HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Slutstegsproblem protection
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/09/28 :  10:45:56  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Jag tänkte fråga här efterom det finns en massa kunniga männsikor som är villiga att dela med sig av sin kunskap

Jag har ett gammalt rotel multikanalssteg som stup i kvarten stänger av sig själv. När det stänger av sig så lyser protectionlampan och ett relä klickar till. Steget sätter oftast på sig själv igen efter 5-20 sekunder och allt fungerar som vanligt. Det behöver inte ens vara signal på steget för att det skall slå av.

Min fråga är då. Vad är det som triggar skyddskretsarna, är det temperatur eller är det strömstyrt? Jag tänkte att det kunde vara någon givare eller något sådant som har ballar ur. Vart i steget brukar dessa sitta, nära strömförsörjningen? Hur ser givarna ut. Tänkte försöka laga steget då det i övrigt fungerar bra.

Jag kan nog ta ett foto om det underlättar felsökandet.

Edited by - Smulgeten on 2004/09/28 12:05:59

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/28 :  12:37:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Temperatur på kylelementet och likström på utgångarna brukar det väl vara.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/09/28 :  12:52:06  Show Profile Send Wizard a Private Message
Vad jag vet så brukar inte Rotel använda likströmsövervakning på sina slutsteg, det är så på RB990 i alla fall.

Har varit inne och lagat Rotel förr, det låter som det är ett instabilitesproblem, kolla dioderna till ingångsstegets strömgeneratorer. Reläet kan ha börjat ge upp. Är det när steget är kallt som detta häner?

Wizard
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/09/28 :  12:54:02  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Ok så det kan vara nån av tempgivarna som gett upp, dessa har jag lokalierat. De har inget med själva förstärkarkretsarna att göra förutom att bryta om det blir för varm, vad jag menar är att informationen från tempgivarna används på nåt annat sätt för att kalibrera steget för värme? Jag kan tillägga att kylflänsarna är kalla när steget bryter. Med likström på utgångarna menar du om man skulle ha varit dum nog att lägga någon spänning över högtalarutgångarna, eller vid vilka tillfället blir det likström över utgångarna?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/28 :  12:59:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Har ingen aning om om Rotel brukar ha DC-skydd.

Smulgeten:
En förstärkare har mer eller mindre likström på utgången där normalt sett låg nivå är att föredra. För att reglera detta kan man antingen designa för låg nivå (=s.k. låg DC-offset) eller att ha ett servo som justerar nivån till så nära noll som möjligt.
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/09/28 :  13:24:13  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Jag kan se två dioder per kanal på förstärkarkortet, skulle kunna vara dem då. Jag har tagit ur kablarna som skickar info om överhettning och sådant till strömförsörjningen och då fungerar steget som det skall utan att slå av sig.

Det går även något slags styrkablar från utgångarna till förstärkarkortet, vad kan de tänkas göra? Är de till för att skicka info om det är så att högtalarterminalerna är kortslutna?

Jag har iaf lokaliserat vilket av förstärkarmodulerna (av 3 st) som strular så nu har jag bara ett ställe att leta på.

Edited by - Smulgeten on 2004/09/28 13:28:22
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/28 :  13:36:12  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har absolut inte nog med kunskap för att besvara dina frågor, men läser ändå tråden med stort intresse.

Av ren nyfikenhet, hur är temperaturskydd uppbyggda? Använder man termistor i direktkontakt med kylflänsen och sedan till relä via zenerdioder, eller är jag helt ute och cyklar? Värms termistorer upp av att bromsa ström, så att de tillslut släpper igenom och stänger av oavsett omgivningstemperatur? Har inte hittat något bra svar på detta, varken i Elfas faktasidor, eller mina böcker.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/28 :  13:50:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Om du har flera kablar som går till strömförsörjningen dvs en för varje kanal eller kylement kan du ju testa att flytta runt dem för att se om det är givaren eller kortet som är struligt. Är det givaren kan det ju vara ganska enkelt att byta.
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/09/28 :  20:09:30  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Nu skäms jag

Att steget hela tiden slog av sig var ju en f-bnnd "feature", som innebär att steget slår av sig själv om den inte känner någon signal på ingångarna. Till mitt försvar så var omkopplaren som man kan slå av denna funktion med avbruten så jag såg den inte. Inte förrän jag läste manualen så förstod jag vad som var problemet. (Ja, jag vet, riktiga män läser inte manualen) men nu är det löst.

Tack iaf för alla de tips jag fått

/Andreas
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/28 :  21:23:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Då kan du ju dessutom med full sjävkänsla säga att du "lagat" steget nu när brytaren står i det andra läget.

Gratinerar!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000