Sitter och lyssnar på "Riot on an Empty Street" så här strax före sängdags. En skiva som jag lade märke till efter att ha känt igen Öyes röst i "I'd rather dance with you" när jag hörde den på radion; jag gillar Öyes elektroniska alster men hade trots det inga stora förväntningar på denna skiva.
Jag blev rätt överaskad över innehållet.
Vad man får är sval, lugn musik som visar att det ibland räcker med två personer som sjunger med nedtonat - mestadels akustisk- komp för att göra starka låtar; musik som kanske verkar i samma tradition som Simon&Garfunkel. Jag tror det här tillhör det fåtal av årets skivinköp som kommer kännas lika aktuell om tio år.
Men framförallt är det stundtals mycket vacker musik.
Kan bara hålla med. Hörde låten Misread på bilradion i morse då jag var på väg till jobbet och tyckte den lät mycket trevligt. Sprang och köpte CD:n direkt efter jobbet och lyssnade igenom alla låtar när jag kom hem. Många bra spår även om jag skulle föredragit fler svängiga låtar av typen Misread. Men man kan inte få allt. Hur som helst en mycket bra platta och bra inspelning också även om vissa märkliga "knäppar" avslutar ett antal spår.