HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Teac P700 Problem HJÄLP
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2004/09/06 :  12:37:55  Show Profile Send silvestro a Private Message
Jag har en Teac P700 transport som ibland vill inte sätt igång på vissa spår. Det funkar alltid när man spelar upp spår 1 men om man vill börjar men spår 9 eller 13 det antigen tar mycket tid innnan han sätter igång eller den sätter igång inte alls! Är det lasern som håller på att pajar?? Nån som vet vad det kan beror på.

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/09/06 :  12:42:11  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Har ett liknande problem med min vrds10se, im in maskin har det konstaterats att det är servomotorn till lasern som strular. Kostar en slant att fixa dessvärre om man inte är händig själv. Så jag låter min vara så... :-/
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/09/06 :  12:46:29  Show Profile Send Rob a Private Message
Hej Silvestro,

Låter som laserrelaterade problem... Om du inte redan har gjort det så tycker jag att du skall prova att göra rent linsen... En tops och lite isopropanol...Myckt billigare än laserbyte...

/Pelle
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/09/06 :  13:09:54  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag har samma problem med min P500, jag fick förklarat att det var lasern från Sony som är tung och efter ett tag så säckar upphängningen ihop lite, jag fick min justerad, efter det fungerade den bättre i ett år kanske, nu strular den igen...

Den strulade exakt likadant när jag köpte den begagnad på Reference-Audio, då bytte de lasern, fick hem maskinen och den var likadan, då bytte de motorn också (allting på garantin), sen fungerade den klanderfritt i många år!

Verkar vara ett klassiskt VRDS-problem, när de fungerar är de mycket välljudande.

Skall kanske testa med lite isopropanol i alla fall för att se om det blir bättre, men jag tror inte det!
Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2004/09/06 :  14:27:58  Show Profile Send silvestro a Private Message
Tack för alla svar. Nån som vet vad det kostar att byta motorn?
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/09/06 :  14:43:21  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag tror att det räcker med att byta/justera lasern. Laserbyte skall tydligen inte vara så dyrt. När de bytte ut motorn så strulade maskinen ordentligt mer än den gör nu. Vad jag har läst så saknar P700 servo, det kanske även gäller min P500, kanske gör drivverket lite mer känsligt?

Från Harmonys hemsida:
quote:
Teac VRDS
Finns i flera versioner: Som rent drivverk, som komplett CD-spelare och med skivtallrik i metall eller plast. Styrsystemet i är samma i alla fullbredds VRDS maskiner. Det som skiljer är nätdelens placering och utfötandet på själva drivverket. Det drivverk med skivtallrik i metall är att föredra.
Den laser som Teac använder finns tillgänglig som reservdel och är inte speciellt dyr.

Edited by - konraqu on 2004/09/06 14:53:49
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/09/06 :  21:16:59  Show Profile Send CC a Private Message
Intressant tråd!
Jag har en gammal VRDS 7:a som går som driver. Den har i alla år haft problem med spårning de första låtarna. Inte alltid, ibland kan den tugga en hel kväll utan problem men sen så
Jag hade den i början på service på Erato som på den tiden hade argenturen. Dit fick den åka många gånger då teknikerna aldrig fick ordning på´t! Till slut fick jag sprängskiss från dem å med en lyckoönskan! Då tröttnade jag å började labba med massa andra drivverk.
Men ingen ljudade som min 7:a Trots allt så, när den fungerar så Så en dag moterade jag ned den i beståndsdelar (o fick samman den igen!!!) och pillade lite här o där utan att bli så mycket klokare... Men efter att jag kopplade upp den igen så tror jag att den fick skrämselhicka! Nu tappar den bara spåret någon enstaka gång å då de första fem minutrarna...

Så.. Eh?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:08:49  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag har själv försökt att byta ut min gamla P500 mot en Pioneer DVD-717 som drivverk, det har inte låtit lika bra. Jag sprang till affären som tog den i inbyte och köpte tillbaks den igen!

Här är en bild på mitt favoritdrivverk!

Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/09/07 :  12:32:55  Show Profile Send CC a Private Message
Hade åsso en dv-717 ett tag å försökte inbilla mig att den fungarade lika bra som transport, men skillnaden e ju löjlig till o med jämfört med min budget 7:a!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/07 :  22:16:21  Show Profile Send Nitram a Private Message
Min Teac VRDS 10SE har just ballat ur... den tar emot skivan och clampingsystemet tar tag i skivan, men sen händer inget... kan det vara motorn eller lasern?

Nån som kan rekomendera ställe att inhandla delar, eller någon som är överkomlig på reparationer?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/09/08 :  00:32:14  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Det er sannsynligvis laseren.
Her en en forklaring på hvordan man gjør det
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=39897&highlight=vrds
Evt. så kan du rense laseren, eller prøve å justere på noen skruer som er plassert under lasere. Men vær forsiktig, kun små justeringer.
Mere nyttig informasjon for deg:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=38750&highlight=vrds

Og her er en artig liten diskusjon som går på de forskjellige VRDS drivverkene.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=27305&perpage=10&pagenumber=1

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/08 :  08:30:05  Show Profile Send Nitram a Private Message
Tackar så mycket för tipsen bambadoo...

Ska testa med rengöring först... fast det är ju lite underligt att den bara la av... har inte hoppat eller haft problem med att hitta spåren före...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2004/09/08 :  09:38:33  Show Profile Send silvestro a Private Message
Tack för alla svar. Är det nån som vet vilket laser som finns i P700 och var man få tag på såna?? Det verkar daligt med service ställe för Teac i Stockholm's trakten, nya agenter och gamla som inte vill veta av Teac längre.
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:01:02  Show Profile Send bambadoo a Private Message
P700 har en KSS-151A
Den er god men dyr. Den kan kjøpes her:
http://www.dalbani.co.uk/catalogue/product_details.php?id=16807
Eller her:
http://www.degotech.de/de/dept_187.html

Viser igjen til instruksjon her:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=39897
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:01:08  Show Profile Send sker a Private Message
Har inte haft några stora problem med min VRDS 10 SE men ibland låter den väldigt mycket, störande när man lyssnar på lugn musik.

Läste något i senaste HIFI&Musik att Teac skulle börja satsa mer på norden, så då hoppas man att serice och sånt kanske bli bättre
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/09/21 :  14:35:31  Show Profile Send sker a Private Message
>konraqu
Du har PM

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000