En liten fundering från en som inte vet. En kabel som har XLR och RCA?? Vart hittar jag dessa???
Frågan baserar sig på att jag är lite intresserad av en Amplifix och har förstått att den gillar balanserat bäst, eller?? Men min DVD (Sony 9000ES, som även tjänstgör som CD) har bara RCA-ut. Hur fungerar dock den kablen? Vilken typ av signal kommer förstärkaren att ta emot?? Blir det samma sak som att köra obalanserat (rca-rca)?
Blev rek detta av Harmony Design då jag funderar på att modifiera min Dvd och tänkte då ev installara balanserade utgångar. Vill även tacka Mattias på Harmony Design som rek. detta och inte vill sälja på mig något som jag inte behöver.
En liten fundering från en som inte vet. En kabel som har XLR och RCA?? Vart hittar jag dessa???
Frågan baserar sig på att jag är lite intresserad av en Amplifix och har förstått att den gillar balanserat bäst, eller?? Men min DVD (Sony 9000ES, som även tjänstgör som CD) har bara RCA-ut. Hur fungerar dock den kablen? Vilken typ av signal kommer förstärkaren att ta emot?? Blir det samma sak som att köra obalanserat (rca-rca)?
Blev rek detta av Harmony Design då jag funderar på att modifiera min Dvd och tänkte då ev installara balanserade utgångar. Vill även tacka Mattias på Harmony Design som rek. detta och inte vill sälja på mig något som jag inte behöver.
Att man inte ens kan läsa det som står framför ögonen... Ber om ursäkt till Mattias på Harmony Design
Obalanserat till balanserat Om man lyssnar mycket på sin CD-spelare så bör man inte ansluta den till en obalanserad ingång. Att ansluta den till en balanserad ingång med hjälp av en sladd med obalanserad RCA-kontakt i sändarapparaten och en balanserad XLR-kontakt i mottagarapparaten fungerar utmärkt. Jordsystemet i de flesta CD-spelare är så konstruerat att den analoga delen har sin “medelpunkt” ungefär där utgångskontakterna sitter. Det betyder att RCA-kontakternas ytterhylsor är en ganska bra referens till signalen. Dessutom så finns det knappast någon bättre signalreferens i en sådan CD-spelare. Förbättringen med att montera en balanserad utgång är marginell.