Den som inte vet vad han letar efter kommer antingen få svårt att hitta det han söker eller kan nöja sig med det första han råkar på. Svårt att misslyckas. Ett filter är ett filter och en förstärkare är en förstärkare. Detta är både och samt billigt men tyvärr slutsåld annars hade det varit perfa:
Man får träna sig lite på sökning. Jag är också ganska lat ibland men det skadar inte att skriva in sökord bara tagna ur fantasin och "active filter" verkar inte vara en alltför djärv gissning.
Jag kommer inte åt Analog just nu men det du måste veta är lite trots allt. Hur brant ska det vara, tillåter du fasfel, rippel i frekvensgågne etc. Frågor som bara du svara på. Ett säkert kort är dock 3:e eller 4:e ordningens Butterworth.
Tack peranders kan ju vara bra ide =) Ett litet steg med filter man skulle kunna använda till bas-element i första hand tänkt på element jag har just nu.. Fast kanske så att man skulle kunna ha det till senare projekt =) Billig skulle nog vara prion
Mikael: Har precis för mej att vi diskuterat detta i en annan tråd, för någon månad sen. Var det inte så att vi kom fram till att din reciever hade sub-out ? Så du kan använda den, bygg ett enkelt steg (typ gainclone), så har du fixat det. Enklare än så kan det väl inte bli?
luften: det kanske vi hade men jag är lite trög jag har inte kopplat riktigt än Men sub ut vet jag att den har men jag behöver fortfarande filter? eller behöver jag bara ett steg då eller??
Vi är inga tankeläsare precis. Du har en en sub-utgång men du har ingen sub ännu? Ska du köpa en sub(som alltid har nödvändiga filter om det skulle behövas). med inbyggt slusteg eller ska du bygga något?
Normalt finns filter i subutgången (lågnivån) och ju bättre stärkare desto bättre regleringsmöjligheter. Steg kan kopplas från den utgången (och annars hade användbarheten varit begränsad tycker jag). Oftast finns typ 80, 100 och 120 Hz som fasta delningar. Om du vill vara lite företagsam så står detta normalt klart och tydligt i din manual.
Om du inte minns går det utmärkt att läsa manualen igen....
Sidan 15 behandlar och visar inkoppling av subwoofer via den lågnivåutgång för subwoofer som finns. Det är ju inget underverk till manual men på sidan 42 står att subwoofern har frekvensområde 7-100 Hz -3dB som jag ser det...verkar antyda att filtrering sker.
Tja, med tanke på att du inte specat vilken subwoofer du tänkt att driva får jag svara att priset blir förmodligen nånstans mellan 50 spänn och 25.000. Du har inte lite mer info?
Vet ju inte vad det är för nåt men det ser ut som nåt standardelement så det behövs väl en 100 W eller mer. Beroende på hur mycket du har i lådorna hemma och hur du vill att det skall se ut samt vad du vill ha för nåt så kan du nog hamna mellan ett par hundralappar och precis hur mycket som helst. Vad VILL du bygga?