HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kommentarer på hörlursförstärkareschema?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/10/05 :  14:02:46  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Knåpade ihop ett schema på en hörlursförstärkare. Den har en förstärkning på 15dB och arbetar i Klass A och lämnar 1W i 32ohm vid 1V in i 10kohm. Söker kommentarer och åsikter om möjliga förbättringar?

Saker som skall implementeras & som inte finns med i schemat:
*Övre bandbreddsbegränsning
*Relä på utgången för att göra till- & frånslag ploppfritt
*Försteg/buffer för reglering av volym
*Reglerade matningspänningar med LM317T & LM337T




Tack på förhand!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/10/06 14:19:59

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/05 :  19:38:20  Show Profile Send ludo a Private Message
Några snabba kommentarer.
1) Q7 = PNP?
2) Fler + antiparallella dioder kring C7 (alt byt ut ltp pnp mot pjfet o skippa skitkondingen)
3) Kör du med mosfet på utg bör matn spänningen höjas. Studera datablad (map paracitkapacitanser).
4) Inför source degeneration för M1
5) Inför emitter deg för Q9
6) Bandbegr ingången, lägg (åtm) till konding över R10, lägg (åtm) till seriemotstånd på utgången.


Edited by - ludo on 2004/10/05 19:39:25
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/05 :  20:03:36  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Håller med om allt utom punkt 4. Ej nödvändigt anser jag. Det är viktigare i en ren push-pull koppling men här är arbetspunkten bestämd av strömgeneratorn M2. Gate-motstånden kan behöva att ökas men det visar en prototyp om det behövs eller inte.

C7 behöver normalt inte skyddas, varken med diod eller något annat såvida uppstartningsförloppet är någorlunda städat. DC-mässigt hamnar det runt 0-50 mV över kondingen och det är inget att bry sig om.

Kanske ska du också filtrera gate-source spänningen på M2, typ 100 nF och uppåt så att du inte får in "bös" från matningsspäningen den vägen.
Jag själv är förtjust i kaskoder. Har du kollat in dessa? Se länkar nedan.

Du ska inte göra en lågdistande diamantbuffert med kanske mosfetar? Daska på rejält i klass A så har du ett grymt och bredbandigt steg. Checka speciellt QRV-06.

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv01
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv06

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/10/05 20:11:07
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/10/06 :  11:19:59  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Tack Ludo & Per-Anders för era tips och kommentarer! Jag skall implementera de i ett nytt schema så presenterar jag det här sen.

Och Per-Anders, jag börjar i liten skala.. Kanske blir det en diamantbuffert nästa gång!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:17:43  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Ludo:
Kort fråga, kan man verkligen lägga till en emitterdegenerator för q9.
Den är väl en strömförstärkare och blir väl snarast sämre med emitterdegenerator?

Nästa fråga allmänt. Om man nu har satt en resistor parallellt med BE på q9 varför inte dubbla den och göra likadant på q8? Det verkar som om man försöker linearisera strömförstärkningen på q9 men har kvar den höga förstärkningen, och olineariteten, på q8?

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:58:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Q9, bör ha emittermotstånd, dels för bättre temperaturegenskaper och dels för att höja utimpedansen hos strömgeneratorn. En win-win situation allstå.

Anledningen att ha emittermotstånd på Q8 är av bandbreddsskäl och stabilitet. Tips: Man kan faktiskt ha en PNP emitterföljare = lägre dist!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/10/06 13:59:50
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:04:51  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Ludo var inne på det tidigare. Q7 skall väl vara en pnp med emittern mot r13, det är väl en strömgenerator?

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:06:49  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Q7 är felritad, skall förstås vara PNP.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/06 :  17:59:46  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Kort fråga, kan man verkligen lägga till en emitterdegenerator för q9.
Den är väl en strömförstärkare och blir väl snarast sämre med emitterdegenerator?


Sämre/bättre? - det är den eviga frågan...
"Sämre" på så sätt att du får lägre råförstärkn i kretsen (före applicering av NFB).
Bättre för att denna lägre Avol blir mer linjärt (Rdeg är inget annat än ett lokalt återkoppl-motstånd).
Jag prioriterar det senare.
Finns ett annat skäl till att (jag) hellre (vill) ha lägre men linnjärare förstärkning i kretsen och det heter "transient intermodulation distortion", TIM.

Q9 (tillsammans med tillhörande strömgeneratorn Q7) är förresten ett spänningsförstärkande steg (GE) som brukar gå under beteckn VAS (voltage amplifier stage) i förstärkar sammanhang.

quote:
Nästa fråga allmänt. Om man nu har satt en resistor parallellt med BE på q9 varför inte dubbla den och göra likadant på q8? Det verkar som om man försöker linearisera strömförstärkningen på q9 men har kvar den höga förstärkningen, och olineariteten, på q8?

Q8 är en buffer som isolerar VAS fr LTP. Småsignal-mosfet funkar fint i den positionen oxå...

Edited by - ludo on 2004/10/06 18:07:29
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/10/06 :  22:59:18  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Ludo, vad är lämpligt värde på emitterdegeneratorn för Q9? Och anledningen till att det inte fanns någon från början var att jag ville ha hög open-lopp gain så jag kunde motkoppla hårdare. Angående TIM, så vet jag vad IM-distorsion är men inte hur TIM fungerar eller vad det ger för konsekvenser. Upplys mig gärna..

Och angående Q7, felritat, skäms på mig..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/07 :  08:41:18  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Bara en principfråga till då.

Är diffparet på ingången en spännings eller ström "generator". Har fått för mig att det varierar hur folk betraktar dem. Speciellt i detta fall då man har en strömspegel och skulle kunna argumentera att detta gör att det är strömskillnaden man får ut ur steget, men jag har inte riktig koll på detta skall erkännas.

Hjelm
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/07 :  10:48:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Bara en fundering. Varför en så kompliserad konstruktion???
Varför inte skala ned en Aleph förstärkare och använde en konstantströmskälla som last,dvs inte en ac-modulerad som Pass använder.(man behöver inte det allre sista i vekningsgrad osv till hörlurar.)
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2004/10/07 :  13:21:28  Show Profile Send gustav a Private Message
Hej Martin,
ett litet problem i denna koppling är att Q8 kan brinna då förstärkaren överstyrs hårt. Detta avhjälps enkelt med ett kollektormotstånd som begränsar strömmen i detta läge.
Ca 1k räcker nog men beror på matningsspänningens värde
mvh Jonas
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/07 :  18:16:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Även ett emittermotstånd avhjälper detta....

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:23:30  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Ludo, vad är lämpligt värde på emitterdegeneratorn för Q9?

Beroende på lite olika parametrar (bl.a Iq genom steget) och även på hur hög förstärkning du vill ha ut fr steget (dvs ditt = konstruktörens val) så kan svaret bli allt mellan säg 50-1000 Ohm.
quote:
Angående TIM, så vet jag vad IM-distorsion är men inte hur TIM fungerar eller vad det ger för konsekvenser. Upplys mig gärna..

Det har skrivits spaltmetrar om ämnet (även på nätet). Så det är bara ut å leta.
quote:
Är diffparet på ingången en spännings eller ström "generator".

Själva diffsteget omvandlar spänning in till ström ut.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/10/08 :  13:10:51  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Ritar ett uppdaterat schema i helgen så publicerar jag det nästa vecka.

Och Circlomanen, så komplicerat tycker jag inte att det är. Det är konstruerat för låg distorsion men innehåller inget konstigt, bara de tre stegen du normalt finner i ett slutsteg - ingångssteg, VAS & utgångssteg.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/10/12 :  11:47:43  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Här är det uppdaterade schemat, ser det bra ut eller har jag missat något?



Övrig info:
Max (vid tomgång) 3W effektförlust per utgångstrissa.
Frekvensomfång (-3dB) är 5Hz - 90kHz.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/10/12 11:50:06
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:05:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Q1 skulle må bra av ett emittermotstånd.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:06:47  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Vad är vitsen med C6 och R8 R9? R8 R9 är väl för att dra lagom ström ur q1 men vad gör C6. Borde inte spänningen på basen på q2 vara någorlunda stabil, typ 2*Vbe?

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/12 :  17:49:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vitsen är att få god filtrering med matningenspänningen som referens, bättre CMRR.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/12 :  20:28:13  Show Profile Send ludo a Private Message
Tycker fortfarande att det saknas två viktig bitar, nämligen LP-filter på ingången och åtminstonne en serieresistor på utgången.
Filtret (RC) ska skydda mot RF, gränsfrekv kan väljas lite godtyckligt men 100-300kHz brukar bli bra, medan serieresistorn isolerar förstärkaren fr reaktiv last.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/10/18 :  19:30:58  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Tack for era kommentarer och tips! Jag kommer gora ett nytt schema och borja bygga den nar jag ar tillbaka fran semestern. Ar pa Floridas vastkust nu och solar och badar, vad gor ni? *hehe*

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000