HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 allt om elektronik övning 1:2 - glöd till rör...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:22:51  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Alltså, jag är inte så jättebra på att dimensionera och räkna elektronik. Jag erkänner. Vill bara kolla upp det här med er vänliga och tålmodiga DIY-pedagoger: om jag har en trafo som ger 9V, den tappar cirkus 18% vid last och jag vill ha ut 6.3V ur den för växelströmsglöd till två effektrör som drar 1A var, då tror jag att jag ska räkna så här. Kan det stämma?
Here goes:
Summan av spänningarna i en sluten krets blir alltid 0 (eller hur regeln nu var) så om jag kopplar på rörens glöduttag direkt till trafon så får de 9 volt över sig (minus 18% antar jag, med just den här trafon) eftersom vi ska ner till 0V från "fasen" som alltså ligger på 9V. Låter logiskt... För att få ner det till 6.3V måste jag alltså droppa cirkus (9*0,82)-6.3=1,08V.
Glödtrådarna omräknat i resistans skulle bli 6,3V/2A=3,15 ohm. Om jag ska spänningsdela bort 1,08V med ett extra motstånd i serie med glöden skulle jag då hamna på (1,08V/6,3V)*3,15=0,54 ohm.
Motståndet måste tåla minst 1,08V*2A=3,16W, d.v.s. 5W eller 6W motstånd borde duga fint.
Frågor då:
* har jag tänkt rätt eller har jag missat nåt självklart? Eftersom det är växelströmsglöd så kan jag ju inte gärna sätta dit nån spänningsstabbskrets med LM317 eller sånt, så jag antar att vanliga motstånd är det jag blir hänvisad till?
* Funkar det här i praktiken? Ska man använda två mindre motstånd på "var sin sida" om glöden, så att det blir balans på det, eller spelar det ingen som helst roll?
* Om det inte alls är en bra lösning med motstånd, vad använder jag isåfall?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2004/09/27 23:23:38

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/09/27 :  23:49:29  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
äsch, krångla inte till det med matte i onödan, jag hade kört med en regulator, LM317 som du föreslog, på enklaste sätt. 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/28 :  00:13:57  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
mr. Triatic, jag ska köra växelströmsglöd. Inte kan jag väl ha en spänningsregulator då? Eller har jag fattat fel vad gäller LM317-typernas funktion?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/09/28 :  00:16:30  Show Profile Send Oblivion a Private Message
nej lm317 går bara till likspänning

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/28 :  00:35:13  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tack, oblivion. Så hoppar vi tillbaks till ruta ett igen med en av frågorna besvarad; funkar det som jag har skissat upp det eller skiter det sig?

Edited by - zix on 2004/09/28 00:36:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/28 :  00:43:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det funkar med motstånd i serie. Likströmsglöd och regulatorer kostar mer än det smakar tycker jag, det är ju inget RIAA...
DHT-killarna (Time med flera) kanske har synpunkter på hur du ska sätta motstånden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/28 00:52:53
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/09/28 :  01:06:47  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Jag tror att du har räknat rätt, det enda som jag är frågande till är det du säger om att trafen ger 18% lägre spänning vid belastning. Är sekundärspänningen angiven till 9V? I så fall är det troligen med last och tomgångsspänningen är 9/(1-0.18) dvs ~11V, detta kan du ju lätt kolla genom att mäta utan belastning. Om det är så så blir ju motståndet något större.

Ett lite tips, jag brukar räkna på detta sätt vilket jag tycker är enkelt.

Röret drar 2A och behöver 6.3V. Du har 9V och behöver alltså droppa 9-6.3 =2.7V. Motståndet blir då 2.7V/2A=1.35ohm. Detta motståndvärde är rätt om trafen ger 9V vid belastning. Man kan tillåta en tolerans på +/- 10% på glödsspänningen så motståndet kan tex vara 1.2ohm, (standardvärde) utan problem.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/28 :  10:27:58  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tackar, Bernt & tubetvr! Tubetvr:s sätt att räkna var ju lite enklare, ja... Snyggt!
Trafon jag räknar på är en från Elfa, en 36VA ringkärnetrafo med centrumgjutning, artikelnr. 56-133-02. Det räcker kanske egentligen med 20VA. Bra att du undrade om procenten! De anger 18% i "spänningsfall", jag antog att de med det menade att man får dra bort 18% vid belastning men det kan ju lika gärna vara precis som du säger, att den angivna spänningen är med last. Ska fråga dem när jag handlar trafon, om jag handlar den hos dem.
Edit: vet inte vad som hände med länken. Lägger den här nere istället:
http://makeashorterlink.com/?C3FB21469

Edited by - zix on 2004/09/28 10:32:58
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/28 :  10:55:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Zix:
Det är säkert så att trafon lämnar 18 % högre spänning än vad som är angivet då det är det normala.

Oblivion:
Varför skulle det inte gå att använda LM317 till växelspänning? Det går utmärkt om man bara använder en till positiv period och en till negativ. Just i detta fall blir det nog för mycket övertoner dock.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/09/28 :  12:01:27  Show Profile Send Oblivion a Private Message
UrSv:

Började faktiskt fundera på det precis efter att jag skrev mitt inlägg. Men kom fram till att det bara skulle bli nån slags "fyrkantig" sinusvåg som antagilgen inte skulle passa till rörglöd ändå

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/28 :  13:01:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Exactemundo.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/28 :  13:59:15  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Likströmsglöd behövs ju ibland till effektrör också, i SE-förstärkare. Jag bygger dock PP nu, då ska det gå bra med växelglöd. Det kommer mera om detta när alla komponenter äntligen har kommit. Tackar så mycket så länge!
/Mats

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000