Är sjuk och hemma från jobbet för andra dagen i rad, men inget ont som inte har något gott med sig...
Passade på att lyssna igenom "My Love" där Malena Ernman sjunger till gitarrackompanjemang av Mats Bergström (BIS-NL-CD-5020). Musiken består av romantiska axplock från verk av Rossini, Bizet, Ravel, Legrand, Mozart, Schubert, Ellington, Nils Lindberg och Bo Nilsson.
Jag är normalt sett inte så road av samlingsskivor utan föredrar att lyssna på verken i sin helhet, men ibland får man göra undantag och i det här fallet var det väl värt det. Skivan är riktigt bra rakt igenom och mitt enda minus är just att styckena har ryckts från sitt sammanhang.
Men så kommer då den där fantastiska upplevelsen som går utanpå allt annat jag lyssnat på hemma i stereon, nämligen spår nr 20, "Röda höst" av Bo Nilsson och text Lars Forssell. Jag har suttit ett tag och letat efter ord att beskriva den, men varje försök återfaller bara i klyschor och klichéer. Ni får lyssna själva istället! Ett är dock säkert; både text, musik och framförande håller mycket hög klass.
En stark köprekommendation utfärdas, om så bara för att komma över "Röda höst"
|