HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD vs CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:28:25  Show Profile Send ekman a Private Message
"Tänk efter - har du hört någon enda SACD-skiva som låtit lika bra som de bästa ljudkvalitetsupplevelserna du har (från CD)"

jag har hört en hel del sacdskivor och ännu fler vanliga cdskivor i samma system och sacd låter alltid bättre väldigt blandat med skivor dock något speciellt du är ute efter?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:53:03  Show Profile Send ekman a Private Message
ok så bara för att jag tycker sacd har gett mig en bättre och starkare lyssningsexperience och det absolut bästa och mest naturliga jag hört var sacd så måste jag äga få cdskivor?

öhhh ok genomtänkt hörrö

jag trodde det var jag som skulle stå för spekulationerna här inte du...

Edited by - ekman on 2002/10/03 19:57:07
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:13:51  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman
...något speciellt du är ute efter?

Inget annat än svaret på frågorna:

1. Vilken SACD-skiva är det?

2. Hur många CD-skivor äger Ekman?

De borde vara ganska lätta att svara på. Men jag förtydligar gärna:

1. Eftersom du säger att du har hört (minst) en SACD-skiva som låter bättre än alla CD-skivor du har hört, undrar jag vilken SACD-skiva det är.

2. Eftersom du säger att du har hört (minst) en SACD-skiva som låter bättre än alla CD-skivor du har hört undrar jag hur många CD-skivor du äger.

För säkerhets skull kan jag precisera orsakerna till frågorna också:

1. Denna SACD-skiva vill jag lyssna på för att bedöma om vi har samma uppfattning om dess oöverträffade kvaliteter, vilket säkert många andra också vill göra. En sådan karamell vill man ju inte missa...

2. Om svaret är 10 000 st CD-skivor är underlaget mycket stort och punkt ett ovan (Denna SACD-skiva vill jag...) blir oerhört mycket angelägnare.

Okej?

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:26:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Roger Waters låt "Perfect Sense" som finns med på Sonys SACD sampler är helt otroligt bra på SACD, mycket bättre än motsvarande spår på den vanliga CD'n (som jag nog har lysnat på 1000 ggr). Detta trots att även CD'n är av mycket hög kvalitet. Kanske finns det en CD-spelare i högre prisklass som kan ge motsvarande kvalitet med vanlig CD men när man kan få så otroligt ljud med en simpel SACD-spelare för 5000:- då är det ju svårt att säga nej till SACD. För då handlar det inte längre om formatens teoretiska möjligheter utan just om hur det faktiskt låter i praktiken. DVD-A låter också bra, men jag har svårt att säga att det låter bättre än SACD baserat på mina egna lyssningsintryck, trots att jag bara lyssnar 2-kanal.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/10/03 22:37:44
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:38:54  Show Profile Send ekman a Private Message
dom gånger jag har hört sacd har det varit i ett RIKTIGT bra system när vi sen har alternerat till cdskivor har det aldrig låtit lika bra som någon enda sacd skiva vi spelade och då har vi även spelat valiga cdskivor med riktigt bra inspelningar typ burmester demoskivor och raven med rebecca pidgeon med och utan sacd osv och sacd låter bättrei mina öron har du själv jämfört i ett riktigt bra system med en riktigt bra sacdspelare?? tror inte du skulle vara skeptisk isåfall om det inte är en ren principsak eller kanske andra "orsaker"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:39:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Frågan ÄR,

behöver man SACD? Eller är det bättre att lägga
pengarna på annan utr. kanske nått som uppsamplar vanliga
CD, dock vet jag inte hur det fungerar, om det blir bra,
t.ex. musical fidelity´s 3D:CD, hokus pokus kanske, eller
kanske jättebra. jag har hört den en gång på ref audio,
på dynaudio confidense, dock, den gången hade de vänt båda
högtalarna ur fas:)

JAG skulle nog lägga pengarna på SKIVOR jag!
mmmm så många bra skivor man kunde få,, för priset av
en SACD -spelare.

om några år kommer väl ändå SACD vara inbygt i alla
fina cdspelare, OM nu SACD slår igenom.

har det redan slagit igenom? knappast.

till äment

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:40:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

På vilket sätt låter det bättre?
är det inte så att man blir lyssningstrött
med alla högfrekventa ljud?

..eller tar de ut varandra i de andra frekvenserna kanske!

quote:
Originally posted by ekman

dom gånger jag har hört sacd har det varit i ett RIKTIGT bra system när vi sen har alternerat till cdskivor har det aldrig låtit lika bra som någon enda sacd skiva vi spelade och då har vi även spelat valiga cdskivor med riktigt bra inspelningar typ burmester demoskivor och raven med rebecca pidgeon med och utan sacd osv och sacd låter bättrei mina öron har du själv jämfört i ett riktigt bra system med en riktigt bra sacdspelare?? tror inte du skulle vara skeptisk isåfall om det inte är en ren principsak eller kanske andra "orsaker"

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:41:03  Show Profile Send ekman a Private Message
"För då handlar inte längre om formatens teoretiska möjligheter utan just om hur det faktiskt låter i praktiken"

där har vi själva poängen ja
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:43:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
Inte för att jag vill falla tillbaka i gamla formen men - ekman - du svarade inte på IÖ's fråga. Det gjorde Stefan Bond åtminstone.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/03 :  21:06:31  Show Profile Send ekman a Private Message
spelar det någon roll då? jag har inte direkt räknat mina skivor ska man räkna singlar också? isåfall har jag en tredjedel fler jag har dock ingen exakt siffra på hur många skivor jag har och jag har heller ingen aning om hur stor roll det spelar därför valde jag att inte svara på frågan
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/03 :  21:47:59  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag tror inte IÖ ville ha ett jätteexakt svar (men det vet man ju inte ) på andra frågan men ett rimligt exakt svar på den första. Spekulationer från min sida men det skulle åtminstone jag vilja veta.

Men nu återfaller jag. Det är inte bra.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:30:43  Show Profile Send Timbre a Private Message

Apropå tankelekar och gåtor:
Vad har Opus3, Turtle Records, Mobile Fidelity och Telarc gemensamt?

Jo, det handlar om skivproducenter som har tagit det här med ljudåtergivning på allvar. Dom har alla producerat CD-skivor av högsta kvalitet.

Samtliga lägger om verksamheten mot DSD-inspelning och SACD-produktion.
En tillfällighet?
Nix.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:33:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Och Chesky!?

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:36:31  Show Profile Send Timbre a Private Message

Chesky Records platsar inte i gänget...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:39:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tja jag lyssnar ju bara på tvivelaktig pop så vad vet jag

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:45:16  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Ja, jag har också hört SACD som slår allt jag hört på CD.

Ett par exempel:

"Blues in Orbit" Duke Ellington, Mobile Fidelity.
Eric Bibb. Timbre, den vi hörde i Tisdags, kommer inte ihåg titeln.

Jag har nog drygt 400 CD, (jag har inte räknat), varav ca 120 är titlar från bolag med Audiofilambitioner, (Mobile Fidelity, DCC, etc,)

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:57:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
FIM glömde du Timbre. Jag har några FIM SACD/CDhybrider. Cd spåret är i "äkta" cdkvalitet. Har dock inte haft tillfälle att lyssna på Sacdspåret. Jag har bla. Jazz at the pawnshop. Och cdspåret låter bättre än en propriusutgåva från 1994 från samma mastertape.

"Description: This album, recorded in 1976, has been regarded as "The Best Jazz Recording of the Century"!
But...and you can take this to the bank...the wonderfully crafted production and mastering on this SACD resurrect this work, and place it back in the first rank of live jazz recordings. From the opening seconds, when the sound of The Pawnshop crowd emerges, you are drawn into that moment, many years ago, when the open reel machine was spinning and some real audio magic was made. The sheer sense of ease, of naturalness...the incredible soundstaging and imaging...the *trueness and rightness* of percussives, rhythm, dynamics, and timbre...struck my ear with real force. (As one example: Do you love vibes? Well, get ready to hear them SOUND RIGHT, which the CD most definitely does NOT do!) "

Så vad ska man tro om SACD då det här mycket seriösa audiofilbolaget säger så?

Läs mer på sidan:

http://www.fimpression.com/detail.asp?PRODUCT_ID=FIMSACD034

http://www.fimpression.com

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/03 :  23:01:28  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Ni som har hört SACD. Jag har hört att det ska låta mer likt LP än CD. Stämmer det?

Vad gäller återutgivningar av LP finns ju en bra referens, om man har LP-skivan.

DrM

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/03 :  23:19:04  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
När Advantage släpper ut sin S1 i SACDutförande skall jag låna hem den och utvärdera SACD själv. Jag har alltså 4 st olika FIM SACDhybrider och 12 st Opus 3 SACDhybrider. En del av dessa Opus 3 har jag i sedan tidigare i "äkta" cdversion dessutom, så jag har en del jämförelsematerial. Och jag har en Advantage S1 cdspelare sedan februari i år. Så det kommer att bli en rättvis bedömning. Det kommer att bli med Coltranehögtalarna. Om det är något som inte stämmer i SACDkvaliten, så kommer min anläggning att avslöja detta. Men det blir inte förrän någon gång nästa år.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/03 :  23:24:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Och Chesky!?

Dom ger ut både SACD och DVDAudio

http://www.klubben.net/chesky.htm

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/03 :  23:28:25  Show Profile Send Timbre a Private Message

Visst glömde jag FIM Records.
Äkta vara...

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/03 :  23:43:06  Show Profile Send Timbre a Private Message

På Dave Cheskys eget forum finns mycket intressant att läsa.
Dessutom träffar man på bekanta...
Det lämnas uppriktiga svar på diverse frågor om både PCM-redigering och DVD-Audio.
"We are a small company" kanske sammanfattar hela formatdebatten.
I stället för att starta ett formatkrig mot de ekonomiska drakarna, väljer Chesky Records att stå stabilt med ett ben i varje läger. Ett föredömligt beslut.
För när allt kringsnacket skalats bort, är det ändå pengar det handlar om till slut.
Eller hur, Öhman?
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/04 :  00:40:12  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Apropå tankelekar och gåtor:
Vad har Opus3, Turtle Records, Mobile Fidelity och Telarc gemensamt?

Jo, det handlar om skivproducenter som har tagit det här med ljudåtergivning på allvar. Dom har alla producerat CD-skivor av högsta kvalitet.

Samtliga lägger om verksamheten mot DSD-inspelning och SACD-produktion.
En tillfällighet?
Nix.

Kan det finnas någon koppling mellan besluten och kopieringsskydd

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2002/10/04 :  01:59:36  Show Profile Send Viking a Private Message
Her må jeg si meg enig med Øhman :-)
Første gangen jeg hørte SACD ble jeg imponert over romgjengivelse og bass, men hele tiden har det vært noe i diskanten i SACD som gjør at innspillingene låter unaturlige og uengasjerende. Visst er det renere i bassen enn cd og holografien er bedre men det er støy i diskanten som gjør at cymbaler, triangler etc. blir ei stor "suppe" og de får ikke klinge ut. Diskanten blir preget av støy og annet grums. Dette har jeg aldri hørt på DVD-Audio som virker å være formatet med mest potensiale. Jeg gleder meg til å få min Meridian 861 oppgradert til versjon 3 med DVD-Audio :-)

MVH Viking
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/04 :  02:10:15  Show Profile Send ekman a Private Message
det är ju just i diskanten man märker mest skillnad där kan vanlig cd ofta låta hårt elakt och onaturligt medans sacd är lugnt rent och naturligt det låter verkligen som musik inte reproducerad musik
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000