Var på Arken och lyssnade på Ole Klifoths demonstration av Audiovector-högtalare. Han spelade bl a Elvislåten Fever från ´59 eller ´60. Vilken skiva var det han spelade, finns det någon som frågade eller vet ändå?
Det är en gammal skiva från 1960 med titeln "Elvis is back". Man kan nog få den för 79 spänn på CDon.com. Original inspelningen är med Peggy Lee och är från 1958.
Om Ni någon gång kommer till en demo med Mårten Design så be dem om att spela den versionen de har...
Det är en specialskiva tagen direkt från masterbanden och utan mixningarna på. En helt otrolig upplevelse och den skivan som fått mig att inse hur stor Elvis egentligen var/är...
Vänligen,
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
Hur man nu gör en mixning när utgångsmateralet är ett 3 kanalsband på 1/2" tape.Det kanske är så att man har remastrat och Eq:at oroginalet. Jag vet att när man gör RCA Living Stereo då utgår man ifrån 3 kanalsbanden som man då rullar in på en HD. Eftersom det inte fanns någon brusreducering på den tiden när inspelningarna var gjorda så slipper man en bandgeneration när man inte använder 1/4":s mastern.
Jag måste berätta en liten episod som hänt mig angående låten Fever med Elvis Presley. Hade jag inte haft en släng av Alsheimer light hade jag kommit ihåg detta. Min mamma håller just nu på att flytta och då ville hon bli av med sina gamla LP-skivor och jag tog gärna i mot, det är ju alltid roligt att spela gamla LP. Vad ligger i högen då tror ni om inte en dubbel-lp från 74 med just Elvis och innehållande just låten Fever. När jag tänker tillbaka på min barndom borde jag kommit ihåg denna skiva för jag spelade den en hel del själv vilket inte minst syns på skicket(var inte så rädd om sakerna när jag var i 8-9 års åldern).
För min del så dog Elvis 1960 men Bernt Jansson jag har nu lyssnat på min skiva från 1960 med Elvis där han sjunger Fever. Man kan´tydligt höra att dom har gjort pålägg på grundinspelningen som då är gjort på 3-kanaler. Man har alltså kopierat trekanalsbandet till ett nytt band (kanske ett trekanalsband)med på följande generationsförluster. Jag har också en original skiva i stereo från 1958 med Peggy Lee som sjunger Fever(den bästa). Den inspelningen har också kommit ut på olika CD-skivor men i mono jag tror att masterbandet har förkommit. Det trodde jag också länge om Atombomb platten med Count Basie(jag har den i stereo på vinyl som är pressad 1959). Nu har jag hittat den på en CD från Frankrike och som tyvärr inte finns i swedala. Tyvärr OT men ändå.