Author |
Topic  |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2004/09/20 : 08:55:40
|
Det har inte blivit mycket lyssnande i år pga av att vi fick en bebis i maj.
Nu kommer jag till min reflektion:
Jag har som sagt inte haft möjlighet att lyssna så mycket på musik de senaste 4 måanderna. Bebisar kräver liksom lite uppmärksamhet (och när de inte kräver uppmärksamhet så vill man inte väcka dem) och sitta i knäet och lyssna på musik var liksom inte att tänka på. Det var stora jätteskriket som kom som ett brev på posten så fort man försökte.
Av en tillfällighet så råkade jag spela en LP-skiva och ungen var helt absorberad i musiken. Sedan dess har jag provat mig fram och det verkar tydligt: Kör jag en LP med samma stycke som på CD så är hon nöjd och glad när vinylen snurrar men ledsen när CDn går.
Man kan ju undra vad det beror på? CDn låter i mina ören betydligt bättre.
Kanske spökar höga toner?
|
|
sisko
Member

202 Posts |
Posted - 2004/09/20 : 09:09:21
|
Hmm.. intressant. Din bebis har riktiga gammeldags vinylaudiofilgener . Min egen dotter har aldrig brytt sig om vilket medium eller vilken sort musik som spelas. Hon kan gott somna in till fruktansvärt disharmonisk musik. Hon är mer känslig för andra saker.
Jag har ingen anledning vad det kan bero på men är det inte så att vinylskivor har en högre grad av harmonisk distortion så de upplevs behagligare att lyssna på. Jag har inga belägg för mitt påstående men det är det säkert andra som har. Det är väl kul att få shoppa vinylskivor, det är i alla fall bland det roligaste jag vet. |
 |
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2004/09/20 : 10:02:37
|
Barn har känsligare hörsel. Vi kanske borde fundera över vad det betyder. Jag står själv oörstående inför min hustrus ljudanalyser, men jag har accepterat att hon har känsligare hörsel än jag. Det betyder att när hon bestämt säger att något låter sämre så är det ingen uppgradering. Lite intressant är att hon i princip uppvisar samma tendens som bebisen här. När vissa apparater spelas så lämnar hon rummet och står helt frågande inför att vi andra inte hör de "skrikande" övertonerna. Min gissning är alltså att det låter hårt hos dig, när du spelar CD. Vilket det inte gör när du spelar vinyl.
Du tycker att det skall låta så, medan den yngsta familjemedlemmen är av en annan åsikt.
mvh/gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
axel
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2004/09/20 : 10:04:55
|
Jag gissar att din bebis har känsligare öron än vad en normal vuxen person har. Jag kan dra en jämförelse:
Jag fick för ett par år sedan tinnitus, av detta får man ofta en följdsjukdom som gör att man blir överkänslig mot ljud. När jag hade den sjukdomen så kunde jag inte lyssna på min anläggning (primare-cd, h/k-förstärkare och DIY-högtalare) längre än någon låt innan jag mer lyssnade på tinnitustjutet än på musiken, jag blev alltså lyssningstrött.
Om jag däremot gick till min polare som hade vinylspelare kunde jag lyssna längre. Detta pga av det mjukare ljudet + att det inte var lika mycket diskantljud och en "lugnare" ljudbild.
Efter detta köpte jag en stereo som spelar väldigt mjukt och utan överflödig diskant, Rega-förstärkare och Quad-cd. Jag har även köpt en Ariston vinylspelare. Högtalarna har jag kvar. Nuvarande anläggning är jag mycket nöjd med.
Tackvare den nya anläggningen har jag jobbat bort det mesta av ljudöverkänsligheten och jag kan lyssna på min anläggning hela dagar utan att bli lyssningtrött, (på normal ljudnivå förstås.)
Alltså: Jag tror att din bebis föredrar det behagligare ljudet från vinyl pga att öronen fortfarande är väldigt känsliga.
Axel
|
 |
|
krang
Member

434 Posts |
Posted - 2004/09/20 : 21:21:31
|
Jag har haft tinitus sen ett par år och jag upplever samma saker. Jag kan inte uttsätta mig för bus eller buller längre än någon tima om dagen sen är det helt kört att lyssna på något överhuvudtaget. Blir mycket okonsentrerad också. Man får ett annorlunda perspektiv på lujd miljöer under de här symptomen. Bara en sådan sak som att handla en timma på maxi kan förstöra hela dagen. INte nog med allt odämpat ljud som uppstår i ett varuhus så har de, häromkring, massa små högtalare som skriker ut 3 repeterande reklamklipp om och om igen som dessutom ska överösta alla andra. Skitsamma
Jag kan lyssna på musik ganska länge men jag upplever det där obehagliga med vassa övertoner som blir särskilt påtagliga vid högra ljudtryck. Som jag ser det är det bara att uppragdera anläggnigen tills det känns bättre eller gå vinylspåret.  |
 |
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 08:28:59
|
Intressant det där, för er dotters reaktion är ju faktisk och inte färgad av åsikter, tyckanden och förutfattade meningar.
Det kanske är så att du har ett problem med ljudet rent generellt i din anläggning som gör att CD-skivor låter vasst och påträngande. Men där vinylljudet med sina dynamiska begränsningar, "välljudande" distortion och, om systemet inte är optimalt injusterat, avrullning i diskanten, maskerar de övriga felen i återgivningskedjan (inklusive rummet).
En alternativ förklaring skulle ju kunna beröra själva kärnan i återgivnings- kontra musikavnjutningsbegreppet. Om CD-skivorna återges mer återgivningsmässigt korrekt än vinylplattorna så kanske det är inspelningstekniska brister din dotter reagerar på, eller helt enkelt det faktum att det inte alltid är skönt för hörseln att höra trumset och elguror spelandes i vardagsrummet. Ska man vara trogen återgivningsbegreppet eller ska man alltid eftersträva ett så njutbart ljud som möjligt? Du får helt enkelt pröva dig fram om det ska bli LTS:are eller subjektivist av er dotter - pröva med att läsa godnattsagor omväxlande ur MoLT och från Nordosts hemsida och se vad som verkar mest lungnande - hmmmm... men vad är bäst: den saga som håller henne vaken eller som får henne att somna..? Tror vi släpper det där...
Tillbaka OT: Att du inte reagerar på samma sätt som din dotter kan ju troligen förklaras av tillvänjning till ovanstående, dvs till en eventuellt inte välljudande anläggning eller till inspelningar som inte låter för örat njutbart.
Intressant som sagt; skulle du inte kunna göra ett litet "projekt" för att undersöka vad det är som er dotter retar sig på? Pröva om reaktionerna kommer på lite olika inspelningar (kanske är det moderna, "hotta" inspelningar med digital klippningsdist som spökar?), om det går att "hårddämpa" rummet med alla madrasser i huset på väggar & golv (för att minska ner andelen reflekterat ljud) eller om det blir annorlunda om du prövar en annan CD-spelare (eller andra högtalare). |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 09:23:57
|
Om det är elaka övertoner borde ju jyckarna reagera tycker man. |
 |
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 15:30:40
|
Jag tror du har specifika problem med din kombination av cdp och resten. Min senaste dotter har varit med o lyssnat sedan hon var några månader, tyckte alltid det var kul och nu ca 1 år går hon fram och höjer för att sedan sjunga och dansa efter bästa förmåga. Och det är bara cd som snurrar. |
 |
|
|
Topic  |
|