HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ILLY GC Mk I klar (lyssningsintryck och frågor)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/30 :  02:32:39  Show Profile Send ILLY a Private Message
Japp. Nu har jag lyssnat några timmar på Gainklonen. Jag kan direkt säga att den låter bättre än jag väntat mig. Visst hade jag läst mycket positivt, men jag hade ändå svårt att tro att något så litet skulle låta så bra. Det är inget tvivel om att den låter bättre än min Yamaha-receiver, som var sex gånger så dyr. Yamahan är väl visserligen ingen highend-produkt, men den får gå som jämförelseobjekt.

Jag har tidigare trott att det var mina högtalare som var onyanserade i basen. Det stämmer säkert också, till viss del, men de blev betydligt tajtare med GC:n. Basen känns också djupare. Jag hade redan efter någon timmes lyssning lagt märke till lågbasdetaljer som jag inte tidigare hört på mina skivor. Den riktiga knock-outen är dock tystnaden. Den är väldigt tyst när den ska vara det. Detta bidrar förstås till att dynamik och detaljering upplevs bättre.

Konkret exempel: På en skiva hajade jag till; "Jasså, spelar basisten i det här bandet med plektrum". Det lyckades aldrig Yamahan få fram.

Nu vet jag dock inte hur den beter sig om jag höjer upp volymen, eftersom jag bor i lägenhet och jag inte hade möjlighet att lyssna ordentligt förrän efter klockan tio, så jag har ännu bara haft på ganska låg volym.

Än så länge är jag dock mycket nöjd.

Sen ett par tekniska frågor.
Man läser hela tiden om folk som snickrar förstärkare, att de mäter DC-offset på utgångarna. Vad är det och hur gör man? Kanske något man borde gjort innan högtalare kopplades in. Jag tog dock det säkra före det osäkra och började med att spela på skräphögtalare som jag inte hade sörjt om de gått sönder.

Sen har jag lagt märke till ett fenomen som jag inte vet om det borde åtgärdas. Ca 30 sekunder efter att jag slår av strömmen, så ploppar det till i vänstra högtalaren, två gånger med ca fem sekunders mellanrum. Är det nätdelen som töms på ström och isåfall, kan och borde man göra något åt det, exempelvis paralellkoppla ett motstånd mellan plus och minus efter glättningskondingarna?

Slutligen ett stort tack till esl för värdefull hjälp!

Militant cyklist.

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/30 :  08:00:24  Show Profile Send Hjelm a Private Message
DC offset mäts lättast om man kortsluter ingången och mäter med DC voltmeter på utgången.

Va stänger du av grejorna .

Du har rätt i ditt antagande om vad som orsakar plopparna, kan också vara kretsen som får spel då matningsspänningen blir för låg.
Är det ett problem så tror jag att den enda lösningen är ett utgångsrelä som slår ifrån före matningsspänningen sjunker för långt.

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/30 :  09:15:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
En del förståsigpåare fnyser föraktfullt åt LM3875 och LM3886 konstruktioner. Jag undrar just om dessa personer har hört en Gainclone någon gång? Jag kom ihåg när jagg labbade med TDA2020, den då häftigaste monolitiska slutsteget. Den lät inte jättebra men mycket har hänt sedan tidigt 80-tal.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/30 :  14:12:47  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag var knappast någon förståmigpåare, men jag måste ändå säga att jag var lite tveksam trots allt positivt jag läst om dem. Förmodligen för att hifibranschen hjärntvättat en till att tro att en apparat måste kosta minst 10000 och väga minst tio kilo för att kunna låta bra. Herregud, jag har inte ens använt erkända "hifikomponenter", bara sånt som råkade finnas inne på elfa och ha ungefär rätt värden. Finns inte en guldplätering eller mundorf-logga så långt ögat kan nå! Första tweaket får nog bli att korta vartenda komponentben någon cm. Kan bli knepigt, men borde ge resultat. Senare ska jag testa lite och se efter om det är så stor ljudskillnad mellan kol- och metallmotstånd, som en del påstår.

Sen funderade jag lite kring nätdelen. Kör som sagt med en 2x12V trafo, seriekopplad till 24V och med enkel likriktare. Borde det göra skillnad att separera sekundärerna och köra två likriktare som +/-12V, för- och nackdelar (förutom kostnad, alltså)?

Angående ploppen vid avstängning, så är det absolut inte tal om några älgstudsartransienter, utan mer hemtrevliga basklick (konutslag ej synliga) så jag låter dem vara så länge.

Min multimeter visar -002 när jag satt den på 2000mV DC, nu var iofs inte utgångarna kortslutna, utan jag lyssnade på (rock)musik på normal lyssningsnivå. Kanske inte helt ortodox mätmetod, men med så låga värden borde det inte vara någon fara ändå? Finns inte minsta tillstymmelse till missljud iaf.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/30 :  17:09:19  Show Profile  Visit peranders's Homepage
he, he, så Illy förfaller när ingen ser...

Jag undrar just hur många speciellt audiofila komponenter som kan särskiljas i en blindtest. Jag har mina egna teorier om det men jag antar att detta är en känslig frågeställning så jag kräver inga kommentarer.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/30 :  17:24:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Misstänker att det som vanligt är viktigare vilken konstruktion som väljs och hur den genomförs framför aduiofilstämpel.

Egna tester har dock visat att innom högtalarkonstruktion är det inte alls dåligt investerade pengar att uppgradera t.ex. filterkomponenter. Detta dock map en bra och färdig konstruktion och jag rekommenderar alla att köra med "fulkomponenter" under testperioden.

Kul ILLY att det funkar och låter bra!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/08/30 :  22:32:09  Show Profile Send Belker a Private Message
Lyfter ILLYs fråga, eftersom jag står inför samma val själv...

quote:
Sen funderade jag lite kring nätdelen. Kör som sagt med en 2x12V trafo, seriekopplad till 24V och med enkel likriktare. Borde det göra skillnad att separera sekundärerna och köra två likriktare som +/-12V, för- och nackdelar (förutom kostnad, alltså)?
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/30 :  23:55:36  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tack Belker!
Efter att än en gång läst den grymma artikeln på http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html så vet jag iallafall vad Dejan Veselinovic skulle svara på den frågan. Själv ska jag nog ta och testa, har ändå tänkt köra dual mono i slutändan, så nästa gång jag köper trafo så köper jag en extra likriktare och bygger en till separat nätdel. Då blir det enkelt att testa och jämföra, för att få det ärligt så ska jag givetvis använda likadana likriktare och lytar. Låter det bättre så köper jag en till likriktare och uppgraderar 24 voltaren till +/-12V, är det sämre eller ingen skillnad så får jag en likriktarbrygga i svinn. Ingen brutal kostnad att bråka om. Faktum är att redan i samma stund jag skriver detta, så får jag en väldig lust att göra det testet! Men, tyvärr får det vänta tills jag har pengar över nästa gång.

Engelholm: Att ful- och finkomponenter gör brutal skillnad i delningsfilter skriver jag under på direkt. Det har jag egen erfarenhet av. Förmodligen gör det skillnad i förstärkare också, men eftersom det är en enkel och lättåtkomlig konstruktion, så kan jag ju byta komponenter allt eftersom och prova mig fram. Börjar med motstånd, eftersom det är billigast!

Och, ja visst är det kul att den funkar och låter bra! En otrolig kick för självkänslan, eftersom det är mitt första elektronikbygge någonsin, studsar fortfarande på moln. Det gör dock inte min sambo: "Måste den där stå framme? Du har ju redan en stereo som fungerar, dessutom sticker det ju ut en massa sladdar och skit, jag vill inte använda den och få stötar och sånt!" M a o, en låda är nog högre prioritet än jag först tänkt mig!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/31 :  00:00:08  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
"Du har ju redan en stereo som fungerar."

Precis det man vill höra...

--- Mikael R




Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/08/31 :  09:39:24  Show Profile Send Belker a Private Message
Räcker egentligen 2x12V för en gainklon? De flesta verkar köra med minst 2x18V.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/31 :  10:05:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
2 x 24-28 V AC verkar vara mest otpimalt om man vill kräma ut allt ur kretsen. De flesta verkar köra på 2 x 24 eller 2 x 25 V.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:45:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Illy, har du någon bild på ditt bygge?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/31 :  18:34:36  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ska fixa både bild och mer ström och spänning.

Dock inte ikväll.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/31 :  20:15:49  Show Profile Send esl a Private Message
Illy... du kanske skall vänta med bild.. ;-)
Om du har sett Per Anders bygen så förstår du vad jag menar..
(Var försiktig så att du inte skadar självkänslan menar jag..)

Jag kan komma förbi med en traf till.
Illy... jag skulle vilja testa en sak med din gainklon förresten... du har PM


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

131 Posts

Posted - 2004/09/01 :  12:58:48  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Jag vet precis hur det känns när man får höra att det finns ju redan grejer hemma som fungerar.
Jag plockade hem en Electrohome CRT Projje för snart 2 år sen. Kan säga att den e 60*60*60 ungefär. Och väger ca 50 kilo. Ska den där upp i taket!!!!!

Men visst när den väl blivit uppsatt och kalibrerad så nog sitter hon där med sina polare och kollar på serier och filmer. Då går det allt bra . Tja vad ska man säga de flesta får nog upleva en och annan skopa från sin respektive.

Gainclonen jag byggde klagade hon inte så mycket på (den e inte så stor).


//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/02 :  00:26:34  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tack för de uppmuntrande orden esl!

Jo, visst har jag sett peranders byggen. Man kan nog säga att han har flerårig erfarenhet av elitserien, medans jag försöker platsa in i korpenlaget.

Jag har redan sagt att det är mitt första bygge någonsin. Då får det se ut hur som helst, bara det låter! Nätdelen är f ö något vackrare. Håller också på att spånar på en lite mer genomtänkt och överskådlig lösning av klonkretsarna.

Fast den måste ju ändå först dokumenteras i sitt ursprungsskick. Kanske hinner låna grannens digitalkamera en sväng i morgon.

Det är en spännande fas av mitt liv just nu. Planera, löda, testa, riva isär, göra om från början (fast förhoppningsvis bättre) et c... DIY ROCKS!

Rosbacke: Visst är det! Nästa gång hon planterar blommor så ska jag påpeka att det finns färdigplanterade nere på konsum.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000