HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 perob´s anläggning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:55:44  Show Profile Send perob a Private Message  Reply
Min källa till avkoppling, inspiration och hål i plånboken...

Eftersom jag skriver om erfarenheter etc i andra trådar så underlättar det säkert om jag ger min anläggning till känna här... Och ja... bilder är inte min starka sida...

Signalkälla: Primare V25 (+gammal tuner från Technics)
DAC: Perpetual Technologies, P1-A resp P3-A med egen nätdel
Förstärkare: SAT Amplifix, modifierad med ICE500-moduler
Högtalare: Intelligent Sound IS6 på stativ med "SD-fötter"
Kablar: CN-ljudteknik, Marcus Cable (RCA->XLR) och Xindak FS-1
Övrigt: Eget nätfilter med modul från Vicor. Egna nätkablar med skärmad kabel från Elfa. Har bara 1-fassystem i lägenheten, dock egen säkring för musikanläggningen. Lyssningsrum, ca 25kvm, rektangulärt, 3m högt. Inget arbete med akustik (än...). Byrå med ca 500 CD-skivor, ingen vinyl eller andra digitala format.

Mvh
/Per

Här står prylarna i en (egentligen 3st) modifierad IKEA-byrå som fått köksluckor i glas för att fjärren ska fungera... Säkert inte optimalt att dela skåp med digitalbox, router och radioaccesspunkt... Alla grejer står i alla fall på squaschbollar. Bakom CD-skivorna står nätfiltret och ovanpå det nätdelen till DAC:en.


Här en bild på höger högtalare. Står på hemmabyggda stativ av ek. Materialet kommer ifrån en gammal sänggavel som gick sönder. Den som är observant ser Xindak FS-1 i bakgrunden. Dessa högtalare är konstruerade för att stå 6-10cm från bakvägg. Det låter även bäst där. Jag kör lite toe-in eftersom högtalarna står ganska långt ifrån varandra i förhållande till avståndet till lyssningsposition.


En helhetsbild, dock inte från sweetspot som ni kanske ser... Anledningen till denna vinkel var att jag inte lyckades zooma ut så jag fick med allt ifrån sweetspot. Ja, jag vet att det är kalt och tomt på väggar och golv... ska ta tag i det där med akustiken framöver. Notera de oranga diffusorerna!




Musik i två kanaler!

Min anläggning


Edited by - perob on 2005/01/18 21:03:33

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/18 :  22:46:25  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
fiin dvd.. ;)

härliga saker du har! synd bara att dom är instängda i ett skåp. visa dom istället (tycker jag)

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/18 :  23:41:08  Show Profile Send perob a Private Message  Reply
Ja, DVDn var en kompromiss med min sambo som gärna ville se film (på den enorma 21" TVn...) och ha färre enheter... (ljudet "räckte" inte riktigt så det blev senare en separat DAC). Skåpet är även det en kompromiss och ger dessutom bra skydd mot dotterns 3-åriga nyfikna fingrar...

Annars håller jag fullständigt med dig, klart grunkorna ska stå framme! /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/01/19 :  11:01:12  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Du får ställa tv'n i skåpet istället

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000