HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätkabelns skärm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niro
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/09/02 :  18:20:36  Show Profile Send niro a Private Message
Tänkte bygga mig en skärmad nätkabel. Men jag vet om eller hur skärmen skall anslutas.

Sökte runt på olika forum och kom fram till att det fanns två skolor: antingen skall den anslutas tillsammans med jordkabeln eller inte anslutas alls.

Vilket är att rekommendera???

/niklas

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/09/02 :  19:58:37  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag skulle ansluta den på stickproppssidan. Ej ansluten kan jag inte se att den gör någon nytta alls.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/02 :  20:49:15  Show Profile Send ludo a Private Message
Att inte ansluta skämen alls behöver du inte fundera över. Oansluten skärm bildar tillsammans med de övriga ledarna en kondensator med ett genomsnittsvärde på 50-200pF/m. Det gör att HF lättare kan slinka in i din nätkabel. (Oansluten skärm bildar en HF-kopplingskonding helt enkelt).
Frågan är mer om skärmen bör anslutas i bägge ändarna eller bara i en ände och i så fall vilken ...
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/09/02 :  21:36:11  Show Profile Send orthanc a Private Message
Jag har anslutit min skärm bara i ena sidan och det är i stickproppens.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/02 :  22:47:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ludo: Är du säker på det?
I så fall är det något specifikt för nätkablar, med vanliga singalkablar så hjälper skärmen till även om den inte är inkopplad (enkelt uttryckt pga "Farradays bur-effekten", på jobbethar jag en tabell med dämpfaktorer för olika typer av koppling), dock är det bättre att jorda den i någon ände.
Och varför skulle det bli lättare för HF att "slinka in"? Sker det någon form at impedansanpassning?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/03 :  00:04:41  Show Profile Send ludo a Private Message
Jag tror att du har besvarat din fråga själv. Har man MÖJLIGHET att jorda -frågan var ju ställd på det viset- (eller för den delen koppla till någon annan styv ref. potential) så har en faraday bur bättre effekt. Är vi inte överrens om det? Så varför använda en sån anordning ojordad? Frågan är bara var/hur jorda?

En helt annan fråga är att överhuvud taget anväda skärm eller inte...

Om man lyckats bygga en konding av två st parallella metallbitar, i det här fallet skärm - Fas/Neutral, så kommer denna konding bilda en lågimpediv signalväg för HF-störningar och dessa störningar kommer att KOPPLAS till just fas eller neutral. Det vill man väl undvika?

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/03 :  00:16:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det var just kopplingsbiten jag undrade över, varför skulle det koppla till ledarna?
Menar du att det blir en kapacitiv koppling meallan skärm och ledare?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/03 :  00:31:43  Show Profile Send ludo a Private Message
Ja. Impedansen för en sådan konding blir låg vid höga frekvenser [Zkonding=1/(2*pi*f*C)], sätt exempelvis C=300p, f=100MHz (radio), så ser man att det praktiskt taget blir en kortslutning för höga frekv. Därför vill åtminnstonne jag jorda skärmen.

Sen kan man diskutera om dielektrikum i en sån konding (kanske PVC) ändå gör att kondingen blir lite mindre effektiv...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/03 :  00:41:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men jag förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra. Anta att du har en högfrekvent ström som flyter på utsidan av skärmen, varför skulle den koppla till ledarna? Värdet på kapacitansen mellan skärm och ledare har väl inte med saken att göra, hade "skärmen" beståt av en metallbit som låg parallelt med ledarnen så hade det kanske varit korrekt men en skräm OMSLUTER ju ledaren.

Jag har sysslar en hel del med skärmning och bekämpning av EMI, den mekanism du beskriver har jag aldrig hörr talas om (och jag har läst en hel del om ämnet), i praktiken vet jag också att även en skärm som inte är ansluten till jord hjälper vilket är enkelt att kolla med ett oscilloskop (eller ännu hellre en spektrumanalysator).

HAr du någon referens? Jag vill nog se räkningarna innan jag riktigt tror på det.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/03 :  00:51:47  Show Profile Send ludo a Private Message
motfråga: varför bli skärmen midre effektiv när den inte jordas?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2004/09/03 :  07:59:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fas, jord och nolla ansluts som vanligt (i båda ändar) och skärmen ansluts bara till väggproppsändan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/03 :  09:27:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om skärmen skall kopplas in så är det som några redan har sagt enbart på stickproppssidan. Men det kan bli bra utan jord också och i det fallet spelar det ingen roll om jord och skärm är ihopkopplade.
Bara den inte är inkopplad i bägge ändar till jordledaren. Då fungerar den som en antenn.
Jag saxar lite från en recension av mina JPCkablar som Björn skrev för 2,5 år sedan:

"En fråga som dök upp, var om jordade uttag var väsentliga för funktionen hos kablarna, (jag har inga jordade uttag där anläggningen är inkopplad).
Det där med jordade uttag, visade sig inte vara en nödvändighet för ett gott resultat."

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/03 :  09:58:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ludo: Därför att störningarna får en väg till jord med låg impedans(jordens jord, "earth" på engelska, dvs inte signaljord) vilket gör att läckfälten som faktiskt når kablarna minskar (ett uppenbart problem med kabelskärmar som inte är jordade i ändarna är ju också att störningarna kan ta sig in i ledarna där skärmen slutar).

Lite överkurs är att det bästa sättet att jorda kablar (i en eller två ändar, alternativt många jordpunkter) skiljer sig beroende på om det är i huvudsak E eller H man vill skärma bort, för att kunna utnyttja detta måste man dock veta värdet på vågimpedansen så i praktiken är inkoppling av skärmen i ena änden en bra kompromiss, desdsutom undviker man ju jordloopar.

Ett bra exempel är skärmade rum, det är ett problem att få en bra koppling till jord ("earth"), riktigt "seriösa" rum har en separat tjock ledare som går till ett galler som grävts ned i jorden, jorden runt platsen där gallret grävts ned ("soil", det är lite irriterande att svenskan använder samma ord för tre olika saker när man diskuterar detta) vattnas och saltas sedan för att ha så låg resistans som möjligt.

Men även ojordade skärmar hjälper i och med att störnströmmarna flyter på utsidan samt att högfrekvent EMI reflekteras pga impedansmissmatch med skärmen, absorbtion spelar också en viss roll.

Jag läser just nu en bok som har en av de bättre förklarningar av detta som jag läst, jag har den dock hemma och jag kommer inte ihåg namnet ("Designing for EMC compliance" eller nåt i den stilen). Annars finns ju alltid Ott "Noise reduction in electronic systems" som jag brukar rekommendera jämt och ständigt.

Edited by - f95toli on 2004/09/03 10:09:45
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:52:10  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Det blir alltså inte bra om man kopplar in skärmen till jord på apparatsidan? Det har jag gjort med min cy110 ölflex från elfa och jag upplever ingen ljudförbättring jämfört med standard oskärmad kabel! Bara att koppla om och pröva. Jag tycker mig till och med uppleva att diskanten blivit lite irriterande med de nya kablarna, kan detta verkligen stämma? Det är mycket liten ljudskillnad om någon överhuvudtaget.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/03 :  14:03:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är bättre än att inte alls koppla skärmen till jord, om inte annat så hindrar du ju störnigarna från att komma in i apparten i den änden, dessutom är ju ofta chassit kopplat till skyddsjord och då har du ju en indirekt koppling till jordens-jord ("earth", finns det verkligen inget svenskt ord?).
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/24 :  10:54:16  Show Profile Send ludo a Private Message
Här kommer lite mätningar (dock inte mina egna) som visar att det kan vara klokt att jorda skärmen.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/24 :  21:21:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Där ser man, vad som står i första paragrafen var nytt för mig (resten är väl ungefär vad som skrevs ovan).

Jag skulle dock vilja se deras referens, jag förstår fortfarande inte en skärm som inte är kopplad i någon ände skulle göra det VÄRRE pga en kapacitiv koppling; enligt vad jag förstår så borde det bli något bättre (pga dämpningen i skärmen som inte är beroende av skärmens potential) och det är också min erfaranhet rent praktiskt (även om det naturligtvis är sällan jag kör med kablar utan jordad skärm). Liten synd att de inte visar en ocilloskopbild för kabel helt utan skärm (som enligt dem borde se lite bättre ut än bilden i 7.77.

Jag antar att det kommer från en application note? Ger de någon referens?

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/24 :  21:41:06  Show Profile Send ludo a Private Message
Har lagt upp pdf-filen på knaak. http://bildarkiv.hififorum.nu/ludo/grounding.pdf
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2004/09/26 :  13:52:24  Show Profile Send Lord a Private Message
f95toli har nog rätt. En kabel med flytand skärm blir inte känsligare för störningar än en oskärmad kabel, jag har gjort en del praktiska prov med detta (dock inga mätningar). skillnaden mellan en oskärmad och en med flytande skärm var påtaglig ,visseligen gjorde den mer "nytta" när den var jordad.
Men den gjorde också stor nytta när den inte var ansluten .

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2004/09/26 13:59:59
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/26 :  16:23:57  Show Profile Send paradigm a Private Message
Är det bara jag som stöter på problem när jag ska läsa pdf dokumentet?

Nåt fel på typsnitt och bb/box, eller nåt sånt.

/Roland
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/09/26 :  18:24:05  Show Profile Send Wizard a Private Message
Går det inte lika bra att klä in sig själv i "Blåvitts" al-folie och koppla sig själv till jord medans man lyssnar?

Wizard
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/26 :  18:44:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Blåvitt Al-folie fungerar faktiskt utmärkt som "nöd-skärm", för några månader sedan försökte vi göra mätningar i vad som visade sig vara ett väldigt brusigt rumm (vi tror det beror på basstationen tvärs över gatan), några rullar al-folie (runt kablar och utrustning)senare såg rummet ut som något taget ur en pop-video från tidigt 80-tal men gick det att mäta hjälpligt.

Såg dock rätt kul ut....

Jag har tittat i referenslistan och de har läst ungefär samma böcker som mig, jag ska dock kolla igen i Ott och de övriga och se vad jag hittar. Om jag får tid ska jag också göra ett litet experiment, måste dock vänta på att spektrumanalysatorn blir ledig.

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:47:34  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Har ni blivit förevisade Faradays bur? Det har jag, den borde visas på mässor av nån med lika välsmort munläder som kabelförsäljare. Det var på en fysiklektion. En liten transistorradio inställd på FM-bandet spelandes P3 placerades på en bottenblatta av metall däröver sänktes en bur av mycket finmaskigt nät. Radion spelade ända tills buren var helt nersänkt och hade total kontakt med bottenplattan. Då tystnade den. Minsta glipa så spelade den igen. Buren var inte jordad, det spelade ingen roll. Vad lär man sig på det? Jo el-kablarna måste vara skärmade hela vägen. Inte bara till vägguttaget utan även till proppskåpet, elcentralen, elleverantören, kraftverket...ALLA kablar om det ska va till nån nytta.
Skärmade högtalarkablar är nog inte heller till nån större nytta, dom är ju skärmade en bit sen kommer några tåtar till banankontakter eller spadar och polskruvarna är ju inte skärmade. Men det är klart placeboeffekten får man ju inte bortse ifrån när det gäller nät och högtalarkablar.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/28 :  23:10:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu är det lyckligtvis inte så illa. Det finns fler "skärmmekanismer" än Faradays bur-principen så att skärma enstaka kablar hjälper faktiskt en hel del.

Om man ska skärma "på riktigt" blir det dessutom extremt komplicerat om man ska täcka in både låga och höga frekvenser. Normalt är man inte känslig för alla frekvenser och för alla typer av fält och man kan därför kompromissa en del.

Dessutom hjälper inte en vanlig Faradays bur ett dugg mot lågfrekventa magnetfält, för det krävs andra metoder.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000