HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nybörjare vill bygga slutsteg, saknar kunskaper
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/30 :  04:45:30  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag vill bygga ett slutsteg själv, delvis för att ha en hobby och delvis för att ha något att göra istället för att dricka öl och titta på TV varje kväll. Jag kan nästan inget om el, förutom att det kommer runt 110v från väggen här i Japan. Men man kan väl lära sig!

Vad säger ni, är det något jag ska prova på eller ge upp direkt, med tanke på mina kunskaper? Vad rekommenderar ni, något färdigt DIY kit eller har någon en ritning och lista över komponenter som behövs?

Nu i North Carolina, USA.

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/30 :  05:27:25  Show Profile Send Lash a Private Message
Gainklon, den här tex. http://jwg.student.utwente.nl/fedde/chill-amp.html
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/30 :  06:59:59  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

I Akihabara så kan du hitta många byggsatser både lättare och mer komplicerade, det finns tex många rörsteg i byggsats. Om du inte har någon erfarenhet alls så föreslår jag att du börjar med något enkelt där man får schema, komponenter och kretskort med i kitet, det behöver ju inte vara något komplicerat som första grej, tex en enkel förstärkare baserad på IC kretsar liknande gainclone är lätt att bygga och blir tom lättare om man får ett kretskort med. Det kan vara en ide att köpa en bok i elektronik eller tex hitta något på nätet som beskriver grundläggande teori, jag tycker tex att detta är ganska bra skrivet http://www.du.edu/~etuttle/electron/elecindx.htm
Annars så finns http://sound.westhost.com/articles.htm som också är bra.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/30 :  08:36:12  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Gainklon verkar intressant. Jag har kontaktat honom angående ett DIY kit.

Jag har aldrig letat i Akihabara efter byggsatser, men får kanske ta en titt nästa gång jag är där. Men mest troligt är det en japansk beskrivning med kitet. Bra länkar, jag får läsa lite mer sen.

Fler tips finns det säkert här på forumet. Det ska inte bara vara roligt att bygga, det ska helst låta bra också.

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/30 :  09:43:19  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Lars, jag antar att du har missat BrianGT's Gainclone? Denna konstruktion är "standard" på www.diyaudio.com och är synnerligen lätt att få liv i. Jag har också en färdig och i röret och dessa kanskem inte busenkla att bygga men de funkar bra.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/08/30 :  17:38:07  Show Profile Send oliver a Private Message
www.lcaudio.dk Zappulse om du vill bygga nåt som presterar hifi i den övre skolan.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/31 :  00:05:19  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Zappulse låter intressant. Måste ta reda på om de har ett kit för 110v.

Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/31 :  08:07:31  Show Profile Send trango a Private Message
Är det någon som har lyssnat på Zappulse baserade slutsteg? Vore intressant med ett omdömme...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/31 :  09:37:17  Show Profile Send U1 a Private Message
High fidelity testade zappuls i förra numret. Har inte hört dessa själv men välrenomerade är de.

MvH
Johan
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/31 :  10:13:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag tycker nog att Hypex UCD180 verkar vara väl så spännande och dessutom en patenterad lösning och... bra pris!

http://www.hypex.nl

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:33:59  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Eftersom du bor i Tokyo så ska du kanske hälsa på hos Sun audiohttp://www2.big.or.jp/~sunaudio/index_e.html. De har engelska instruktioner till sina byggsatser.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/31 :  12:17:12  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
U1; Finns testet att läsa på nätet? Det är lite svårt att få tag i high fidelity här i Japan.

Hypex verkar också intressant.

Jag skäms nu, flera här på forumet vet mer om hifi-affärer i Tokyo än vad jag vet själv. Det blir definitivt ett besök hos Sun audio nästa gång jag är i Akihabara. (Det är alltid lätt att hitta på en dålig ursäkt på jobbet så man kan åka dit) Det verkar som de kan engelska där, vilket är ovanligt i Japan.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000