HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD vs CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/04 :  17:07:09  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Har Studio Blue några ekonomiska hänsyn i sitt ställningstagande för cd och DVDaudio?
Ståhlberg arbetar där och en del andra av SACDmotståndarna här på forumet verkar att ha en hel del kopplingar dit!!

Bra fråga. Svaret är nej. Studio Blue har inte hoppat på tåget med dem två nya formaten ännu. Vi spelar in allt med samplingsfrekvensen 44,1 kHz. Vi har heller inget annat än det egna valet, som är grundat på vilket system vi finner vara bäst, som drar åt något håll när vi kommer att välja formatinriktning. Däremot kan det tänkas att vi i framtiden kommer att välja ett av dessa två format på annat än ljudliga grunder. Om DVD-A är utdött och det är SACD som gäller där ute är det i princip korkat att inte följa utvecklingen. Jag kan dock inte säga hur det kommer att bli på grund av att vi avvaktar utvecklingen. Vi kommer att bli tvugna att byta ut maskinparken eller snarare delar av den oavsett vilket format som vinner. Hur mycket dessa investeringar kommer att skilja sig prismässigt vet jag ej men skillnaden är troligtvis mer eller mindre försumbar.

Dom andra forumdeltagarnas koppling till Studio Blue är inte av någon "DVD/SACD"-påverkande art. Vissa har ekonomiska göromål med Studio Blue. Dels säljer dom produkter till oss eller så handlar det om tjänster. Ingen av forumdeltagarna har ett endaste finger med i spelet när det gäller vilket format Studio Blue kommer att satsa på eller på vilket format Studio Blue endast utalat stödjer bortsett från eventuell information angående tekniken. Sådan information är dock inte svårare att förstå än att det ur mängden går att vaska fram sanningen tror vi. Därefter väljer vi det vi finner vara bäst om det inte är av ekonomiska skäl oförsvarbart.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/04 :  17:17:48  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
"Varför nämns inte denna "vattenmärkning" av SACDmotståndarna?
På SACD har man lagt kopieringsskyddet i hårdvaran, vilket är klokare då det inte förstör ljudet.
Jag har själv inte riktigt klart för mig vad jag kommer att satsa på i framtiden, så ta inte detta som ett påhopp från en SACDivrare. Men jag lyssnar på dom som jag vet kan detta med ljudåtergivning."

Jag kan ärligt säga att jag inte är tillräckligt insatt i hur det ligger till med vattenmärkningens vara eller icke vara på skivorna. Jag har dock förstått att minst en variant som jag både rent teoretiskt samt praktiskt satt mig in i är dåligt. Om det kommer att bli eller om det redan är så att vattenmärkningen och DVD-A bildar ett oskiljaktigt par för skivköparna, och att det handlar om den vattenmärkning jag känner till, omintetgörs hela poängen med DVD-A. Detta jämfört med CD i första hand. Då finner jag att CD är bättre! Jag måste dock understryka att jag inte vet så mycket om hur det är eller hur det kommer att bli med denna vattenmärkning. När jag talar varmt för DVD-A så talar jag endast om det systemet utan vattenmärkning. Ensamt utan vattenmärkningen är det systemet extremt bra.

John

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/04 :  17:49:00  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Hej Jorma! Du har en rad kloka och befogade frågor.

Att inte vattenmärkning nämnts från mitt håll beror primärt på att det inte är strängt kopplat till något specifikt system. Det går alldeles utmärkt att vattenmärka SACD. Det handlar om identifikation av ursprung bara. Därför är vattenmärkning en helt separat diskussion.

Den som läser musik och ljudteknik är knappast vara omedveten om vår inställning till vattenmärkning. LTS var faktiskt först i landet med att redovisa eländet, både analytiskt i artiklar och genom praktiska demonstrationer av ljudkvalitetsdegradationen på medlemsmöten. När vi skrev om vattenmärkning första gången var det ett okänt begrepp för övriga hifi-Sverige.

Jag skall även här göra ett försök att svara åt Studio Blue: De har inte några ekonomiska hänsyn med i sina ställningstagande. För deras del spelar det ingen roll vilket system som vinner (annat än att de självklart vill att framtiden skall innehålla bästa möjliga ljudlagringssystem). Deras verksamhet består primärt utbildning av inspelningstekniker. Verksamheten påverkas inte av val av system.

Micke Bladelius är en både driftig och klok man. Han har helt rätt i att DVD-A är ett system med mycket bättre ljudkvalitetspotential än SACD, men jag håller inte med om att både SACD och DVD-A "en bra bit bättre än cd på alla parametrar". DVD-A är det, men SACD-har både fördelar och nackdelar jämfört med CD.

De två dominerande nackdelarna är:

1. DSD (2,8 MHz sampling) har lägre upplösning än CD (16 bitar/44,1 kHz sampling) i högsta hörbara oktaven. DSD arbetar på så vis att det försöker omvandla musiksignalens toner till "tonhärmande brus". När ingen musik finns alls befinner sig allt brus i ultraljudområdet, och då brusar det mycket!

När musiksignal kommer modulerar DSD HF-bruset för att "härma" musiksignalen så väl som det går. Ju lägre frekvens desto bättre går det! Vid lägre frekvenser går det i praktiken lika bra som DVD-A ultrahögupplösande PCM-kodning. Ju starkare musiksignal, desto lägre blir dessutom brusnivån i ultraljudregistret, för att helt upphöra om man försöker spela en fullt utstyrd fyrkantvåg! Då är DSD väldigt bra.

Vid högre frekvenser går det allt sämre, och i högsta oktaven blir upplösningsfelen större än hos CD-systemet.

Skarpa skärande naturliga ljud (jo sådant finns, allt är inte vackert i verkligheten) kan faktiskt låta både trevligare och mjukare när de "brushärmas fram" av DSD och upplösningen inte räcker till.

Men vill vi att ljudet skall bestämmas av musiken, eller av apparaterna/systemet? Vem vill ha ett system som begränsar och väljer hur det skall låta? Inte jag i varje fall. Jag vill att inspelningsystemet skall vara transparent. I min begreppsvärld är inte ett system som alltid "låter mjukt och harmoniskt i diskanten" ett bra system. Det är ett dåligt system, eftesom det inte kan återge alla ljud.

Fast det är klart, ett dragspelsfilter vore kanske inte så dumt...

2. Andra svagheten med DSD är det ohyggliga brusnivån i ultraljudsregistret. Denna defekt behöver inte vara ett stort problem i alla sammanhang. Spelar man svagt kan det inte modulera fram några defekter i hörbara området, och har man dessutom högtalarsystem som faller av mjukt över 20 kHz så kommer ju störningarna inte ut i luften alls i någon större utsträckning.

Emellertid är det lätt att visa att vem som helst kan höra när man lägger till ultraljudbrus till avspelning av en vanlig CD-skiva. CD-systemet har inte några ljud alls i ultraljudsområdet om man avstår från att använda DA-omvandlare som genererar dist i högfrekvensområdet, Legato Link var nog det värsta exemplet på syntetisk alstring av inharmoniska ultraljud. Lustigt nog beskrev tillskyndarna LL-tekniken med liknande kvaliteter som SACD-tillskyndarna nu använder för att beskriva SACD...).

Hörbarheten av ultraljuden kräver inte ens att de kommer samma signalväg. Man hör effekterna av bruset även om det kommer från en helt separat diskanthögtalare. När musiken är tyst märker man inte ultraljudet, men spelar man starkt så hörs det när detta artificiella brus tillförs, eller kopplas bort. Detta handlar inte om tro eller tyckande. Det är lätt att visa att så är fallet. Att ändå välja att inte tro på det är bara ologiskt. Den som undrar kan själv göra experimentet. Allt som behövs är en brusgenerator, ett brant högpassfilter och en ultraljudkapabel diskant.

Dessa svagheter, upplösningsbegränsningen i högsta oktaven (som förvisso mjukar upp diskanten oc hkan få den att upplevas som "mer plastisk") och brusnivån i ultraljudregistret, borde egentligen räcka för att underkänna DSD, åtmnstone i puristiska sammanhang.

Med puristiska menar jag då att man vill ha en återgivning som inte bara "låter trevligt", utan även är objektivt korrekt - liknar originalljuden maximalt.

Nu är ju inte alla musiklyssnare purister. Vissa struntar helt i om det man hör överenstämmer med den ursprungliga musikhändelsen, och det är ju upp till var och en att välja hur man ser på det.

Men man kan svårligen förneka att ursprungstroheten faktiskt är åtråvärd för vissa lyssnare. Själv är jag till exempel sådan.

Vh, Ing. Öhman

PS. Betydelsen av kablar i anläggningen har jag aldrig förnekat. Jag säger bara att kablars ljudkvalitet har väldigt lite med deras prislapp att göra. Det märker man snabbt om man testar dem blint. Om man litar på sin hörsel kan man testa blint. Litar man inte på den kanske man helst vill se dock.
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/04 :  17:50:39  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Oj!

John hann visst svara emellan. Skall läsa vad han skriver ovan strax. Ibland skulle man vilja ha möjlighet att "reservera plats" för sitt svar på forum!

Vh, iö
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/04 :  18:46:19  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Ingvar, detta händer oftare dom som skriver långa inlägg.**

Annars blev ditt inlägg angående frågan om Studio Blue ett bra komplement till mitt eget svar. Det som är det viktiga att poängtera är att vi inte klivit i något system ännu. Vi har ekonomiska skäl till att inte göra det på grund av att vi inte har råd att spendera annat än på säkra kort gällande så kostsamma saker som inspelningsutrustning. På grund av att vi har långt många fler enskilda system för inspelning än en vanlig inspelningsstudio blir det oerhört smärtsamt ekonomiskt att satsa fel för oss. Vi avvaktar men hoppas naturligtvis på att det vi finner vara bäst får mest framgång.

** Missförstå mig inte bara. Jag vill inte att du ska skriva kortare utan syftar bara på att det faktiskt från annat håll har påpekats något om längden på dina inlägg. För mig får du gärna skriva längre om så önskas. Ville bara säga det för det skulle vara förargligt om jag orsakade något som fick dig att dra ner på längden när jag faktiskt vill tvärtom.

John
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/04 :  18:55:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Tackar för svaren.
Vad det gäller vattenmärkningen av DVDaudio, är det inte redan ett faktum. Det är väl den frågan som har fördröjt DVDaudio?
Och om det är ett faktum, så är det kanske pga. att dom skiter i audiofilerna, som inte är så många i förhållende till totalantalet av framtida köpare.
Det handlar om mångkanal i första hand till dom som redan har ett hembiosystem. Och i dom allra flesta av dessa system hörs inte denna vattenmärkning.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/04 :  19:44:10  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Vad det gäller vattenmärkningen av DVDaudio, är det inte redan ett faktum. Det är väl den frågan som har fördröjt DVDaudio?
Och om det är ett faktum, så är det kanske pga. att dom skiter i audiofilerna, som inte är så många i förhållende till totalantalet av framtida köpare.
Det handlar om mångkanal i första hand till dom som redan har ett hembiosystem. Och i dom allra flesta av dessa system hörs inte denna vattenmärkning.

Du vet nog mer än jag angående hur det går med vattenmärkningen. Du har helt rätt i att dom som förspråkar vattenmärkningen egentligen skiter i audiofilerna. Dom vill bara säla skivor. Dock så kan audiofiler ibland gå i bräschen för vad andra kommer att hylla. På gott och ont givetvis. Om hifipressen tillsammans med en stor majoritet av audiofilerna trycker på kan dom bli skraja och inse att detta kan sprida sig till "vanliga" skivköparna. Att vara ansedd att vara ett företag som sabbar är väl inte drömläget för marknadsavdelningarna. Men i grund och botten bryr sig inte skivbolagen ett ruttet lingon om oss så länge dom kan göra sig en hacka.

Glöm heller inte bort att DVD har en stor marknad i datorbranschen framför sig. DVD-A tvåkanaligt är ju inte lika efterlängtat som dom andra stora DVD-varianterna. Dom ser väl till att "ta" det viktigaste och enklaste först men inte ens där kan dom alltid enas om ett format. Det finns lite olika varianter av inspelningsbara DVDformat för datorbruk. Det finns uppenbara nackdelar med marknadsekonomi. Det sagt utan att ha något bättre system i bakfickan att dra upp.

John
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/04 :  21:03:23  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
I senaste Hi-Fi News (Oktober) står det att vattenmärkningen inte längre är obligatorisk för DVD-A spelare/skivor. Kravet har lite diskret fimpats.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/10/04 :  21:14:31  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har just skaffat SACD och har även CD ( separata apparater). Min erfarenhet i den anläggning jag har så är CD och SACD inte så långt ifrån varandra ljudmässigt. Jag har dock inte så många SACD så det går att göra ngn form av vetenskap av det, men läggar man in att SACD kostar 300 - 350 medans CD kostar 150 - 200 så funderar man.

Dom SACD skivor jag har ex vis från OPUS 3 ( 150 kr) är i absolut i topp när det gäller ljudkvalitet jag kan nog inte påstå att det finns CD skivor som når upp till samma ljud kvalitet. Jag har dock inte hört DVD audio.

Det som händer när man lyssnar på SACD är att perspektiv, placering av instrument artister och närvaro känsla ( om man kan säga så ) är bättre på SACD än på CD.

Om man är orolig att HF bruset ska slå igenom på SACD har åtminståne den SACD spelare jag har tre filter som man kan ställa in på 20 , 40 , 50 Khz för att kunna optimera mot den anläggning man har.

PS för er DVD audio förespråkare läste jag ngn stans att man inte kommer fortsätta med vattenmärke kravet på DVD audio. Tyvärr hittar jag inte tillbaka var jag läste detta. Det fanns även en länk med men jag återkommer då jag hittar detta.

Peter

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2002/10/04 :  23:13:31  Show Profile Send 10 a Private Message
En känsla man får är ju att DVD-A bara kom fram för att skivbolagen ville kunna lägga in kopieringsskydd och att Sony/Philips kontrade med SACD för att de såg sina royaltys för CD försvinna ner i vasken. Känns väldigt tveksamt om högre ljudkvalitet skulle ha så mycket med saken att göra, m t p att 99 % av lyssnarna ändå är helt nöjda med CD-skivornas "perfekta ljud för alltid".
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/04 :  23:54:51  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
I senaste Hi-Fi News (Oktober) står det att vattenmärkningen inte längre är obligatorisk för DVD-A spelare/skivor. Kravet har lite diskret fimpats.

Ditt första inlägg här på forumet och det var ett väldans välkommet inlägg!

Välkommen!

quote:
En känsla man får är ju att DVD-A bara kom fram för att skivbolagen ville kunna lägga in kopieringsskydd och att Sony/Philips kontrade med SACD för att de såg sina royaltys för CD försvinna ner i vasken. Känns väldigt tveksamt om högre ljudkvalitet skulle ha så mycket med saken att göra, m t p att 99 % av lyssnarna ändå är helt nöjda med CD-skivornas "perfekta ljud för alltid".

Lite åt det hållet. Det ligger nog en del i att det kan vara av intresse att folk byter ut sina spelare också. Det medför några stora sedlar till företagen. Det behöver dock inte betyda att formaten inte är bättre. DVD-konsortiumet lyssningstestade faktiskt både PCM och DSD men deras panel tyckte att PCM lät bättre och satsade på det. Det kan ju vara så att Sony-gänget insåg att PCM inte skulle gå att lansera dubbelt så dom fick ta det som var över. DSD! Hurvida det ligger till egentligen med deras val av DSD vet jag inte men möjligheten finns. Jag tror inte att det går att fråga och förvänta sig ett ärligt svar om det skulle vara så att dom "bara" valde DSD på grund av att PCM var mer eller mindre upptaget.

John

Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/10/05 :  11:29:38  Show Profile Send KC a Private Message
Jag undrar bara lite om den där "effektiva" och "stenhårda" marknadsföringen som talas om så mycket. Allt är relativt så klart, men att kalla Sonys SACD marknadsföring för stenhård eller effektiv är väl att ta i??? Hur många utanför er hifibekantskapskrets känner till SACD? Hur många gånger har ni sett SACD annonser utanför HiFi pressen. Nä,
om något så är marknadsföringen urusel, tycker jag. Efter alla dessa år så är SACD ett
relativt obekant begrepp. Att DVD-A marknadsför ännu sämmre gör ju inte Sonys bättre.
Jag skulle vilja ha exempel på den stenhårda marknadsföring som nämns.

Sanningen är väl den att DVD-A WG har klantat sig så många ggr. och att det är därför
Sony har fått ett försprång. Varför är det så svårt att medge? Ni har väl ändå inget
egentintresse i DVD-A WG. Jag tror heller inte ni är så insnöade i de tekniska detaljerna
att ni inte ser att ett formats framgång eller nedgång beror endast på dess tekniska
data (och jag pratar inte enbart om rent ekenomiska, även om det i slutänden alltid
slutar där).

Knoppen skrev:
För att VHS-snubbarna gav bort mängder av inspelningsutrustning till porrindustrin.

Halvsanning där. De gavs inte bort, men porrindustrin har mycket pengar och de "valde"
VHS (kanske för att det var billigare och de är snåla djävlar).

IÖ skrev:
När vi skrev om vattenmärkning första gången var det ett okänt begrepp för övriga hifi-Sverige.¨

Var det verkligen så? Nog för att ni är å så duktiga, men begreppet är väl knappast
nytt, inte ens för 20 år sedan?

Jag följde faktiskt DVD-A från dess begynnelse (ja, ivf. från det att allmänheten hade tillgång till infot). Jag menar inte att jag satt och läste specen om och om igen, men
jag höll mig ajour med utvecklingen. Jag känner därför att en lite historia är på plats.

"In the beginning", så var både Sony och Philips med i DVD-A WG (Working Group). Hela
WG tog fram en specification om vad som DVD-A skulle erbjuda (och inte erbjuda). En
punkt som alla vär mer eller mindre överens om var att DVD-A skulle vara bakåtkompatibelt
med Redbook CD (altså vanliga 16/44.1 på CD). Självklart fanns det massor med andra
punkter som var mer eller mindre lika viktiga också, men detta var en av grundpelarna,
som jag förstod det på den tiden ivf. Sedan började WG bråka om bakåtkompatibiliteten
verkligen var nödvändig. DVD hade ju slagit så oerhört (fortfarande idag inte i närheten
av CDs, men ändå), så varför behövs då bakåtkompatibilitet med CD, tänkte en del. Efter
mycket om och men så lämnade Sony och Philips WG, som ville ha kvar CD lagret. Att Sony
och Philips fick royalties på CD hade säkert den stor betydelse, men frågan är hur stor.
Jag har för mig att patentet upphör snart (?), så frågan är hur mycket pengaförlust
det skulle innebära egentligen. Speciellt så är det om man tar i betänkande att både
Sony och Philips äger flera av patenten på flera teknologier som används i DVD-A idag!!!
Nåväl, Sony hade utvecklat (eller höll på, kommer inte ihåg) DSD teknologin för att
arkivera sitt stoooora arkiv av analoga master band (en del redan i dåligt skick),
och tillsammans med Philips valde de att utveckla SACD, baserat på DSD. Sony/Philips
gick tillbaks till DVD-A WG med SACD specen (WG käftade fortfarande sinnsemmelan
om allt). Att de förkastade SACD i lyssningstester är inte så konstigt. Det är möjligt
att de verkligen tyckde så, men jag tror prestige hade större påverkan. WG var helt
inne på multikanal, bilder till musiken och bakåtkompatibilitet med DVD i stället
för CD. Sony/Philips SACD förslag kom inte långt och det slutade med att de skulle
utveckla och marknadsföre det själva. Efter detta (eller under tiden rättare sagt),
så började allt det här med masspiratkopiering i China och Indien samt hela mp3
och peer-networks. WG fick panik och började leta efter ett kopieringsskydd. DVD-A
blev fördröjt i nästan två år. Efter all den tid så kom man fram till....Verance
förstörande vattenmärkning!!! Detta tillsammans med de astronomiska royalties
som krävs av både Verance OCH DVD-A gör en satsning på DVD-A oerhört dyr. Det är
därför alla små bolagen valde SACD, tror jag. En del av dem fick låna (gratis)
utrustning av Sony, men även utan detta lån så blir det mycket, mycket billigare att
producera SACD än DVD-A skivor. Det är där vi står idag.

Det senaste om att vattenmärkning inte är obligatoriskt är helt sannt. MEN det
gäller väl endast skivorna? Alla spelare måste väl ändå implementera vattenmärkningsdelen?
Annars är det ju helt meningslöst att ha vattenmärkning överhuvudtaget.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/10/05 :  11:39:15  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har förtvivlat letat efter SACD skivor( antar att samma gäller DVD Audio) alltid när man kommer in i skiv affärer så ser dom ut som ett frågetecken. Vad är det !
På Åhlens i i Stockholm så fick jag ett papper med artister som dom tyckte att jag kunde leta efter på dom olika artisterna provade 3 - 4 men hittade inget. Kompisarna köper från utlandet. Har ni ngra tips ?

Peter

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:09:05  Show Profile Send KC a Private Message
Nu var det ett tag sedan jag handlade skivor i Svedala, men för ett år sedan var de enda källorna
jag kände till Kulbben.net och Megas klassiska avdelning vid Sergels Torg.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:30:48  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tror att Ingvar glömde ett "relativt".

quote:
Varför är det så svårt att medge? Ni har väl ändå inget
egentintresse i DVD-A WG.

Är det någon som förnekat detta då?. Jag själv har ingen större insikt i hur hård marknadsföringen är och uttalar mig därmed inte om detta.

Vad jag kan komma ihåg så for Bob Stuart iväg till Japan och "fick in" DVD gänget på rätt spår igen genom att trycka på för PCM 24/192. detta genom att använda en lyssningspanel och ha deras utsagor om ljudkvaliteten i ryggen när det skulle utvärderas. Jag ska dock medge att jag har ett lite grumligt minne av detta och hur det gick till.

John

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/05 :  14:31:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by KC

Nu var det ett tag sedan jag handlade skivor i Svedala, men för ett år sedan var de enda källorna
jag kände till Kulbben.net och Megas klassiska avdelning vid Sergels Torg.

http://www.opus3records.com/

http://www.skivhugget.se/
sök sa-cd på avancerad sökning i rutan media, så finns det 25 titlar.

http://www.klubben.net/

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/05 :  16:15:21  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by KC

...Efter detta (eller under tiden rättare sagt),
så började allt det här med masspiratkopiering i China och Indien samt hela mp3
och peer-networks. WG fick panik och började leta efter ett kopieringsskydd. DVD-A
blev fördröjt i nästan två år. Efter all den tid så kom man fram till....Verance
förstörande vattenmärkning!!! Detta tillsammans med de astronomiska royalties
som krävs av både Verance OCH DVD-A gör en satsning på DVD-A oerhört dyr. Det är
därför alla små bolagen valde SACD, tror jag. En del av dem fick låna (gratis)
utrustning av Sony, men även utan detta lån så blir det mycket, mycket billigare att
producera SACD än DVD-A skivor. Det är där vi står idag.

Låter som en vettig förklaring!
Jag läste att Tony Faulker, som var mycket för DVD-a och den höga potentialen han såg i detta system, tröttnade på vattenmärkningen och strulet i DVD-a konsortiet och har börjat jobba med SACD för att de i varje fall är mindre struliga, -för att det ska bli nåt nytt överhuvudtaget. Tror det var en intervju i senaste H&M.

quote:

Det senaste om att vattenmärkning inte är obligatoriskt är helt sannt. MEN det
gäller väl endast skivorna? Alla spelare måste väl ändå implementera vattenmärkningsdelen?
Annars är det ju helt meningslöst att ha vattenmärkning överhuvudtaget.

Spelardelen behöver väl inte förstöra ljudet från en omärkt skiva? Den bara "känner av" utan att påverka.

markih

Edited by - markih on 2002/10/05 16:19:40
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/10/05 :  17:24:33  Show Profile Send KC a Private Message
Spelardelen behöver väl inte förstöra ljudet från en omärkt skiva? Den bara "känner av" utan att påverka.

Ja, absolut. Det hela med DVD-As vattenmärkning har blivit mycket struligt och
jag hänger inte riktigt med längre. Vad jag förstod så var ALDRIG vattenmärkning
en krav. Alltså på skivorna. Jag förstod också att det var ett krav att maskinerna
skulle upptäcka märket. Men varför? Hela meningen med vattenmärkningen var väl att
det skulle gå att spåra och att märket blir tydligare för varje generation (hur nu
det går till i den digitala världen, eller det kanske är DET hårdvaran skall se till
att göra???). Men vad ÄR det som har blivit friviligt nu då? He he, som sagt...struligt
värre.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/05 :  21:42:03  Show Profile Send nin a Private Message
Audiomaniker, Såklart det ska vara dom gamla inspelningarna, det är ju dom som låter bäst!!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/05 :  23:27:22  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det som slopats är faktiskt kravet på all vattenmärkning. Man får fortfarande, men behöver inte. Gäller både skivor och spelare.

Hi-Fi News citerade en pdf-fil på www.4centity.com:

'Any and all restrictions on encoding of Copy Control Information in the Verance Watermark in pre-recorded DVD Audio content are hereby suspended until further notice'

och vidare:

'any and all requirements contained in the 4C Audio Compliance Rules for 4C Licensed Products to up-date Copy Control Information contained in the Verance Watermark are hereby suspended until further notice'

Jag är inte så insatt själv (jag läser bara mycket tidningar), men det framgick tydligt av artikeln att detta var en liten sensation som 4C Entity försökte ligga lågt med. Ingen press-release har gått ut med informationen.

...

Tack till den som hälsade mig välkommen!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/06 :  09:05:16  Show Profile Send Timbre a Private Message

DSD-information samlat i en enda länk.
Längs ned på sidan, under rubriken "More about DSD/SACD" kan man klicka vidare till ett hav av information.
Intervjuer med folk i branschen, tekniska förklaringar till formaten, Philips/Sonys syn på det hela, musikutbud och kommande skivreleaser.
Trevlig och rekommenderad läsning för nytillkomna medlemmar på forumet...

http://www.merging.com/2002/html/pyradsd.htm
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/06 :  11:50:16  Show Profile Send markih a Private Message
Lustigt att tillverkaren i länken använder 32bitar, 352,8kHz (PCM!!) internt för att processa DSD?

markih
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/10/06 :  12:05:34  Show Profile Send KC a Private Message
'any and all requirements contained in the 4C Audio Compliance Rules for 4C Licensed Products to up-date Copy Control Information contained in the Verance Watermark are hereby suspended until further notice'

Ja, det där citatet har figurerat lite överallt pga. att det är så svårt att tolka vad som menas. Många tolkar det som att maskinerna inte behöver stödja Verance schemat. Dock tolkar jag, och flera med mig, inte det så utan snarare att spelaren inte behöver UPDATERA copy control informationen som finns på skivan. Frågan är vad som menas med att uppdatera, då jag trodde att inget skulle göras med koden till att börja med. Jag tror maskinerna fortfarande måste kunna upptäcka vattenmärket, men vad den behöver göra efter upptäckten är det som ändrats.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/06 :  12:55:12  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, det säger väl mer om 24/192...
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/06 :  13:17:46  Show Profile Send markih a Private Message
Timbre, var det riktad till min fråga? I sådana fall tänker jag på att jag läst att mången proffesionell inspelning och redigeringsutrustning använder en j-kla massa bitar internt, typ 36 eller mer för att det inte ska bli informationsförluster vid processning. Så 32 bitar i deras utrustning är nog inte särskilt anmärkningsvärt. Däremot den höga samplingsfrekvensen men det är nog för att DSD samplar med så hög frekvens.

markih
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000