HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 8ohms utgång, 4 ohms högtalare, vad händer då?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2004/08/30 :  18:50:49  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Har på känn att jag har gjort en goooooooooooooof.
Om man driver en högtalare med nominell impedans på cirkus 4 ohm med en utgångstrafo på 8 ohm... vad händer? Dippar i både bas och diskant? Eller?
Nej, utgångstrafon har inte 4-ohms tappar.

Edit: ber om ursäkt för topic-namnbytet. Min webbläsare fick cache-spel.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2004/08/30 19:09:14

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2004/08/31 :  09:44:43  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
För att besvara min egen fråga (kanske finns det någon som är lika nyfiken på detta som jag, typ någon av våra vetgiriga marsianska nybörjare?) så verkar det finnas olika uppfattningar om hur man ska matcha högtalarna till utgångstrafon.

En känd förebild inom rörbyggande har skrivit såhär: "...Remember, best sonic results are obtained by "mismatching" the speaker to the NEXT HIGHEST impedance tap. I.E., an 8 ohm speaker will work best on the 16 ohm tap (unless its impedance is optimistic, as many "new" speakers are, manufacturers will often claim an 8 ohm "nominal" impedance when it is no higher than 6 and often more like 5 or even 4 ohms!), a 4 ohm speaker usually works best on the 8 ohm tap, and a 2 ohm speaker should be sold off to some other audio-fool as quickly as possible! For the reason of this matching, I will usually select the 16 ohm tap to put my binding post, not the 4 or 8 ohm one."

Andra uppfattningar finns dock också. Diskussionen jag hittade om detta finns på Audio Asylum>Vintage Asylum.
http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=vintage&m=64022
Admin: kanske borde jag ha postat den här i någon annan avdelning, men trafon ifråga ska sitta på ett självbygge, och jag antog att DIY:are borde vara de som är bäst ägnade att svara på den, i och med att det handlar om impedansanpassning.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/31 :  10:24:31  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Om man driver en högtalare med nominell impedans på cirkus 4 ohm med en utgångstrafo på 8 ohm... vad händer? Dippar i både bas och diskant? Eller?


Vad händer? mycket händer, steget ger högre distorsion eftersom lastimpedansen halveras, anodströmmen ökar, (det är ingen större fara med det om man bara halverar impedansen men kan bli ett problem om man går för långt ner risk för sk "cathode stripping").
Frekvensområdet blir bättre både uppåt och neråt så det är väl bra men jag vet inte om det uppvägs av den ökande distorsionen, det beror väl på från fall till fall.

Lastimpedans är oftast beräknad för att vara en bra kompromiss mellan uteffekt och distorsion, det är bättre att ha för hög lastimpedans än för låg eftersom man inte tappar så mycket effekt med för hög impedans men får betydligt högre distorsion med för låg.

Morgan Jones rekommenderar, (har jag för mig) att man skall beräkna trafen för en lägre lastimpedans än vad högtalaren har nominellt, dvs om högtalaren har 8ohm skall man beräkna förstärkaren för kanske 6 ohm, jag håller inte med i det resonamanget, jag anser att man skall beräkna för nominell lastimpedans men se till att de högtalare man använder är vettiga dvs att impdansen inte går ner för lågt, under halva nominella impedansen bör ingen högtalare behöva gå, (även om det finns skräckexempel som nästan är kortslutningar vid vissa frekvenser)

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2004/08/31 :  10:52:59  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tack för det detaljerade svaret! Jag har ingen kurva, men enligt beskrivningen kommer mina högtalares impedans att ligga mellan 3.5 och 8 ohm, med ett medelvärde om 4.5 ohm mellan 200-800 Hz. Så aldrig längre ner än till 3.5, med 4.5 som angivet nominellt värde och aldrig mer än 8. Så det är nog bäst att jag ser till att få en trafo med lite lägre utimpedans.

Det är mycket som ska stämma... Tack än en gång för hjälpen!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:22:05  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Så aldrig längre ner än till 3.5, med 4.5 som angivet nominellt värde och aldrig mer än 8.


Det verkar vara mycket bra värden för att använda med ett rörsteg och jag tror därför du inte behöver oroa dig så mycket, du kan köra utan att vara orolig för att något går sönder i alla fall, däremot så får du nog lägre distorsion med en annan traf.

Min högtalare har nominell impedans 8 ohm och går aldrig under ca 7.5o hm men de stiger till 20ohm vid mycket höga frekvenser och har en resonanstopp på ca 40 ohm vid låg frekvens, de passar utmärkt till mitt OTL steg.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.37 sekunder. Snitz Forums 2000