HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behringer feedback destroyer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:37:55  Show Profile Send orthanc a Private Message
Är det någon som använder en sådan till sin sub?

http://www.behringer.com/DSP1124P/index.cfm?lang=ENG

//Anders

Undersöker för tillfälle.

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:46:55  Show Profile Send marens a Private Message
Jag använder den inte till min sub (har ingen sub för tillfället), men jag har använt den till min anläggning, mellan tape-kontakterna(i fullrange), i min gamla lägenhet med betongväggar. Det var ett par basresonanser som var riktigt jobbiga som jag lyckades dämpa mha den. Det fungerade jättebra, basen blev fastare och renare och resten av ljudet kom fram mer tydligt. Just nu har jag inte orkat ställa in den eftersom akustiken här är mycket bättre. Vet inte hur den är att köra med variabel nivå (efter volymkontrollen) men det borde funka det också. Den låter bra också, är mycket liten skillnad när man kopplar in den i signalvägen och den brusar inte.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/27 :  22:02:39  Show Profile Send paradigm a Private Message
Den är ju främst tänkt att ta bort rundgång vid liveframträdanden, om jag har förstått det rätt. Ser därför ingen rimlig anledning att använda den i HiFi sammanhang, utom möjligen då i extrema fall som "marens" beskriver.

Det finns även en "FD" funktion i min UltraCurve DEQ2496, men har inte funnit någon anledning att koppla in den funktionen.

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/09/27 22:03:56
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/27 :  22:27:30  Show Profile Send marens a Private Message
Alltså så extremt var det inte, det blev bara mycket bättre. Vet många rum hemma hos andra som är lika dåliga.

Man ställer in den i PA-läge, dvs parametric-eq. Då funkar den som en 12-bands digital fullparametrisk eq i stereo med 24-bit A/D-D/A-omvandlare. Ser ingen anledning att inte använda den i hifisammanhang. Är det principiellt fel på något sätt att koppla in saker i signalvägen även om de inte påverkar negativt?
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/09/27 :  22:34:09  Show Profile Send orthanc a Private Message
Tänkte just på att använda den som parametric-eq. Rundgångs funktionen är inte alls intressant. Dock så lär jag säga att feedback destroyern ligger lite mer i rätt prisklass än UltraCurve DEQ2496, som visserligen kan mycket mera än bara vara eq, för det är väl den som man kan koppla till mätmic till osv?

Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:00:10  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ursäkta en dum fråga men utan mic måste man alltså justera filter etc själv för att bli av med elaka resonanser? DEQ2496 hittar väl sånt själv, mha micen?

Och ytterligare en dum fråga - man kopplar den tex mellan för- och slutsteg? Men DEQ2496 kan man väl använda även som DAC?

Jag är lite fascinerad av Behringer-prylarna men jag har lite svårt att se vilka som passar var :)
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:10:35  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Feeback destroyer funktionen tror jag inte alls på i hifi sammanhang. Den är dynamisk och kommer att leta efter det den tror är återkoppling och trycka ner nivån för den frekvensen. EQ kanske är användbar men då är det bättre att köpa DEQ2496 istället.

Just my 2 cents ....

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:10:45  Show Profile Send marens a Private Message
FBD:n används bara analogt mellan tex tapekontakterna eller pre-out från förförstärkaren och in på slutsteget. Den har ingen mic-ingång så du får mäta frekvenskurvan separat eller lyssna på en tongenerator för att justera ner rumsresonanser mm.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:14:19  Show Profile Send marens a Private Message
Jonte0, om du läser noga i tråden så ser du att vi inte pratar om att använda den som automatisk feedbackdestroyer. Varför skulle man det? Man ställer in den i ett läge där den används som en fullparametrisk eq manuellt. Den är billigare och enklare uppbyggd än DEQ2496 om man ändå inte vill ha de extra funktioner som den erbjuder.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/09/28 :  08:44:27  Show Profile Send orthanc a Private Message
Eller finns det någon billigare och bättre förslag på parametric-eq än behringer feedback destroyer? Den kostar ju inte så farligt mycket 1495:-, visst vore det klart roligare med en DEQ2496 men den kostar iaf 2660:- mer.(+ mic)

Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/09/28 :  08:55:12  Show Profile Send sveli a Private Message
Jag använder en BFD i min hembio-anläggning. Den ligger mellan försteget och slutsteget till mina två subbar. För 1700:- (som jag betalade) så är det den mest prisvärda uppgradering man kan göra. Tog bort stora, elaka rumsresonanser runt 40Hz och fick i princip en rak frekvensgång ner till 20 Hz.

Ljudet blev mycket "tightare" och man kan nu höra tydligt olika bastoner. Med rumsresonanserna blev det gärna att man fick sänka sub-volymen för att ej "slå i taket" vid vissa frekvenser med följd att man även sänkte alla andra frekvenser.

Här finns en beskrivning av hur jag gjorde med mätresultat och länkar till bra filer som underlättar att ställa in BFD:n.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=21930&SearchTerms=,

Mvh /Sven
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/28 :  09:21:11  Show Profile Send Calle G a Private Message
Låter ju jättespännande för en prylgalning. :)
Skulle den vara vettig att använda även om man inte gör det specifikt för en sub? Jag har (ännu) ingen sub, men separat för+slutsteg, så där kan man ju koppla in den - men gör den någon nytta och hur mycket jobb är det att få fram var resonanserna finns? Jättebra länk sveli, ska detaljgranska den sedan, det kanske räcker att följa det som står där?
Så småningom kommer det säkert en REL sub, men den kopplas in på slutstegets högtalarutgång (parallellt med högtalarna) så en ev equalizer skulle få equalisera hela signalen ändå... bra/dåligt?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/09/28 :  09:57:01  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag undrar.. I en vanlig EQ kann man regulera i olika frekvensband, är det likadant med denna, eller kann man välja frekvensar steglöst så att säga och t.ex ha många mycket nära frekvenskorrigeringar i basen?
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/09/28 :  12:13:41  Show Profile Send orthanc a Private Message
sveli: Klart intressant länk, tänk att jag missat denna. :D

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/28 :  12:40:31  Show Profile Send marens a Private Message
Calle G: Den gör nytta även om man kopplar den i fullrange sas. Det bästa är att, som jag skrev tidigare i tråden, koppla in den mellan tapeloop-kontakterna och trycka in tape så sätts eq:n in i signalvägen i full nivå. Alltså bitdjupet som används hos D/A-omvandlarna är inte beroende av hur högt man spelar, utan volymen regleras ju efteråt. Vet inte om det är så kritiskt med bitdjupet men varför chansa om det går att koppla in mellan tape-kontakterna.

Peter S: man kan välja vilken frekvens filtrena arbetar på med hög noggrannhet och även hur bredbandigt filtrena ska påverka, förutom nivån. Det är detta som kallas fullparametrisk eq.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/09/28 :  17:22:24  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag har skrivit en liten sammanfattning om hur det är att använda den, mer info om det hittar du här: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=496

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000