HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1 Bara fördelar eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2004/08/17 :  10:39:09  Show Profile Send hifisnullen a Private Message
Hej....

Satt en kväll o läste igenom de flesta artiklarna om denna (magiska) högtalare. Hittade (nästan) inget negativt om denna högtalare. Alla tycker om den, och då förmodar jag att det finns många människor där ute med grymt olika skivor. Detta måste vara den nya folk högtalaren. Men visst handen på hjärtat. Det kanske låter lite bättre när man själv har byggt den:) Jag tror absolut att den är bra. Så många människor kan inte ha fel.
Men finns högtalaren som alla kan lysssna på? Det verkar så. Inte en enda sågning har jag hittat om denne högtalare.
Lägger inte in detta för att negativisera denna högtalare. Men än så länge har den 100% anhängare på plus-kontot.

Vilket är mycket ovanligt i högtalar sammanhang.....

Läs inte detta nu o bli förbannad....
Ville bara lägga ut mina tankar till er..

MVH

Varför är 2 öl godare än 1?

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/08/17 :  10:45:52  Show Profile Send UrSv a Private Message
Allt är ju relativt. För de pengar det kostar att bygga (i mitt fall ca SEK 2500) så har jag inget att klaga på.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  10:47:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nej alla som har lyssnat och öst beröm har inte ens byggt den själv. Jag har två exempelt: Timbre och Jojje.

Nackdelar finns. HFLS-1 behöver mycket effekt. HFLS-1 går inte (paradoxalt nog) att lasta med *supermycket* effekt. HFLS-1 når inte ända längst ner i basen. HFLS-1 spelar inte frammåt, i ansiktet (har lyssningskompisar här i Kkrona som uppskattar frammåtspelstilen), osv.

Jag vet att jag bland annat nämde Volks Lautsprecher som skulle anspela på VolkvagnsBilen - en folkhögtalare. Med illa dold stolthet ger jag mig en klapp på ryggen för iaf filtret!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/08/17 :  11:17:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har bara hört två olika och har inte byggt någon själv men jag vill ändå påstå att HFLS1 håller mycket hög kvalitet. Effektbehovet är ett måste vilket även gäller kvaliteten, ett passande slutsteg till den väger några kilo.
Om jag skulle bygga så skulle jag välja MDF och det dyraste filtret, det är det värt flera gånger om.

Allt detta sagt efter endast en forumträff så tag det för vad det är.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/17 :  11:18:04  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
För att stämma in i klagokören så kan jag säga att den är svår (dock inte omöjlig) att skärma av magnetiskt. Ger problem i närheten av TV apparater.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/08/17 :  12:52:50  Show Profile Send ayayay a Private Message

Instämmer med det som de andra säger, prisvärdheten gör att den sitter som en smäck

Sen att den kan jämnföras i ljudprestanda med högtalare som är lite dyrare gör ju inte heller saken sämre

Det finns valmöjligher med HFLS1, dyrare filter, finish etc (eller tvärtom beroende på budget och kunnande)

I och med att man bygger själv så får man känslan utav att man bygger någonting som man själv vill ha (precis så som man vill ha det, med vissa reservationer )

Jag har haft ett stort nöje med att följa utvecklingen utav dessa högtalare, har även haft förmånen att lyssna till den ganska mycket innan jag byggde ett par själv (med väldigt skiftande utrustning)

Och HFLS1 har presterat ett bländande resultat varje gång

Mina HFLS1:or har nu spelat i ca 50timmar, och med tanke på vad jag har lagt ut för dem hittills (ofanerade än så länge) 2500kr, så slår dem de flesta högtalare (dock inte ESL57:orna) som jag har haft i min ägo (vilket inte är många men ändå )


"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/17 :  13:07:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Inget nytt..men visst finns det nackdelar, flera av dem om man ska vara nogräknad. Men ska vi se på pris och prestanda finns det inget att klaga på...även om man jämför en bit upp i pris. Jag har kostat på den dyrt faner och filter av kanske lite bättre kvalite och är 110% nöjd.

ps. den har inte 100% anhängare, vill bestämt minnas att det var någon som byggt en egen men inte gillade ljudet. En notis av honom var att det var för lite diskant? Håller med i jämförelse, den har mindre klar diskant än mina andra högtalare, den kanske är minst lika detaljerad men lite mer återhållen. ds.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/08/17 13:10:27
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  13:21:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
mangew:
Tror mig minnas detta. Inte för att jag vill gå in i försvarsställning på nått sätt, men allvarligt vet vi inget om hur grundförutsättningarna är: fel på diskanten, fel på filterkomponenterna etc. Jag menar att fel förekommer på komponenter... Dessutom har jag för mig att det gavs förslag på filterjusteringar för att höja diskantnivån.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/17 :  13:28:37  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Är faktiskt ett par stycken som anmärkt på att diskanten antingen varit för stark eller svag.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/17 :  13:39:42  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
mangew:
Tror mig minnas detta. Inte för att jag vill gå in i försvarsställning på nått sätt, men allvarligt vet vi inget om hur grundförutsättningarna är: fel på diskanten, fel på filterkomponenterna etc. Jag menar att fel förekommer på komponenter... Dessutom har jag för mig att det gavs förslag på filterjusteringar för att höja diskantnivån.



Visst Per, det kan vara något fel på någon komponent eller det kan vara personliga tyckandet som inte passar jag gav bara en notis om att berömmet inte är 100%:igt vilket efterfrågades i topicen..och en sådan produkt kommer troligen aldrig att tillverkas heller. Vad jag kommer ihåg var det ett bygge helt efter standard. Jag kan hålla med till viss del, i jämförelse med mina Pro Ac har den en svagare diskant ton...inte nödvändigtvis sämre för det.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/08/17 13:42:05
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:27:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har också hört en person säga att det var lite diskant men han var den förste att erkänna att hans öron inte längre var så unga och att orsaken till det troligen gick att hitta här.

Sen var det någon som var lite ovan med så mycket bas ur en så liten låda och därför tyckte att den saknade energi i övre mellan +diskant.

Sen var det någon som tyckte den var för ljus för att den saknade möjlighet att pumpa mycket luft i djupbasen.

Allt beror på våra referenser och vanor och om vi även lyssnar på akustisk musik live.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  14:37:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
OK!
Men ändå - har man byggt själv och det finns tips på hur man gör för att öka/sänka diskantnivån är det väl knappast ett reellt problem i mina ögon.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:13:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
enda jag kan klaga på är att basen blir lite blöt i mitt rum (bortsett från absoluta sweetspot)...men eftersom basen inte va blöt i mickeYs akustikregulerade rum så är det ju egentligen inte högtalarens fel :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:18:53  Show Profile Send UrSv a Private Message
Å basen från HFLS-1 i mitt rum är bättre än den är från mina kloner. I mitt tycke...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000