Author |
Topic  |
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 06:29:31
|
Med engagemanget är det ju precis tvärtom, Viking! Rakt över hela registret. Lyssna igen och låt inga Stuartfåglar kvittra i öronen...  Du blir bara störd. |
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 08:33:45
|
Jag ägde under ngt halvår en sacd spelare, närmare bestämt en sony sacd555es. När jag gjorde blindtester av de olika lagren på hybridskivor bl.a opus 3 och chesky så hörde jag mkt liten skillnad (har antagligen bomull i öronen). Däremot när jag hade besökare från hifiträsket sa dom alltid ,när jag sa: "nu sätter jag på en sacd" kommenterade med: "åh nu blev det vansinnigt mkt bättre" eller "wow!!! det var andra grejer det". Nu var detta inga vetenskapliga blindtester och underlaget var ju tämligen begränsat, så man kanske inte ska dra så mkt växlar på det... En fundering bara är ju att man gärna vill TRO att allt blir mkt bättre bara för att det BORDE bli det Det är säkert inte dags att räkna ut sacd ännu för min del, men ännu är jag knappast övertygad... |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 08:35:36
|
Teori i alla ära, men det finns andra faktorer som man måste ta hänsyn till också. Tittar man på utbud verkar det som om SACD = jazz & klassiskt och DVD-A = rock, pop och klassiskt?
Kollade på www.klubben.net, jag kände inte igen en enda SACD-artist ... det påverkar naturligtvis mitt val av teknik, oavsett teoretiska för- eller nackdelar. Jag har ca 350 CD-skivor, inte en enda jazzskiva, så mitt val tycks enkelt! Vad ska man med SACD till om ingen artist som jag lyssnar på släpper skivor i formatet?
Jag gick över från LP till CD av samma anledning, det är många som hävdar LP:ns överlägsenhet - men vad spelar det för roll om utbudet är en hundradel så stort som CD? |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 08:43:38
|
Dom fel som SACD är behäftade med skulle troligtvis kunna ge en subjektiv uppfatting om lite mer skimmer i diskanten eller lite mer rumsinformation fast falsk sådan eller något besläktat tack vare blandtonsfenomen som faktiskt ligger utsmetad över frekvensregistret tack vare det höga bruset i ultraljudsområdet. Alltså skulle det teoretiskt kunna vara så att många skulle uppfatta SACD som bättre för att felen låter bra för vissa. Detta är okey med apparater men på ett nytt system för musikåtergivning är det illa. Många andra skulle kunna uppfatta detta olika men jag tror att det ofta är så att dom som säger bättre hörs mer än dom som säger emot. Särskilt när marknadkrafterna ligger i ryggen och skapar medvind för påhejarna.
Vid "normala" lyssningsnivåer(så att ditherbrus ej hörs) eller då musiksignalen maskerar det så är min erfarenhet av CD-systemet att det är såpass bra att det duger. Jag är mycket petig vill jag dock understryka och nöjer mig inte med annat än det bästa därför hejar jag gärna på ett system som slår "duger" på fingrarna. DVD-A!
Overkill är trevligt. / John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 09:09:05
|
Du har en värdefull synpunkt där, dali. Därför är det så onödigt med ett formatkrig. Släpp alltihop på alla format som konsumenterna vill ha! Sen var det bara det där med investeringskostnaderna... |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 09:10:48
|
quote: Originally posted by Timbre
Du har en värdefull synpunkt där, dali. Därför är det så onödigt med ett formatkrig. Släpp alltihop på alla format som konsumenterna vill ha! Sen var det bara det här med investeringskostnaderna...
är det konsumenterna som vill ha alla format eller bolagen som tar fram dessa????? |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 09:13:08
|
Naturligtvis musikindustrin som tar fram dom. Men förhoppningsvis kan konsumenterna få välja... |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 09:17:02
|
Du har större förhoppningar än vad jag har Timbre... titta bara vad som hände i Video formatkriget..har för mej att vhs hade sämst teknisk standard... |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 09:35:06
|
Analogt med detta skulle DSD gå i graven. Hu hu...   |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 09:41:46
|
hehe på tal om analogt så har jag aldrig hört ngt som låtit roligare än vinyl... (visst bättre på en del hifiparametrar men inte roligare att lyssna på...) |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 09:48:02
|
quote: Originally posted by drgreen
Du har större förhoppningar än vad jag har Timbre... titta bara vad som hände i Video formatkriget..har för mej att vhs hade sämst teknisk standard...
Stämmer bra det.. de konkurerande hade mindre band och bättre bildkvalité osv.. men inte fan lyckades de.. undrar just varför?
varför blev inte vhs utbytt mot microband.. hade varit smidigt värre.. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 09:53:03
|
quote: Originally posted by Robin Fischer
Du har större förhoppningar än vad jag har Timbre... titta bara vad som hände i Video formatkriget..har för mej att vhs hade sämst teknisk standard...
Stämmer bra det.. de konkurerande hade mindre band och bättre bildkvalité osv.. men inte fan lyckades de.. undrar just varför?
varför blev inte vhs utbytt mot microband.. hade varit smidigt värre..
För att VHS-snubbarna gav bort mängder av inspelningsutrustning till porrindustrin.
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 09:56:13
|
Man hör lite då och då att SACD låter lite som våra gamal LP-skivor. Som de flesta säkert redan vet spelar jag mycket LP. LP har faktiskt en likhet med SACD; nämligen att båda formaten bjuder på skräp i ultraljudsregistret. Om man tar en LP från 70-talet som graverats med PCM-fördröjningsenhet** och gör en spektralanalys av innehållet finns MASSOR med energi långt över halva samplingsfrekvensen. Denna energi fanns inte med i signalen efter PCM-fördröjningsenheten, utan är distortion från graverhuvud samt pickupen.
** Vid gravering av LP måste två signaler genereras: en för själva graverdosan och en för att graververkeret skall kunna flytta graverdosan i rätt fart mot skivans centrum. På 70-talet infördes digitala fördröjningsenheter för att man skulle slippa att låta masterbandet göra en "loop".
mvh\JM
|
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 10:01:42
|
quote: Originally posted by Knoppen
quote: Originally posted by Robin Fischer
varför blev inte vhs utbytt mot microband.. hade varit smidigt värre..
För att VHS-snubbarna gav bort mängder av inspelningsutrustning till porrindustrin.
/Johan
Sant??? |
 |
|
Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 10:16:10
|
quote: Originally posted by Timbre
På Dave Cheskys eget forum finns mycket intressant att läsa. Dessutom träffar man på bekanta... Det lämnas uppriktiga svar på diverse frågor om både PCM-redigering och DVD-Audio.
"We are a small company" kanske sammanfattar hela formatdebatten. I stället för att starta ett formatkrig mot de ekonomiska drakarna, väljer Chesky Records att stå stabilt med ett ben i varje läger. Ett föredömligt beslut.
För när allt kringsnacket skalats bort, är det ändå pengar det handlar om till slut. Eller hur, Öhman?
Kloka ord Timbre!
Självklart är det precis som du säger. Det handlar om ekonomi för de stora skivbolagen, så visst är Cheskys beslut ekonomiskt intelligent. De kommer att arbeta med "rätt" format oavsett vilket som vinner. Deras beslut är förstås även "rätt" för mig, eftersom det betyder att jag kan välja att köpa DVD-A-versionerna av deras utgåvor.
Men för mig är sådan här "ekonomiskt" strategiska överväganden inte intressanta att göra. Varför skulle jag gå omkring och vara "lika entusiastisk" över båda systemen när det ena är så mycket sämre? Visst, om det ena är pyttelite bättre än CD (ur vissa aspekter) kan man förstås gå omkring och vara glad över det, men man måste ju inse följderna - att detta "lite bättre system" kan slå ut det mycket bättre systemet.
Jag har inget ekonomiskt intresse i någondera av systemen, jag är bara intresserad av att vi skall få bästa möjliga ljudkvalitet. I den ekvationen innehålls tyvärr konkurrenssituationen mellan SACD och DVD-A: Ju starkare det sämre systemet blir på marknaden desto större risk är det att det bättre slås ut. Och även om det inte blir utslaget så kommer varje titel med några få undantag bara att hamna på det ena systemet.
Ungefär som om både BETA och VHS funnes samtidigt. Då hade jag behövt ha två videor hemma för att kunna titta på alla filmer jag vill hyra! Det hade varit nästan ännu värre än som det blev - att det sämre av de två systemen (VHS) vann över BETA.
Om man helt struntar i musiken kan man ju nöja sig med att "alla SACD låter bättre än alla CD" eller vad någon sade tidigare i denna debatt . Bra, köp då allt som givits ut på SACD och släng alla dina CD-skivor!
Idén är förstås absurd. Den primära källan till glädje (åtminstone för mig) är inte vilket format en skiva jag spelar ligger på, utan vilken musik som ligger på den! Häpnadsväckande va? Tyvärr är jag inte värre hifi-dåre än så.
Formatet är sekundärt men icke desto mindre påverkar det musikupplevelsen, och då vill jag att formatet skall vara bästa möjliga. Eftersom bästa möjliga verkar vara DVD-A så är det trist att det finns ett mycket sämre system (SACD) som tack vara skicklig marknadsföring och lättlurade konsumenter tycks vinna mark. 
Antingen får vi två system vid sidan av varandra, vilket leder till att jag (och alla andra) inte kommer att kunna välja att köpa alla musik på det bättre systemet, samt att man måste ha både SACD-spelare och DVD-A-spelare hemma.
Alternativt slås DVD-A ut och vi får bara SACD, och då har vi förlorat chansen att få det bättre systemet helt och hållet. 
Man kan förstås rycka på axlarna och säga - vi får se hur det går! Låt marknadskrafterna verka!
Men varför inte istället försöka hjälpa det bättre systemet att vinna? Världen är inte någo som pågår utanför våra fönster, vi kan faktiskt påverka hur det blir!
Vh, Ing. Öhman |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 10:30:36
|
mja alltså visst (om nu dvd-a ÄR bättre) så skulle man vilja påverka..MEN det är inte lätt när musikutbudet är minst sagt "pissdåligt" och dvd-a maskinerna verkar hålla sub highend klass + att man lägger in en vattenmärkning som har potential att höras (musical fidelitys boss anthony michaelsson har uttalad sig en gång om att dvd-a låter kanon-utan vattenmärkning men helkass med...) |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 10:48:14
|
Det är en märklig värld vi lever i.
Förvisso inte så märkligt att de kommersiella krafterna lägger kommersiella aspekter på vad som bör produceras. Det märkliga är att vi andra, vi som egentligen inte behöver bry oss primärt om teknik, system och sådant, vi är också väldigt engagerade i just "teknik, system och sådant".
Nu tänker jag inte specifikt på hifi.
Jag jobbar inom detaljhandelsbranschen. (I grossistledet.) Mer specifikt jobbar jag med att främja OKQ8 butikernas försäljning och lönsamhet.
Vi är ganska många som jobbar här och under den ledstjärnan. Det snackas väldigt mycket här om system, teknik och rutiner.
Det ägnas tyvärr ganska lite tid åt tankar kring konkreta, handgripliga insatser för att främja försäljning och lönsamhet.
Det här fenomenet torde inte vara på något sätt unikt för mitt företag. Det är ett generellt problem. Fokus ligger fel! Det är som om kockar sätter sej och snackar teflonbeläggningar och svikt i stekspadar istället för att diskutera maträtter och kulinariska upplevelser!
Förr låg fokus på hantverket i att spela in en symfoniorkester. Idag ligger fokus på format och teknik.
Mormors järnpanna gav utsökta middagar.
Jag utgår från att ni förstår hur jag tänker...
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 10:56:39
|
Jag har intesserat mig för SACD av den enkla anledningen att jag står i begrepp att uppgradera min CD, och då vill man ju naturligtvis sträve efter något bättre. Jag har nog blivit övertygad om att SACD är bättre än CD, jag har dock inte testat DVD-audio (ännu). Det vore intresant att veta vad den marknaden har att erbjuda, det jag sett och läst hittils verkar vara att det finns en del teknikspäckade maskiner som klarar alla tre formaten CD/SACD/DVD-audio och som kräver en TV för att man skall kunna använda den, vilket gör mig skeptisk till ljudkvalitén. Ni som uppenbarligen spelar DVD-audio vad använder ni? Var kan man provlyssna? Finns det seriösa DVD-audio maskiner och i så fall vilka? (och då menar jag i en rimlig prisnivå).
Mätvärden och teknik i all ära, men on nu DVD-audio är så mycket bättre än SACD som ni menar, så är det ju synd att dom riskerar att missa tåget ordenligt p.g.a. att dom dribblar bort sin chans i TV och DVD (bild) träsket. Det spelar ju ingen roll om tekniken är bättre om det bara finns halvdana maskiner för bildkosumenter, som skiter, (ursäkta uttrycket), i ljudkvalitén. Dom lär ialla fall missa oss ljudintresserade. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 12:53:32
|
quote: Originally posted by Leif Eriksson
Jag har intesserat mig för SACD av den enkla anledningen att jag står i begrepp att uppgradera min CD, och då vill man ju naturligtvis sträve efter något bättre.
Sedan jag lät Stridbeck modda min gamla Rega-CD och sedan jag fått till (som jag själv tycker) en sjysst relation mellan högtalarnas placering och rummets dimensjanger, så har märkligt nog många av mina gamla CD blivit lyssningsbara!
Jag begriper inte varför, egentligen. -Betyder den moddade CDn och högtalarplaceringen att fler plattor blir uthärdliga? Det borde ju bli tvärtom! Om återgivningen blivit bättre så borde ju de dåliga plattorna återges än mer exakt och därmed låta ännu sämre...
Eller va-fan menar jag?..
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 13:28:02
|
Läste igenom senaste numret av H&M nyss där flera nya DVD/SACD/DVD-A spelare i budgetklass testades.
Bland annat stod det ungefär så här "att jämföra SACD med vanliga CD-lagret är bara fånigt, SACD låter så mycket mer äkta och levande o s v" och "även vanliga CD-spelare i högre prisklasser kan inte matcha ljudet från dessa enkla SACD-spelare".
För de flesta handlar det i slutändan om ekonomi och SACD ger just nu mest ljud för pengarna verkar det som.
|
Man borde inte sova. |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 13:33:44
|
quote: Originally posted by Stefan007
Läste igenom senaste numret av H&M nyss där flera nya DVD/SACD/DVD-A spelare i budgetklass testades.
Bland annat stod det ungefär så här "att jämföra SACD med vanliga CD-lagret är bara fånigt, SACD låter så mycket mer äkta och levande o s v" och "även vanliga CD-spelare i högre prisklasser kan inte matcha ljudet från dessa enkla SACD-spelare".
För de flesta handlar det i slutändan om ekonomi och SACD ger just nu mest ljud för pengarna verkar det som.
inte att förglömma så är proportionen utgivna skivor till favör för sacd gentemot dvd-a 15:1. sacd är bra men en god vanlig hederlig gammal cd är på intet sätt så dumt.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 14:11:33
|
Hej!
Vad som inte greppas är den stora delen sAcd/dvd-A utgivning ifrån 50/60/70-talet all heder till många äldre inspelningar men det som gör dessa inspelningar bra är inget vinyl( cd) redan mer än väl klarar av att återge, så?? Där de nya formaten skulle kunna öppna upp ngt är juh självfallet för inspelningar gjorda nu... nu... NU!
( Alltså, missförstå A rätt... Mikkar, 
-Pre´s, Kompressorer, Eq´s, osv, 

-höll god världsklass*... nej det som hade övrigt att önska var Rullband & Co.
* Finns uttryck som dessa** ngn annanstans i världen??, öppen fråga till våra internationella hifivänner??? ** "Norra Europas Största", "världsklass*", etc ).
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/10/04 19:18:38 |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 14:32:54
|
LP har faktiskt en likhet med SACD; nämligen att båda formaten bjuder på skräp i ultraljudsregistret. Om man tar en LP från 70-talet som graverats med PCM-fördröjningsenhet**
Nja, dom började inte med digitala delay redan på 70-talet. Det var fortfarande ganska ovanligt ända fram till början av 90-talet enligt Master Guru'n Steve Hoffman (som bl a hade DCC, mfl) T o m dagens audiofil vinyl släpp är med vanliga tape loop's för att inte göra signalen digital någonstans. Classic Records, Sundazed, Speakers Corner, mfl är HELT analoga. Men en stor del av dagens vanliga vinyler har nog använt digitala delay's, men då är frågan, är dom kanske 24/96 eller vanlig 16/44.1??
Sedan så finns det en intressant artikel i nya Hifi och Musik där dom pratar lite med Tony Faulkner. Intressant läsning.... |
Edited by - nin on 2002/10/04 14:34:17 |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 14:33:19
|
quote: Originally posted by Stefan007
Låt mig gissa: H&M har dragit dessa slutsatser på strikt subjektiva grundval genom att jämföra ett gäng för H&M förefintliga skivor. Om så är fallet är det beklagligt.
mvh\JM |
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 15:19:45
|
Har Studio Blue några ekonomiska hänsyn i sitt ställningstagande för cd och DVDaudio? Ståhlberg arbetar där och en del andra av SACDmotståndarna här på forumet verkar att ha en hel del kopplingar dit!! DVDaudio må vara det bästa formatet enl. många. Bla. har Mikke Bladelius sagt detta när jag frågade om detta. Men, sa han, vattenmärkningen har gjort att det inte är på det viset, och enl. honom är det både SACD och DVDaudio en bra bit bättre än cd på alla parametrar. Advantage S1 kommer framöver att klara alla 3 formaten, så där blir man ju framtidssäker vid en uppgradering. Varför nämns inte denna "vattenmärkning" av SACDmotståndarna? På SACD har man lagt kopieringsskyddet i hårdvaran, vilket är klokare då det inte förstör ljudet. Jag har själv inte riktigt klart för mig vad jag kommer att satsa på i framtiden, så ta inte detta som ett påhopp från en SACDivrare. Men jag lyssnar på dom som jag vet kan detta med ljudåtergivning. Och att många av dom som på detta forum är motståndare till SACD och talar högt om DVDaudios fördelar är samma personer som talar emot att använda bättre kablar och annat som jag vet påverkar ljudet i positiv riktning övertygar inte mig om att dom talar sant. Tvärtom skulle jag vilja säga isåfall. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2002/10/04 15:21:25 |
 |
|
Topic  |
|