever i en fri värld och så ska det vara, men vill vi inte ha trevliga butiker med kunnig personal som man kan besöka när andan faller på?


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/08/09 :  00:48:16  Show Profile Send FBK a Private Message
mje1
Denna Zell var i alla fall hundra gånger snyggare än Korsun V8i som ser ut som sämsta sortens hemmabygge utseendemässigt. Fulare stärkare får man leta efter.

Sen tycker jag också att det är lite konstigt med alla lyriska intryck, sen efter ett par veckor så är det till salu..... En del av Kina hifin kanske inte är så bra, finner i alla fall ingen logik i det.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/09 :  01:16:27  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
FBK:




Edit
100x? Bara dubbel skönhet förvånar mig..




Edited by - Gerhard46 on 2004/08/09 01:17:52
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/09 :  08:27:10  Show Profile
quote:
Men det jag gillar minst med det här är ju att detta gör livet surt för svenska hifibutiker. Visst, vi lever i en fri värld och så ska det vara, men vill vi inte ha trevliga butiker med kunnig personal som man kan besöka när andan faller på?

Åja...Svenska hifihandlare som står o gnor händerna säljer mycket Kinesiskt,bara det att de tar det fyrdubbla (Vincent,Cayin mm). Tycker du att det är värt det för att få stå o småprata lite nere hos handlaren på hörnet??
Jag har inget emot Svenska hifihandlare,men när en privatperson kan köpa vissa produkter (Notera PRIVAT) till ungefär en fjärdedel av vad våra inhemska handlare tar,då är något galet. Hoppas svensk hifihandel tar och gör något (positivt?) åt situationen. Under tiden gör jag mina inköp från HongKong.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000