HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Apinators anläggning (Copland-Sony-Squeezebox-VSA)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/24 :  22:57:52  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Har sålt mina Dynaudio för ca en månad sedan och har just nu hemma ett par Focal JMlab Electra 1007 BE på test vilket har utmynnat i ett beslut att ett par sådana ska införskaffas nästa vecka! Helt otroliga högtalare faktiskt! Återkommer med med bilder på dessa i nästa vecka!

MVH Dan

Har funnits här på forumet ett tag, har dock mest läst och tittat på andras anläggningar, men nu kände jag mej manad själv skriva lite om min egen anläggning.
Mitt intresse för hifi har väl funnits i ca 7-8 år på allvar (är in lastgammal precis, 23 i dec).
Anläggningen som jag sitter med med just nu är jag mycket nöjd med, dock så behöver det göras en del med rummet som anläggningen står i.
Det centrala för mej är egentligen musiken då jag verkligen njuter av musik i alla dess former!
Kan ju börja med min signal källa som är en Musical Fidelity A 3.2 CD som jag tycker är en mycket kompetent cd-spelare ( anser faktiskt att det är den sista delen jag skulle byta ut i min anläggning!).
Från cd:n har jag kopplat upp med Kimber Hero signalkabel vilken jag tycker fungerar alldeles förträffligt.
Som förstärkare använder jag en A 3.2 förstärkare från Musical Fidelity, ärockså nöjd med denna men känner dock att det faktiskt är den svagaste punkten i min anläggning!
Från denna har jag sedan ett par Audioquest Gibraltar högtalarkablar kopplade till ett par Dynaudio Contour S1.4.
En som jag finner det ganska välbalanserad anläggning i helhet, dock vet jag att högtalarna kan matas med med mycket högklassig elektronik efter att hört dom med Mcintosh elektronik för ca 150 000!
Här kommer nu lite bilder:

En översiktsbild över systemet.

En bild på cd spelaren med försärkaren skymtandes under.

Bild på förstärkaren.

Min Kimber Hero som sitter mellan cd och stärkare.

En bild på högtalarna rakt framifrån.

Bakifrån.

Nu tänkte jag uppdatera med lite bilder och info om min hörlursstärkare och hörlurar samt min bänk som faktiskt är lite modifierad.
Min hörlursanläggning är en (just det ni gissade rätt) Musical Fidelity X-Can V2, som är helt standard just nu men som ska uppdatera med ny trafo samt nya rör så småningom!
Hörlurarna är ett par Sennheiser HD 600 med en Clou Cable Red Jaspis utbyteskabel vilka enligt mej fungerar mycket tillfredsställande.
Denna är kopplad vi "REC OUT" på förstärkaren med en Nodost Blue Heaven signalkabel, vilken inte är fullt så tillfredsställande!
Den är enligt mej alldeles för skrikig i diskanten och ska så snart ekonomin bytas ut mot in Kimber Hero vilket är en mycket bättre och mer prisvärd kabel.

Här kommer lite bilder på de grejorna:

Hörlursförstärkaren.


hörlurarna med Red Jaspis kabeln.


Här är den skrikiga Nordost kabeln.

Nu tänkte jag nämna min bänk som hastigast, en standard möbelbänk (minns ej tillverkarens namn, men den är finsk iaf) i ek vilket jagär mycket förtjust i.
Det är det enda som är egenhändigt modifierat (än så länge iaf) det syns inte men bänken står på tre st. Soundcare Superspikes faktiskt.
Dessa är skruvade i två stycken aluminium balkar som är fästade i undersidan på bänken, vet ej om detta gjorde någon skillnad ljudmässigt men det var lättare att få bänken att stå plant iaf!
Här är en bild på bänken:


Idag har jag dessutom uppgraderat min högtalare med ett par Soundcare Superspikes även till dessa vilket faktiskt gjorde basen mycket stramare och fick en något bättre ljudbi

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"

Edited by - Apinator on 2006/11/23 20:16:23

Archelon
Member

86 Posts

Posted - 2005/08/24 :  23:09:53  Show Profile Send Archelon a Private Message  Reply
ser fint ut! (låter säkert inte sämmre:) )

har också lyssnat på dessa högtalare med mcintoshelektronik :)
kommer inte i håg vad priset för dem var men det var inte gratis direkt :E


/ olle
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2005/08/24 :  23:10:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Trevlig anläggning Dan, och välkommen i Dynaudio gänget(är själv 3.4ägare)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/08/25 :  01:41:51  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Fin setup du har där. Den Musical Fidelity-kombon är ju bara för snygg , har sneglat på den tidigare faktiskt ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/08/25 :  12:46:28  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Läcker anläggning! Contour är ju lite basstarka vill jag minnas, står de inte lite för nära bakväggen?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/25 :  13:06:11  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Diesel: Inte bara snygg, den är också för sitt pris kompetent enligt mej!

Poe: Jag tror att bilden är lite missvisande, då står ca 55 cm från bakvägg vilket fungerar relativt bra!


"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:36:06  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Har ju inte uppdaterat på ett tag, och det har minst sagt hänt en del på denna fronten!
Dynaudiorna har flugit ut, ersatta av ett par Focal Electra 1007 Be, även min förstärkare har ersatts. Mina högtalare drivs av 100 potenta klass A watt från italien. Första kommer bilder på för och slutsteg.

Det nya försteget. Detta drivs också helt i klass A och blir rätt så varmt, för att vara ett försteg iaf!

Slutsteget, som blir rejält varmt och gott. Elementet i vardagsrummet har haft en lätt uppgift vid köldknäpparna i vinter
Snart kommer mer bilder på kablar (lånade) och högtalare!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/21 :  12:41:55  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
ser bra läckert ut det där steget

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/03/21 :  13:16:16  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
ryst: Tackar, tycker också att det är läckert

Här kommer lite bilder på mina andra grejor också. Först en liten bild på de Kimber Select jag lånat från Lyssna i Ystad.

Har dessutom lånat ett par Kimber Select till mellan cd och försteg, bild kommer senare. Dock är dessa inte så bra som de Neotech silverkablarna jag hade hemma sist jag var hemma så det lutar åt att införskaffa Neotech signalkablar!
Nu kommer en bild på mina högtalare.

Och ytterligare en framifrån!

Även min cd-spelare har fått sej en duvning sen sist, detta i form av tre stycken Solid tech Disc of silence och här är en bild på de:


Och det var allt för denna postningen, återkommer förhoppningsvis med mer lite senare idag!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Holken
Member

69 Posts

Posted - 2006/03/21 :  17:05:32  Show Profile Send Holken a Private Message  Reply
riktigt fina grejor har ser jag!!
lite väl litet steg bara :)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45491&SearchTerms=holken
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2006/03/22 :  15:07:34  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
Supernice!

Gillar din stilrena uppställning!

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/11/23 :  20:14:44  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Har hänt en del i mitt sytem sen sist. Tänkte mest lägga upp lite bilder de flesta produkterna är iaf relativt välkända.
Först en närbild på diskanten:

Sedan mellanregistret:

Sedan en bas:

Nu min cd-spelare:

En till:

Den lånade förstärkaren:

Lite härlig rörglöd:

Min älskade Squeezebox:

Också dacen:

En översikt:


En anläggning som jag sitter relativt nöjd med, dock är förstärkaren lånad på obestämd tid, men det är kul med rör helt klart. Ska dock låna hem en Pathos av någon sort så småningom.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"

Edited by - Apinator on 2006/11/23 20:15:37
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/23 :  20:49:51  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
Sitter du inte vääldigt nära högtalarna (vad djupa de är!)?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/11/23 :  20:52:38  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Är inte så farligt nära som det ser ut på bilderna, har inte måttat sådär jättenoga så kan inte säga exakt hur nära. Men de spelar med en fin ljudbild och upplösning så jagär nöjd, även om det är ett gränsfall att de går in i mitt rum. Jag tror att de är ganska exakt 500mm djupa!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/23 :  21:26:06  Show Profile  Reply
En Squeezebox! Ett givet inslag hos varje hifi-entusiast i numera

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/11/23 :  21:43:06  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
har du laborerat mycket med högtalaruppställningen?
tänkte på vinkling mm.
jag har haft ett par vr5 i ett par år nu,och hela tiden envisats med att vinkla dom.
men testade för rolighetens skull att ställa upp dom helt ovinklade(alltså rakt fram)-står så i manualen.
det hände saker jag inte kunnat ana alls!
men det kan ju vara annorlunda med dina.?
när de kommer rätt innom nån enstaka mm-så blir det helt otroligt.brett isär helst också.
testa om du inte redan gjort det;)

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/11/23 :  22:06:50  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
MartinM: Givetvis! Inga mer repiga skivor på festen, sen att den låter bra är ju också ett plus! :-)
pak: Jag har experimenterat en del men det är på intet sätt någon absolutuppställning jag har. Ska testa det du säger!

MVH Dan


"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/11/24 :  11:57:38  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Varför åkte audia ut? Lite nyfiken på detta då det ersatts med en copland.

Har hört dina VSA med BAT vk-300se. Väldigt vällljudande skapelser.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/11/24 :  12:29:08  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Antar att du använder dacen till både Squeezeboxen och Sonyn? Blir det mycket bättre genom den än med SB:n själv? Jag har precis köpt mig en SB själv sörru och är iofs nöjd med ljudet, men man lurar ju alltid på om det skulle bli mycket bättre med en seriös DA-omvandlare typ Benchmark eller så.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/11/24 :  13:31:14  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Per100: För dyrt helt enkelt! Slutsteg tillsammans med försteg kostade ca 120 000:- vilket jag tycker är mycket pengar att ha uppbundna i stereon. Annars lät det mycket bra. Coplanden är endast lånad, mest för att testa med rör och jag är faktiskt imponerad av vad den fixar både vad gäller välljud och även förmåga att spela (relativt iaf) högt. Ska som sagt testa med Pathos så snart jag får tid.
Jonas: Lite skillnad blev det, dock är troligtvis den dac:en inte sådär överjävligt bra. Skulle egentligen vilja ha en Benchmark Dac1 eller en MF X-Dac V4.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/11/28 :  10:14:30  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
På din SB har du ju datum och tid som skärmsläckare. Jag lyckas inte hitta några inställningar för att visa 24h tid, utan kan bara se 12h, alltså är klockan 10:13 både på kvällen och morgonen. Oerhört irriterande, var hittade du dessa inställningar? Tacksam för svar.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/11/29 :  09:19:33  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Jonas: Jag har nu letat efter denna inställning i ca 2 dagar. Kan faktiskt inte hitta den själv! Vet i fasen var den blivit av. Men hittar jag den igen så pm:ar jag dej.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/11/29 :  09:29:05  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Tack! Konstigt att det ska vara så svårt tycker jag. Antagligen är det som vanligt att man missar nåt elementärt...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/11/30 :  17:29:37  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Jonas: Jo, jag håller med men jag har iaf för mej att jag gjorde den inställningen på själva spelaren.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000