HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 bom
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bom
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/17 :  17:18:44  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message  Reply
Hej! Här kommer en liten beskrivning av hur mitt system ser ut.

edit: Se sid. 2 för moderna bilder på mitt system. (nedanstående får ligga kvar av historiska skäl)

Jag börjar med en bild på några skivor som jag kan rekommendera. Utan skivor kan det ju inte bli så mycket välljud.


CD-spelaren är en Arcam CD82T, och förstärkaren är en Advantage Thor.

På bilden syns även DVD-spelaren KISS DP450, fast den är inte inblandad när jag spelar musik.

Följande bild är tagen strax höger om lyssningspositionen

Det är bara fronthögtalarna, B&W 603S3, som får vara med och spela musik, men dessutom står det alltså en B&W 600S3 centerhögtalare och en B&W ASW600 subbas där framme som får hjälpa till när det är dags för film.

Om man tittar ut i rummet från höger högtalare så ser det ut så här:

Soffan är riktigt skön, och bakom den står ett par B&W 601S1.

För att få till bio-ljudet så använder jag en surroundreceiver, Denon AVR3802


Dessutom behövs en del kablar för att binda ihop det hela. Här kommer en sammanfattning av musik-kedjan i bilderna ovan:

Malena Ernman, My Love
Arcam CD82T
Supra EFF
Advantage Thor
Tara Labs Prime 1000
B&W 603S3

Det senaste nyförvärvet är Thoren som jag köpe av Lepra. Min tanke var att jag inom en ganska ganska snar framtid även skulle byta upp mig på högtalarsidan, men det låter fantastiskt bra redan nu så det kan vänta ett tag.

Edited by - bom on 2005/04/27 20:34:29

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/17 :  19:05:58  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
De där B&W-burkarna är inte så dumma. Kan tänka mig att det låter bra. Thoren har jag dock inte lyckats lyssna på än. Jag gillar speciellt bilden på Kissen, Arcamen och Thoren - kan inte säga riktigt vad det är som är skönt i bilden men det är alltid kul att titta på elektronik!

Edited by - Roq on 2004/10/17 19:06:22
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/17 :  19:30:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
"La Stravagaza" skivan skall du vårda ÖMT!
En klockren inspelning enligt min kompis (Han har köpt en extra iaf den först skall gå sönder)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/18 :  01:48:11  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Ser trevlig ut. Är den en hoprullad matta som agerar absorbent i hörnet?
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/10/18 :  05:25:40  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
Blev ju bra det där!

Är Thor till belåtenhet?
passade den med 603S3:orna?

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/10/18 :  10:07:13  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Det är första gången jag ser någon utnyttja en Thor till fullo genom att ha den i sin hembio anläggning, kul.

/Mikaell.
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/18 :  20:40:03  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message  Reply
Zalve>> Jo, det märks att "La Stravagaza", utöver bra musik i grunden, även är en riktigt bra inspelning. Jag vårdar mina skivor så ömt det går genom att lyssna på dem.

Gerhard46>> Ja, det är mycket riktigt en hoprullad matta som står i hörnet. Den blev över när jag lade in den stora grå-vita mattan, och i stället för att bära upp den på vinden så lät jag den stå i hörnet. Jag vet inte ifall den gör så mycket nytta, men litet bas äter den säkert. Den gör ialla fall ingen skada.

Mikaell>> Jag vet inte ifall man kan påstå att man använder sin Thor till fullo när man använder för att driva ett par B&W603:or. Jag misstänker att det finns mer att hämta ur den med ännu bättre högtalare, fast jag är inte helt säker på det... Ett större problem är att TV:n ger diffraktion. Stereoljudet kan nog vinna på att slippa störas av hemmabioprylar. Det vore antagligen bättre med en platt TV på väggen.

Lepra>> Jag är mycket nöjd med Thor. Min kombination med CD82T, Thor och 603:or passar mycket bra ihop. Rösterna har blivit klarare och stereobilden är mer exakt jämfört med innan då jag använde 3802:an.

Det som lät bra förut låter ännu bättre nu och en del skivor som jag tidigare uppfattade som grötiga eller hesa har blivit riktigt njutbara. Sen har jag tyvärr en del dålig musik också, och då spelar det ingen roll vilken anläggning man spelar den på.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/19 :  02:06:48  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Det lär den inte göra!

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/19 :  04:19:52  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Ser trevligt ut "bom", jag är själv nyfiken på Thoren.
Var får man tag på Podgers version av "La Stravaganza" någonstans, jag kan bara inte hitta den?

Bravo
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/19 :  08:35:53  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message  Reply
Jag kollade precis och "La Stravaganza" med Rachel Podger kan köpas till exempel från www.amazon.co.uk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/19 :  21:39:39  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Ahaa, tack för informationen.

Bravo
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/20 :  17:12:03  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Härligt system bom...

Kul att se att du använder Thor till hembion.

Lycka till.
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/10/21 :  12:22:58  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message  Reply
>>bom
Ny stärkare har du inte nämnt, fast å andra sidan har vi ju inte setts så mycket på sistone...
Fasiken måste komma och lyssna och se om det låter ngt bättre... Kanske skulle läman tillbaka dina filmer och hämta min kabel ;)

Det är nog dags att du kommer och lyssnar på mina nya högtalare snart oxå. Nu är lyssningsrummet lite bättre hemma. Dock saknas ett par riktiga stativ ännu.

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/22 :  19:47:03  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message  Reply
arlaharen>> Nej, jag har varit litet krasslig, så därför har jag inte varit ute i skog och mark på ett tag, men imorgon är det dags igen!

Jag är minst sagt nyfiken på dina HFLS1:or, så vi får väl se till att byta litet lyssningserfarenheter snart igen.
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/31 :  13:56:48  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message  Reply
Nu är promet i Thor utbytt så att surroundfunktionen funkar som det är tänkt. Stort tack till personalen på Balance i Jönköping, Lefflers i Linköping och HifiConsult som har hjälpt mig utan något knussel!

Jag passade även på att lämna in CD-spelaren för att åtgärda ett svagt tjutande ljud (troligen från nätdelen), så nu får jag klara mig med DVD-spelaren ett tag.

(041120) Spelaren är åter tillbaka och utan irriterande missljud. Det tjutande ljudet kom från displayen.

Edited by - bom on 2004/11/20 19:01:52
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/10/31 :  15:47:01  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
quote:
Nu är promet i Thor utbytt så att surroundfunktionen funkar som det är tänkt. Stort tack till personalen på Balance i Jönköping, Lefflers i Linköping och HifiConsult som har hjälpt mig utan något knussel!

?
Vad är det som är lagat/bytt/fixat?

/Mikaell.
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/31 :  16:02:23  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message  Reply
De första 80 Thorarna hade ett fel som gjorde att utnivån i surroundläget var alldeles för låg. Det åtgärdas enkelt genom byte av ett prom.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/10/31 :  17:45:35  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Ok, tack.
-Man lär sig så länge man lever!

/Mikaell.
Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/21 :  01:20:15  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message  Reply
snyggt alltihopa speciellt den "lilla" suben som står och tornar upp sig halvvägs jämte ena fronthögtalaren

Men det är alltid fint med att köra på samma märke så det blir så enhetligt som möjligt.



Better to burn now than to fade away.
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/04/14 :  16:41:07  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message  Reply
Det har hänt en del sedan sist, så här kommer två nya bilder.


Jag har kastat ut den gamla TV:n och ersatt med en LCD-apparat istället.
Utöver att jag får bättre bild nu än tidigare så har även ljudet blivit bättre i och med att diffraktionen från TV:n är borta.

Jag testade först med en plasma-skärm men den hade ett surrande egenljud vid framförallt ljusa bilder som jag inte kunde tolerera. Ljudet kom direkt från displayen, ej från fläkten, och det verkar inte finnas någon plasma som är helt tyst. Jag rekommenderar LCD framför plasma om man värdesätter tysta apparater!

Jag har även sålt centerhögtalaren. Jag kom fram till att den i bästa fall inte gjorde någon skada. Musik skall förstås spelas i två-kanal, men jag tycker att även dialogen på en film blir mer naturlig utan center. Nu upplever jag att talet kommer från personerna på bild istället för att det kommer från centern under TV:n.

Ovanstående bild är tagen från lyssnarpositionen, vilket är den högra fotöljen i nedanstående bild.

Jag har alltså bytt plats på soffan och fotöljerna. Man sitter litet bekvämare i fotöljerna, dessutom hjälper soffan till att ta bort problemet med att ljudbilden tidigare hade en tendens att kantra över mot vänster.

Nu gäller det bara att komma överens med säljaren av ett par högtalare om lämplig tidpunkt för hämtning så skall 603:orna ersättas med något häftigare.

Edit: tog bort upprepade ord

Edited by - bom on 2005/04/14 16:44:21
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/14 :  17:21:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Klar förbättring Hur absorberar den andra mattan i jämförelse ;)

Tycker ljudet blir mycket klarare och trevligare utan teveapparat (jag har/hade) inte platt teve, men jag antar att det blir samma vinst med en sådan.
Man kan klart höra hur vanliga CRT-teveapparater för oväsen när man hastigt pausar musiken och lyssnar och har en teve imellan.

Tycker dessutom det blev mycket snyggare med fåtöljerna så.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/04/14 :  19:06:26  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply


Kul att se ditt system bom och trevligt med en introbild på lite bra musik. Sånt gillar jag

/Mattias
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/04/20 :  10:54:55  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
Du har verkligen trevlig musiksmak! Precis i min stil, Ekdahl-skivan är en av mina favoriter!

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/04/20 :  17:45:50  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
De står nerpackade och väntar på dig i min hall här hemma ;)

Saknar Thor gör de med har jag hört dem snacka om... han visste hur man tog dem med storm.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/20 :  18:06:19  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det där med platta TV-skärmar ÄR ett framskridande...själv har man ju en vanlig 28".....dom tar ju sån J**LA plats....men med tiden går väl priserna ner så en som inte prioriterar TV så där "jättemycket" ändå kommer "ha råd".

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/04/20 :  21:40:57  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message  Reply
>>vemsom
Jag måste tyvärr erkänna att jag inte hör någon skillnad på absorbtionsförmågan hos mina mattor ;-)

>> mattias, hifi-carl
Det är ju i alla fall musiken som är viktigast ...
Jag försökte precis komma fram till vilken av skivorna högst upp som är min favorit men jag kan omöjligt rangordna dem. De är vinnare var och en vid olika tillfällen.

>>ohmega
Ett alternativ är ju att göra sig av med den gamla TV:n utan att köpa en platt. Jag sålde TV:n i december efter att ha hört skillnaden när TV:n var undanstäld ett par dagar i samband med en reparation. Sedan dröjde det cirka en månad innan jag skaffade en ny.

>>lepra
Ok! Då kommer jag och hämtar dem på måndag!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000