- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Jo det är mycket vanligt att man hör olika men som regel bruka det inte störa när man använder båda öronen samtidigt. Jag tänker på alla som gjort lumpen för länge sedan...på den tiden när man inte var medveten om hur viktigt det är att använda hörselskydd. Tänk om alla dom skulle stämma staten för förstörd hörsel i form av tinnitus eller hörelnedsättning. Nu för tiden är det ju inte så många som gör lumpen. I stället går man på rock konserter eller så åker man till Hultsfred.
En sprängpatron detonerade 50 cm från mitt vänsteröra för några år sedan på en FBU-övning. Jag har inte upplevt någon hörselnedsättning alls. Befälet på övningen sade att han läst på KavSS att örats hörselgång sluter sig helt och hållet vid så stark påfrestning. Lite OT kanske men är det någon annan som hört samma sak?
edit: Ja inte hört någon sprängning eftersom örat enligt utsago alltså sluter sig , men alltså hört talas om fenomenet?
Det är ju inte säkert att man får en hörselnedsättning på en gång den kan ju komma efter tjugoår. Varför har så många tinnitus och det ofta utan att man tror sig ha blivit utsatt för något speciellt. Man skulle kunna säga att örat glömmer inte.
Hörselgången sluter sig inte, däremot kan en liten muskel dra undan hörselbenen, dock hinns detta inte med vid plötsliga ljud, typ explosion. /Bonkster, med. stud.
quote:Hörselgången sluter sig inte, däremot kan en liten muskel dra undan hörselbenen, dock hinns detta inte med vid plötsliga ljud, typ explosion. /Bonkster, med. stud.
Jag kan intyga, har personlig erfarenhet av detta. Det "slår lock", och när det har varit tyst några minuter så släpper det. Nu sitter man där med tinnitus och hörselnedsättning och ångrar sig att man inte använde något skydd. Höga decibel är inget att leka med.