Jag skulle vilja bygga en stabiliserad nätdel som ger 12VDC - 3A.
Går det att parallellkoppla flera spänningsregulatorer av typen LM/LT317? Misstänker att några små (<0.5ohm) motstånd behövs? Någon som kanske löst detta med externa transistorer?
Paralellkoppla lm317 vete sjutton om man bör göra, men så här kan man göra för att öka max-strömmen:
Kommer tyvärr inte ihåg var jag hittade bilden. Där fanns nog lite tillhörande text också.
Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat, som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Det går alldeles utmärkt att parallellkoppla flera regulatorer också om du inte hittar nån fetare eller inte känner för passtrissa som i inlägget ovan med TIP2955.
Allt Om Elektronik hade ett projekt de kallade HF-säkert nätaggregat eller nåt sånt med flera parallella. Kolla databladen. I stort innebär det att man låter en regulator ha de två motstånden för att ställa spänning och sedan kopplar ihop adjustbenen. Skillnader i utspänning tas om hand av ett litet motstånd på varje regulators utgång typ 0.1-0.22 Ohm.
Tack alla för snabba och bra svar! Ska kolla de andra typerna. Jag hittade inget exempel på parallellkopplingar i databladen men jag förstår hur du menar UrSv.
Wizard: Det borde fungera prima. Det man får se upp med är om man har en transistor med högt ft så kan det bli problem med oscillationer. Annars är ju kopplingen likadan som Sziklai (eller Complimentary Feedback Pair) kopplade transistorer, byt ut lm317 mot en NPN.
Ett alternativ är att använda en switchad lösning om man vill minimera värmeförluster. National Semiconductor har väldigt kompakta och enkla lösningar. Kolla under switchade regulatorer på ELFA.