HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hur låter skivan - lyssna &posta här
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:49:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vad säger ni om denhär idén: Vi väljer ut några skivor och beskriver hur de låter i vårt system. Tonal balans, vilka instrument som står var, hur bred och djup är ljudbilden etc etc etc. Sedan kan dels vi själva lära oss om vårt eget system dels kan nya lära sig att lyssna djupare in i inspelningen och vad som saknas i våra system.

Tanken kommer från frågor jag fått nu i höst och en tanke som vuxit sedan Arken där samma inspelning låter så olika i olika rum/system.

Stegen i detta blir:
välja musik tillsammans
gå hem och lyssna
skriv ner dina anteckningar
samtala om våra skilda upplevelser

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/10/01 11:17:39

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/21 :  16:01:44  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Bra idé, kan bli väldigt intressant! Första utmaningen; hitta skivor som alla har... Har ingen "exklusiv" anläggning men jag är med!

/P
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/21 :  18:55:05  Show Profile Send Roq a Private Message
Bra Micke_Y. Det här har jag haft uppe som förslag tidigare fast då med vinklingen hur skivorna låter med avseende på komprimering (och i en tidigare tråd även ljudbild). Får se till att slänga in några "recensioner" här så kan nog tråden ta fart.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/21 :  19:39:55  Show Profile Send lasselite a Private Message
Satt och fundrade i prixis samma banor idag. "hmmm, undrar hur det härlåter på någon annans anläggning, undrar om alla hör det här och undrar vad jag missar"

Yello måste vara ett självklart val i ett sånthär test men vilken skiva?
Metallicas klassiker "nothing else matters" för att se hur man upplever musiken när det brakar loss.

Så låter det: the essential Simon&Garfunkel, i sovrummet helt ok, men i sweetspot, hos mig, låter det som om microfonerna är urusla.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/21 :  19:57:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Efter Arken04, så borde Chris Jones finnas i vart och varje hem.

Hur är det annars med Kristina från Duvemåla ? Detta svenska nationalepos borde/bör finnas i de flesta hem i Sverige.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/21 :  23:47:05  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Bra idé, Kristina har jag... Någon speciell låt/skiva? Finns ju lite att välja på där...

Chris Jones har jag inte...

Nästa förslag: Norah Jones första skiva? Eva Cassidy - Songbird?

En sak vi får passa oss för om vi väljer lite äldre skivor är olika utgåvor, en originalutgåva och en "remastered" kan låta väldigt olika...

/P

Edited by - Per Berger on 2004/09/21 23:51:20
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/21 :  23:57:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
MickeY du hade ju en "favorit" på Duvemåla, där KÖREN är sönderkoprimerad, skiva 3 va ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/22 :  00:00:00  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
annars får vi hitta på specialpris på Chris Jones... för test !!!
// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:45:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Från Kristina tycker jag att låt 4 på skiva 3 är ett tänkbart alternativ. Där skall det tydligt höras de olika rum den är inspelad i och hur sönderkomprimmerad kören i refrängen är.

Jag gillar också Metallica förslaget men den låter så taskigt så jag vet inte. Kan vi inte köra Ramstein istället?

Något klassisk? naxos har t.ex. några mycket välljudande inspelningar som alla borde ha råd att skaffa även om man inte har de nu.

Gamla godingar som Jennifer Warnes eller så?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/22 :  15:30:33  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
quote:
Från Kristina tycker jag att låt 4 på skiva 3 är ett tänkbart alternativ. Där skall det tydligt höras de olika rum den är inspelad i och hur sönderkomprimmerad kören i refrängen är.

Ta inte illa upp nu men är det inte lite tidigt att tala om hur det ska låta? Är det inte bättre att säga att "lyssna på låt X, hur upplever du rummet? Hur stor är lokalen? Hur låter instrumenten? Röster?" ...och liknande... Det är ju omöjligt att göra detta "blint" men det vore bra om vi kan hitta ett sätt att inte påverkas av varandras omdömen i för hög grad... Tänk om man måste upp på en viss nivå i utrustning för att det ska höras att kören är sönderkomprimerad? Jag kan tyvärr inte testa själv just nu, är lätt lomhörd pga förkylning...

Sen gäller det också att alla verkligen är ärliga! Om "Stina" som har en Krell-CD hör ovanstående problem med kören men "Kalle" som har en Pioneer (bara ett exempel!) inte gör det så måste "Kalle" våga stå för det. Det får inte gå prestige i omdömena... Fast det är väl ingen risk att det blir så?!

/P
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2004/09/23 :  09:28:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
visst finns det svårigheter Per B men nu skall vi inte haka upp oss på dom. Kom med förslag på bra musik istället!

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/23 :  10:35:36  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
OK, "gnällmode off"...!

Som sagt tidigare:

Norah Jones första skiva...

Eva Cassidy - Songbird

Nya förslag:

Supertramp - Crime of the century (har använt den som testskiva i 20 år i olika utgåvor... )

Pink Floyd - The Wall

Arvo Pärt - Alina (var storsäljare när den kom ut så det kanske är rätt många som har denna?)

Senaste Springsteen...

...mer kommer när jag hunnit/orkat kolla i skåpet...

/P
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2004/09/23 :  17:23:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
The Wall och Crime of the Century verkar klockrent för mig. Vad säger Ni andra?

Micke

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/23 :  17:52:47  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Songbird blir bra. Dock lite brusig för att vara ultimat. Jewels senaste samt Gretchen wilson. Där den sista har en gosig inspelning speciellt låt nummer tre låter väldigt olika på anläggningar. hemma hör jag verkligen hur fiolisten står över paret vid bordet och spelar. Vidare gillar jag Metallicas Reload samt även Black Album. Intressanta som testskivor.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/23 :  20:53:53  Show Profile Send edison a Private Message
*The Wall
*Crime of the century

Mina förslag:
*Första CDn i Svenska Kammarorkesterns serie med allla symfonier av Joseph Martin Kraus är en verklig HiFi-pärla i tillägg till schysst musik.
Naxos nr 8.553734S.
Bor man i Örebro med omnejd kan man ju också gå och höra SvK-ork. live.
Akustiken från denna inspelning avslöjar sej lätt (även utan att man läst konvolutets info) mkt tydligt: Örebros Konserthus, ytterligare en sak att jämföra med "hemmaljudet".

*Jennifer Warnes "The Hunter.
Bla låt nr 2 (Somewhere, somebody) är likaldes en HiFi/musiktest-pärla, bla för att hennes röst hörs parallellt med en manlig: hörs båda tydligt DÅ är man på väg mot nice ljud...

*TUSK m. Fleetwood Mac.
Superljud, nog den mesta referensplattan jag har i popsvängen.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/09/23 20:55:28
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/09/24 :  15:20:03  Show Profile Send Klenkar a Private Message
the Flaming lips: Yoshimi battles the pink robots. Det är en bra test för en anläggning. Titelspåret är en riktig hård nöt att knäcka!
Har Kristina, men kan inte lyssna aktivt på den, mår illa.
Annars är india aries acoustic soul en bra test för mellanregistret, hennes röst är underbaaaaaar.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/09/24 :  17:42:23  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Trodde Mark Knopfler skulle vara sjävskriven! Tex Sailing to Philadelphia eller "On every street"

Sebastian

Edit: "Come away" med Norah och The girl in the other room" med Diana Krall finns ju också i mångas skivsamlingar.

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/09/24 23:07:16
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/24 :  17:56:35  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Får ett rörfreak med horn vara med också ?
isf röstar jag för "the wall" den har
jag både på cd och lp.

edit: kul idè föresten.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/09/24 17:57:11
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/09/24 :  17:58:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har en referenslåt som jag tar till nästan jämt. Gallo de cielo från Letter too Laredo en Joe Ely platta. Denna låt innehåller mycket, djuup bas som svänger, mycket percusion akustiska gittarer mycket snabba ljud, en stor ljudbild. Dragspel och en galande tupp! Naturligtvis är det en grymt bra skiva överhuvudtaget.
Rekomderas stenhårt !

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/25 :  01:45:03  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
The Wall er nevnt. Opplever denne som en ganske bra innspilling med en god del dynamikk og god holografi, men mangler det siste på oppløsning, kanskje fordi det er en gammel innspilling (?). Har den originale versjonen, uten Digital Remastering (i den grad det er noe bedre?).

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/25 :  11:59:24  Show Profile Send Roq a Private Message
Nä, det här duger inte! Det blir bara en tråd om vilken musik som skall väljas, inte om lyssningsintryck. Jag tror inte Micke_Y var ute efter att hitta "den perfekta skivan/låten" så därför frångår jag hans första steg "välja musik tillsammans" för att försöka hålla tråden levande och intressant.

Låt 1: Thomas Rusiak, låt 1 på "In the Sun":
5:30 och framåt spelar två elgitarrer ganska lugnt och ensamma. Med mina tidigare högtalare hördes ljudet då HÖGT ovanför och utanför vänster högtalare. Nu håller ljudet sig strax ovanför vänster högtalare och drar även över mot höger högtalare. Jag funderar på om detta beror på minskade tidiga reflexer eftersom jag bytt lyssningsrum eller om det är högtalarna. Någon annans intryck?

Låt 2: Infinite Mass "Infinite Land" från "The Face". Vid 13 sek. går ett kombinerat bastrumme- och basljud igång. Med min gamla uppställning var varannat tillslag "torrt" och varannat tillslag djupt och bumligt/"markskakning". Med nya högtalare är det sistnämnda ljudet mycket "torrare". Jag har alltså både bytt rum och högtalare. Hur låter det hos dig?

Låt 3:Sophie Zelmani - senaste plattan, låt 12. En låt med bra och tydlig utplacering av olika instrument. Sophie klockrent mitt i (möjligen något åt höger). Gitarren till vänster (mitt emellan högtalare och Sophie) och klart bakom Sophie djupmässigt. Pianot nära höger högtalare. Högtalarplaceringen är känslig - jag har testat fram och tillbaka.

Hinner inte med några fler exempel just nu, hade lite Rammstein och Diana Krall på gång...
Fyll gärna på!

Edited by - Roq on 2004/09/25 12:00:47
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/25 :  13:35:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tycker det låter som en bra idé. Mina förslag på musik är

*Massive Attack: ex. första spåret på "Mezzanine", mycket bra bas (och bra musik)

*Joe Henry "Tiny Voices", "komplex" ljudbild med bitvis lysande textes, funns flera möjliga låtar men "Animal Skin" vore kanske bra

*Heather Novas "I wanna be you light" från skivan "Storm".
En låt som inte alls låter roligt om systemet har för vass diskant, annars låter det helt underbart.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/25 :  18:51:13  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Enig, Massive Attacks Mezzanine har en avgrunnsdyp bass, men lydbildet blir dessverre noe ødelagt av alle de elektroniske instrumentene, ingen referanseskive akkurat. Men mye bra musikk.

Tchaikovskijs Swan Lake på franske Erato Disque: Meget vakkert. Og du verden for en DYNAMIKK!

Govi - Mosaico: Gitarbasert instrumentalmusikk. Flamenco-gitarene låter krystallklart og knivskarpt.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/27 :  10:17:19  Show Profile Send sisko a Private Message
Öh.. ursäkta om jag är lite dum men handlar inte den här avdelningen om musik. Det här hamnar väl snarare under "hårdvara, recensioner". Dvs att det är testen av anläggningen som är det primära, inte musiken.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2004/09/27 :  13:04:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
sisko

Både och tycker jag men jag hoppas vi kan hålla oss till musiken i första hand.
Bakgrunden är att jag får ibland frågor där nya uttrycker en viss svårighet att analysera vad de egentligen hör. Om vi kan lära oss ifrån varandra om hur det låter kan vi sedan börja fundera på varför det är så.

Tycker du det är en dålig idé så behöver du ju inte delta.

Micke

Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/27 :  13:41:40  Show Profile Send sisko a Private Message
Micke Y: nej det är en alldeles utmärkt idé. Jag bara undrade.

Emmyou Harris - Wrecking ball är alltid en bra skiva att testa anläggningen med.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000