Author |
Topic  |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 15:07:22
|
finns det någon som äger eller har lyssnat på en dylik? finns det något bättre försteg för den lilla summan av 3500kr? |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 16:22:27
|
quote: Originally posted by ekman
finns det någon som äger eller har lyssnat på en dylik? finns det något bättre försteg för den lilla summan av 3500kr?
Hej!
Jag tror inte det finns något annat försteg överhuvudtaget för den summan. Möjligen någon NAD som man kan separera... Är det ett aktivt försteg eller en "passiv box", förresten? Harmonys hemsida funkar inte...
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 16:27:43
|
ska vara aktivt tror jag väl? och jo det finns en hel del försteg för 3500 speciellt om man kollar begagnat men jag tror inte det finns något för 3500 som är balanserat både in och ut och har så fin komponentkvalitet som pre9 jag ska uppgradera lite och tänkte bränna mesta krutet på slutsteget till att börja med och sen byta ut försteget jag undrar bara om pre9 är en bra tillfällig lösning eller inte |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 16:33:57
|
quote: Originally posted by ekman
ska vara aktivt tror jag väl? och jo det finns en hel del försteg för 3500 speciellt om man kollar begagnat men jag tror inte det finns något för 3500 som är balanserat både in och ut och har så fin komponentkvalitet som pre9 jag ska uppgradera lite och tänkte bränna mesta krutet på slutsteget till att börja med och sen byta ut försteget jag undrar bara om pre9 är en bra tillfällig lösning eller inte
Det verkar ju osannolikt billigt om apparaten är aktiv OCH balanserad. Harmony verkar ju väldigt seriösa, för övrigt. Så, är det ett aktivt steg och inte bara en "passage" med volym och omkopplare, så verkar det vådligt intressant!
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 16:55:28
|
mycket skumt hans hemsida är nere och det går inte att maila honom heller |
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 17:11:55
|
Köpte en Harmony hörlursstärkare för ett tag sen..den lät iaf mkt bra! |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 17:18:58
|
det är samma nätdel till pre9an som till din hörlursförstärkare =) |
 |
|
Björne
Member

107 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 19:29:48
|
Hemsidan kanske är under uppdatering. Jag försökte också maila Harmony för någon vecka sen utan resultat. Nån som hört pre 906? |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 19:31:49
|
EAR90 är mkt mkt mkt trevlig=) |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 19:35:47
|
jag fick min Thule PR 150 för det priset! beggad såklart...
 |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
joakim99
Member

468 Posts |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 20:11:01
|
Jag har testat pre 9 försteget under en längre tid. Försteg som jag hade samtidigt att spela på var nad s100 och electrocompaniet ec 4.7
Rent ljudmässigt hamnade harmony försteget efter electrocompaniets försteg. Jag gillade Ec steget ljud bättre.
Harmony steget är för prisklassen väldigt detalöjerad, aningens kylig och hård. Kanske mjuknar med ännu längre inspelning. Kanske är den väldigt korrekt. Vissa inspelningar lät lite tråkigare med den. lite smalare och med lite mindre ljudbild än electrocompaniets försteg.
Detaljeringsmässigt fanns inte inte så mycket mer att önska.
Den lät mycket bättre balanserat, eller den tillsammans med slutstegen jag använde så lät det bättre balanserat.
Min slutsats var att det var väldigt prisvärt och säkert ett i de flesta system mycket bra försteg. Liten varning för "kalla" system, där kan det kanske bli för mycket.
Försteget är i övrigt balanserat uppbyggt med dubbla nätdelar. Finns i verson med inbyggd da samt med diverse utbyggnadsmöjligheter. Saknaden av fjärr upplevde jag som ett stort minus. Under skalet ser allt förhållandevis enkelt ut. Ett bra bevis på att ett försteg inte behöver innehålla tusen komponenter.
Försteget kan för övrigt vara en av de mest avgörande delarna i en ljud kedja. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 20:26:14
|
OT: - kan nån förklara varför man stänger av en site bara för att man uppdaterar den? Finns förvånansvärt många som gör så (vet inte om Harmony Design gjort så...).
Ang försteget är det väll inte mkt att tveka på - låna hem och testa! För de pengarna är det ju ett kap hur det än låter, och jag tillåter mig att tro att det låter rätt bra.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 20:32:28
|
ingen som har en pre9 att sälja till mig =) |
 |
|
Stridbeck
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 00:07:23
|
Det är nog inte Pre 9 som du menar utan Pre 906 som är storasystern.
Jag har gjort Pre 906 så att den låter som den gör fullt avsiktligt. Detta kräver en hel del av kringutrustningen för att det inte skall låta torrt och som du, helt riktigt skriver, lite kallt. Ett så transparant försteg som Pre 906 ställer lite högre krav på kringutrustning än ett med lite "gosigare" ljud. Nyligen har ett helt nytt moderkort till Pre 906 presenterats som radikalt förbättrar ljudet men Pre 906 är fortfarande transparant och möjligen ännu mer krävande än tidigare. Pre 906 går dock att anpassa efter behov så om man vill ha ett ljud som är lite beslöjat, något färgat och faktiskt mycket trevligt och som initialt kan uppfattas som luftigare med mer perspektiv så går det att fixa: Varje Pre 906 skräddarsys på beställning.
Pre 9 är ett aktivt försteg. Det finns inte att få med inbyggd dac. Alla prylar i det är av god kvalité, men det är ju en lågprisprodukt: Endast tre ingångar, XLR kontakter(neutrik) i plast, endast IC osv. Det låga priset beror på att det än så länge inte finns någon marginal för butiker. Man köper ju direkt från tillverkaren.
Med Vänliga Hälsningar Mattias Stridbeck
quote: Originally posted by s.m.f
Jag har testat pre 9 försteget under en längre tid. Försteg som jag hade samtidigt att spela på var nad s100 och electrocompaniet ec 4.7
Rent ljudmässigt hamnade harmony försteget efter electrocompaniets försteg. Jag gillade Ec steget ljud bättre.
Harmony steget är för prisklassen väldigt detalöjerad, aningens kylig och hård. Kanske mjuknar med ännu längre inspelning. Kanske är den väldigt korrekt. Vissa inspelningar lät lite tråkigare med den. lite smalare och med lite mindre ljudbild än electrocompaniets försteg.
Detaljeringsmässigt fanns inte inte så mycket mer att önska.
Den lät mycket bättre balanserat, eller den tillsammans med slutstegen jag använde så lät det bättre balanserat.
Min slutsats var att det var väldigt prisvärt och säkert ett i de flesta system mycket bra försteg. Liten varning för "kalla" system, där kan det kanske bli för mycket.
Försteget är i övrigt balanserat uppbyggt med dubbla nätdelar. Finns i verson med inbyggd da samt med diverse utbyggnadsmöjligheter. Saknaden av fjärr upplevde jag som ett stort minus. Under skalet ser allt förhållandevis enkelt ut. Ett bra bevis på att ett försteg inte behöver innehålla tusen komponenter.
Försteget kan för övrigt vara en av de mest avgörande delarna i en ljud kedja.
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 00:10:59
|
du kommer få en beställning på en pre9 inom 2 månader ifrån mig tror jag mig kunna säga med säkerhet =) |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 07:55:20
|
Välkommen hit Mattias!
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Humoriffi
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 09:20:44
|
Jag kan komma på två produkter till det priset. MF X-Pre 2995:- Lefflers Velleman 8020 3550:- Elekto akustik
Båda är utrustade med rör, vet inte så mycket om produkterna och har inte lyssnat på dem. Vet bara att de finns.
/Andreas |
Mycket ska man höra innan öronen trillar av |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 09:31:41
|
quote: Originally posted by Stridbeck
Pre 9 är ett aktivt försteg. Det finns inte att få med inbyggd dac. Alla prylar i det är av god kvalité, men det är ju en lågprisprodukt: Endast tre ingångar, XLR kontakter(neutrik) i plast, endast IC osv. Det låga priset beror på att det än så länge inte finns någon marginal för butiker. Man köper ju direkt från tillverkaren.
Med Vänliga Hälsningar Mattias Stridbeck
Hej!
Är Pre 9 en balanserad konstruktion?
Mvh Strmbrg, |

|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 09:32:54
|
Kul att se dig här Mattias! |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
Enis
Starting Member
37 Posts |
|
Stridbeck
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 01:11:19
|
Tack för trevligt mottagande. Har varit lite upptagen på sistone men svar till Strmbrg är att Pre 9 är har en elektroniskt balanserad ingång och en impedansbalanserad utgång. Mer balanserat, eller diffrentiellt, än så blir det inte, i alla fall inte från signalens synvinkel. Hemsidan var inte alls under uppdatering. Det var webmastern som fått en flipp i samband med någon mindre ändring. Som tur var så hade han backupp på sidan.........
quote: Originally posted by sladd
Välkommen hit Mattias!
|
 |
|
|
Topic  |
|