HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Amplifix med ICE-power, nu med bilder...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/09/19 :  22:48:23  Show Profile Send perob a Private Message
"Alternativ reparation" av Amplifix, ver 2

Efter att ha kört med ZAPpulse-moduler i min Amplifix ett tag så har jag nu införskaffat 2st "ICE Power 500A mkII"-moduler som ska få ersätta ZAPpulse. Jag börjar på en ny tråd för att det ska bli enklare att följa. Den gamla tråden ser ut så här om någon är intresserad av att läsa: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28148 Zapparna låter kanon men visst är det kul att försöka bygga något ännu bättre....

Jag har börjat planera bygget (den som vill se bilder få hålla sig till tåls några helger till... ) och tänkte först bolla lite idéer med er på forumet.

1) Försteg mm i Amplifixen matas med +/-15VDC (troligen väldigt fint reglerad och filtrerad) men det ligger på gränsen vad ICE-modulerna klarar (+/-12V typ, +/-15V "absolute maximum rating"). Så, hur ta ner denna några volt? En ide jag fick var att sätta några dioder i serie och sedan några kondensatorer efter dioderna. Vad tror ni om det? Andra förslag?

2) Jag tänker köpa en ny trafo för att köra försteg etc på och använda Amplifixens 900VA-trafo till ICE-"höga spänning". Trafon ger ca 2*26VAC och borde således ge ca 68VDC (enkelspänning). Till frågan, hur skulle ni göra likriktning, glättning? Jag funderar på 2st helvågslikriktare, koppla ihop de efter likriktningen (alltså koppla ihop + från den ena med - från den andra och ta ut "en" spänning) och glätta med "ett gäng" elytkond över "hela" spänningen på ca 68VDC. Kondensatorerna blir 100V-typen. Parallellt sätter jag nog några MKP. Vad tro ni? Alternativet är koppla ihop lindningarna direkt på trafon och använda enbart 1st likriktare?

3) Jag läste någonstans att det var viktigt med mekanisk skärmning när man använder ICE-power. Hur viktigt är detta, ni som har byggt med dessa moduler??? ZAPpulse-modulerna sitter ganska nära kretskortet med ingångsväljare/försteg etc och jag har inte skärmat mer än vad monteringsvinkeln skärmar. Behöver ICE skärmas mer än ZAPpulse? Någon som byggt med båda?

Det var funderingarna för ikväll, det kommer säkert fler...

Tacksam för kreativa kommentarer!

Mvh /Per

Edit: tydligare rubrik

Musik i två kanaler!

Min anläggning


Edited by - perob on 2004/10/01 23:08:53

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/20 :  07:19:53  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Låter otroligt spännande och du kommer troligen att få världens mest välspelande Amplifix Jag har byggt med både Zappulse och Ice Power och Zappulse är betydligt mycket känsligare för diverse störningar än Icepower. Jag tror inte du behöver göra någon mekanisk skärmning.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/09/20 :  19:48:54  Show Profile Send perob a Private Message
Jo, jag har läst dina trådar StefanB och att du har bättre erfarenheter av ICE har framgått tydligt... Tack för synpunkt, jag provar att montera ICE på samma sätt som ZAPpulse sitter nu så får vi se om någon extra skärm behövs.

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/09/22 :  20:42:44  Show Profile Send perob a Private Message


Har nu börjat planera lite layout mm. Snart ska ZAP-modulerna monteras ur och ersättas med ICE-moduler. Den lilla trafon får mata försteget och Amplifixens stora 900VA trafo matar den "höga spänningen" till ICE (ca 68V) Vad tror ni? Synpunkter på placering?

Och idéer om har jag tar tar ner +/-15V till ungefär +/-12V?

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/22 :  21:38:00  Show Profile Send luften a Private Message
perob: Vad har själva amplifixen för regulatorer för +-15V? Ifall det är 317/337 eller mostvarande, kan det räcka med att byta motstånd. Annars kanske det kan vara en ide att byta ut regulatorerna för att få en passande spänning.

//air
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/09/22 :  22:11:21  Show Profile Send perob a Private Message
luften: Jo, det sitter 317/337 men motstånden är ytmonterade och jag måste plocka ur hela kortet, montera bort kylflänsarna på regulatorerna etc för att komma åt att byta dem... tyvärr! Annars borde det vara det bästa... för någon volt mindre till försteget kan väl knappast spela någon roll, eller? mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/01 :  22:48:31  Show Profile Send perob a Private Message
Ja, då spelar min Amplifix igen då! ... eller Amplice som den numera heter...

Det var betydligt med arbete den här gången jämfört med när jag satte i ZAPpulse-moduler. Förhoppningsvis får jag igen det på ljudkvalité! Det blev separat spänningsreglering för +/-12V till ICE-modulerna och detta är just nu min enda fundering... jag tar ner +/-34V till +/-12V så det är en hel del som övergår till värme. ICE drar ca 200mA från +12V och kylflänsen för regulatorn (LM317) är just nu 63 grader... Vad tror ni om detta? Påverkas livslängden mycket?



Det går inte att få in speciellt mycket mer i denna låda...



Från sidan. Nya +/-12V (gravt moddad ELFA-modul) regleringen i förgrunden.

Jag har inte hunnit lyssna så mycket än... lilltjejen sover i rummet brevid så jag får hålla mig till tåls tills imorgon... Redan nu blev jag positivt förvånad över hur tyst det var i högtalarna när volymen stod på noll. Ett MYCKET svagt brus... ZAPpulse brusade mer och jag hade även ett knappt hörbart surr/brum med de modulerna.

Härligt är det när man lyckas!

mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning


Edited by - perob on 2004/10/01 23:10:12
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/02 :  00:38:22  Show Profile Send luften a Private Message
Vackert!

Tempen på LM317 borde inte vara något problem, om man kollar databladet så ska den nog klara rejält mera än 63 grader. Om du vill kan du ju sätta kylfläns på den, så kanske den håller sej lite kallare.

//air
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/02 :  08:00:00  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag är imponerad!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/02 :  11:08:16  Show Profile Send perob a Private Message
gongken&luften: Tackar! Jag har tittat en hel del på ditt bygge gongken.

Regulatorn har nu fått en större kylfläns och lite mindre svettigt på jobbet... ska mäta temp senare men nu kan man i alla fall hålla fingret på den... Nu blir det Skansen i höstsolen... sedan ska det spelas/testas lite...



mvh/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/02 :  21:57:53  Show Profile Send gongken a Private Message
Perob: Har du några erfarenheter om LM317/337 mot 7812/7912? En del anser att de förstnämnda "låter" bättre... Har du nåt & säga om det? Funderar på att etsa nytt kort till min 12V-del med 337/317, kan va kul mä lite input först...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Basil
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/10/03 :  18:51:17  Show Profile Send Basil a Private Message
Hej Gongken
Det er korrekt at LM317/337 ofte foretrækkes, men de skal nok "tunes" lidt ligesom i disse links for at lyde optimalt:
http://tkhifi.homepage.dk/lm317_tips.html
http://tkhifi.homepage.dk/lm337_tips.html
Her er et citat fra Torben Kristensens rigtig gode hjemmeside:http://tkhifi.homepage.dk/Konstruktioner.html

"Skal der bruges regulatorer, foretrækker jeg at bruge lowpower udgaven 78LXX eller 79LXX i stedet for 78XX, 79XX , hvis det er muligt, (max strøm er 100mA for 78/79LXX ) , jeg synes at lowpower udgaven lyder bedre , måske er årsagen fraværet af aluminiums kølepladen?"

Mvh Basil.




Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:54:04  Show Profile Send perob a Private Message
Hej gongken! Jag höll på mycket med att tweaka mina hifi-prylar för 10-12 år sedan och på den tiden fick jag till klara ljudförbättringar genom att ersätta 78xx/79xx med 337/317. Visst, jag "biffade" med kondensatorer mm så riktigt "vad" som gav "vilka" förbättringar har jag svårt att veta... Jag sätter alltid en extra kondensator över "R2-motståndet" som det påpekas i Bazils länkar. Dioderna brukar jag hoppa, borde bara fungera som kortslutningsskydd om man vill ha det... Tänk på att de olika regulatorerna har olika ben-konfiguration . Lycka till! Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/04 :  11:51:57  Show Profile Send gongken a Private Message
Tackar! Det blir nya regulatorer vart det lider! Ska bli kul å höra mer lyssningsintryck!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/05 :  23:17:29  Show Profile Send perob a Private Message
Jaa du, gongken, visst är det på sin plats med lite lyssningsintryck! Jag ska försöka sammanfatta mina första intryck.....

Det som slog mig först var "renheten", sedan "luften" runt om instrumenten i inspelningarna och som tredje var den härliga "energi" som finns i hela registret men som för mig framträdde framförallt i de mellersta och höga registren. De högsta registren låter nu så bra att man bara vill kräma på mer och mer... jo, grannarna har nog märkt att något har hänt...

Visst är det grym bas, tight och kontrollerad. Detta gällde även som "standard-fix" och som "ZAP-fix"... även "tystnaden" var kanon innan också men allt blev ännu bättre med ICE. Det jag snöat in på just nu är det häftiga energiinnehållet längre upp i regristret, det gör det kul att lyssna... instrument får mycket mer "kropp" och avstånd, placering etc blir lättare att följa... hajja att jag spelat igenom en massa gamla skivor så fort jag fått möjlighet! Det är så lattjo att lyssna nu! Bara det gör mödan värd med ombyggnationen! Det lär nog dröja länge innan jag känner att måste lyfta på fix-locket igen... snarade blir det till att ta tag i lyssningsrummet...
/Per

PS btw, jag lyssnar på det mesta från Metallica till Benjamin Britten... DS

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/06 :  00:03:42  Show Profile Send gongken a Private Message
Kul å höra! Delar din uppfattning!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Gaston
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/10/07 :  15:41:46  Show Profile Send Gaston a Private Message
Hej,
jag har funderat på var du och andra får tag på ICE-Power modulerna?

Jag har letat o letat men varje sten är väl inte vänd än...

(vänder en till nu)

Edit ...
Jag var visst inte den enda som undrade, det fanns fler som frågade i en annan tråd ...
TJIDJAK - ICE Power byggbeskrivning

Edited by - Gaston on 2004/10/07 16:09:12
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/07 :  17:36:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Väldigt imponerande och snyggt bygge!!! Gratulerar till uppgraderingen.
Det är alltid kul när man bygger ihop något välljudande själv.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000