HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Finns det någon med ett delikat öra i Umeå?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Colossus
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/20 :  15:11:17  Show Profile Send Colossus a Private Message
Har just byggt nya högtalare och behöver hjälp av någon kunnig hifi fantast, som kan lyssna och komma med tips inför fortsatt utveckling av mitt system.

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/20 :  16:11:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det viktigaste är att du själv är nöjd för jag antar det är du som ska använda dem?... fast det kan ju vara kul att hitta någon likasinnad. Vi hade s**tkul här i Göteborg på våra hittills två DIY möten. Sista mötet vara rena mässfeelingen med frälsningskaraktär, snudd på väckelsemöte.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/09/20 16:57:50
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/20 :  17:31:29  Show Profile Send brumel a Private Message
Va ä de för burkar du har byggt? Typ, ambitionsnivå, hifineuros vs ljudtapet , krav på frekvensgång ljudtryck etc.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/20 :  20:40:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Behöver jag tilläga att jag för närvarande finns i Umeå och inte på Irland. Förövrigt finns ju Dahlberg här han får väl räknas till de kunniga hemmabyggares skara.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/20 :  22:09:44  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Är det något problem med vad du har gjort så här långt eller varför frågar du

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/20 :  23:06:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det viktigaste är att du själv är nöjd för jag antar det är du som ska använda dem?... fast det kan ju vara kul att hitta någon likasinnad. Vi hade s**tkul här i Göteborg på våra hittills två DIY möten. Sista mötet vara rena mässfeelingen med frälsningskaraktär, snudd på väckelsemöte.

Såna inlägg gör en sugen på att ordna en ny träff!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/21 :  11:19:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Varför inte, någon gång på vårkanten kanske? Då kanske jag kan visa mitt ultraextrema TPA6120 hörlurssteg med 0,000021% dist (ja, den lär ha det, fast problemet är ju min buffert före denna krets med hela 0,0006% dist...).

Här kan ni tjuvkika, kort är beställda, prototyp ej byggd ännu.
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv07

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/09/21 11:25:20
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/21 :  12:18:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
P-A, vi får återkomma i ärendet.
Colossus, för att återgå till frågan så såg jag att du fått napp under Hifidelen också.
Förutom brumel så bor ju Dahlberg också i Umeå, han kanske vill lyssna?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/21 12:18:33
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/21 :  12:28:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Inte direkt så att jag behöver mer att göra men om det är ett intressant projekt så......

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/21 :  13:41:40  Show Profile Send MrIcE a Private Message
håller med föregående talare, du ska ju själv tycka att det låter bra (du ska bli nöjd) "smaken är som baken... " :P men är det tips på bra komponenter du vill ha ?

jag bor i umeå, undrar om det finns tillräckligt med DIY-folk här i umeå för att anordna en träff!? det skulle ju vara riktigt trevligt !

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:07:47  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Minst två deltagare är tillräckligt för att kalla det en träff och ni är väl minst tre?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:42:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I Umeå finns så många bra byggare så jag ska åka dit och hälsa på vid tillfälle. Väntar bara
på att ett makalöst stort och tungt OTL-slutsteg ska bli färdigt hemma hos en viss person...

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/21 :  16:52:38  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ganska spänd på det det steget jag också .

Mycket OT här men i väntan på "Colossus" så.

Go to Top of Page

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/21 :  18:09:28  Show Profile Send MrIcE a Private Message
jag tror att jag ska ta och styra upp en träff här i Umeå när jag är klar med mina HFLS-1or!

kan ju iofs vara ganska bra att göra en undersökning om det är någon som är peppad :)

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/09/21 :  20:50:11  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Läser lite förundrad: visst, värmer det med positiva omdömen betr diy-möten i gbg.
Men saknar ett svar av typen: visst Colossus, när, var?
12 posts. Kanske en nybörjare med första staplande steg i diydjungeln som behöver en uppmuntran och vägledning.
Synd att jag inte bor i Umeå (och inte har delikat öra)
Ursäkta kängan
Dimitri
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/09/21 :  21:04:37  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Kanske Colossus kan beskriva lite närmare vad han vill ha hjälp med? Och vad det är för högtalare det handlar om.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/21 :  21:15:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kanske kan vara det här som ugör en del av det hela. Sa detetektiv Holmes
-----------------------------------------------------------------
"Byggde -92 ett aktivt trevägssystem med fane element. Studio 12Bass, Studio 8M och HT150 Diskant. Byggde -98 om dessa till ett lite mindre format, men fick inte till det riktigt som jag ville ha det, men nu har jag börjat bygga igen. Håller nu på med en trevägare där basen sitter i ett rör. Basen jag skall använda är en Fane Colossus 15 Bass, den skall sitta uppåtvänd i en vägtrumma med innerdiam. 40cm. Kom gärna med tipps."
------------------------------------------------------------------

Go to Top of Page

Colossus
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/27 :  00:17:43  Show Profile Send Colossus a Private Message
Sry har jobbat hårt i en vecka nu. Läget är iaf så som Dahlberg just listat ut. Har byggt 2 st fronthögtalare med Fane Colossus 15, Studio 8M och ST5022. Som center kör jag 2st Studio 12Bass, 2st Studio5 samt 2st HT150. Bakkanaler är under utveckling men har iaf satt ihop en Studio 12:a och ett horn tills vidare. Jag tycker iof själv att det låter mycket bra men inser samtidigt att det finns mycket kvar att göra innan det låter perfekt. Det är därför jag behöver någon med lite kunskap som kan tycka till. Bor på Grubbe i Umeå. Jobbar alla kvällar utom Måndag så antingen på en måndag eller under någon eftermiddag. mvh Colossus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000