HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modifiering av DVD963sa - *bilder*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/01 :  11:01:49  Show Profile Send luften a Private Message
Nu när jag äntligen fått skaffat mej en digikamera, tänkte jag passa på att fota lite i min dvdspelare. Har minskat på bilderna, så den dåliga kvaliten beror inte på min kamera, utan på att jag känner medlidande för modemanvändare.

Philips DVD963SA


Först började jag med att sätta in ett nätfilter (hemska störningar i elnätet här i hfors), samt att dämpa spelaren med bitumen (cd-mekanismen är inte direkt tyst på dessa).


När jag ändå var på gång, så tänkte jag att det kunde vara trevligt med nya op-ampar och lite bypasskondensatorer i spelaren Detta var dock inte det lättaste, eftersom denna spelare hade ytmonterade op-ampar, men det gick bra ändå.

Det har den fått, nämligen AD8620 som utgångssteg..


..samt AD8066 som I/V steg. På denna bild syns även att muting transistorerna blivit bortplockade (7525, uppe till vänster).


Det var en klar lyftning för spelaren, som i mitt tycke inte var riktigt bra på låga toner innan (i jämförelse med min gamla philips cdc-935). Nästa steg är att mäta dc-offset innan utgångskondensatorerna, och eventuellt plocka bort dem om det går.. Mera dämpning vore oxo välkommet, när man lyssnar på låg volym så hörs ännu mekanismen.

//air

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/01 :  11:30:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
Snyggt jobbat!
Är nätfiltret metallbiten till höger på andra fotot? Antar att nätet i Tallinn inte är ett skvatt bättre, snarare tvärtom...
Men förskräckligt långa ben på kondingarna måste jag erkänna, kortaste benet mot matningen, sen kan den till jord vara lite längre. Jag köpte en påse Panasonic filmkondigar hos Alfpartz på eBay, han har även en del Siemens polypropgodis. Panasonickondingarna är små och idealiska för att bypassa med...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/01 :  11:42:41  Show Profile Send luften a Private Message
Zombie: Jo, det kan jag erkänna att dom är lite långa Ska korrigera när jag får tid, eventuellt byta till nån annan modell av avkopplingskondensatorer. Jag har dock avkopplat från V- till V+, inte till jord! (enligt vissa går det även på detta sätt) Kan dock hända att det vore bättre att sätta elektrolyterna från V- till jord, resp V+ till jord, och låta polypropen vara mellan V- och V+.

Nätfiltret är det till höger i bilden, en sån här modell:
--> http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2017084.htm

Kör för tillfället ett test utan utgångskondensatorer, verkar riktigt lovande, enda nackdelarna är spänningspikar vid påslag / avstängning, men det kan eventuellt fixas med ett relä..

EDIT: Glömde visst din fråga

//air

Edited by - luften on 2004/09/01 11:45:25
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/01 :  12:18:28  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej igen!
En del lägger de små till jord och elyterna mellan +/-
Diyaudio.com är fullt av diskussioner, såg förresten en tråd om moddning av 963 på audioasylum.com
Vad är det för avstörning du använder?
Mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/09/01 12:21:46
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/01 :  12:36:58  Show Profile Send luften a Private Message
Zombie: Jo, har studerat en del trådar på diyaudio.com och det finns oftast starka åsikter om de olika sätten. En tråd som dock inte gett mej speciellt mycket är den extremt långa tråden angående dvd963sa, som främst handlar om vilka typer av black gates man skall placera var.

Avstörningen är en som fanns i min pensionerade Sony SCD-XB770, tyckte den passade bättre här, eftersom lasern har avlidit i Sonyn.

//air

Edited by - luften on 2004/09/01 12:37:28
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/01 :  14:52:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
Du kan ju slå på CD:n innan allt det andra eller ha den på hela tiden och undvika knäpparna...
Har du provat att köra opamparna i klass A?

Kommer du över till Tallinn för at bunkra, är du välkommen at hälsa på och lyssna på mitt skrot
Mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/01 :  15:08:40  Show Profile Send luften a Private Message
Zombie: jo, jag gör så för tillfället, fungerar helt okej. Har inte kört dessa op-ampar i klass A, men däremot kör jag klass A (opa627bp) i mitt försteg. Om jag ställer in mej på Tallin nån dag, så hör jag av mej, Tackar för inbjudan! Samma sak gäller förstås om du besöker helsingfors!

//air
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/01 :  15:40:46  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Tackar. Jag kör också OPA627 i klass A i mitt Quad 34. Det var efter en tråd du var inblandad i eller hur? Resultatet var bra, ska gå vidare och testa antingen konstantströmsdioder eller en FET-rigg.
Ska förmodligen´släpa mig över viken till hifimässan i Hfors...
Mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000