Om "Pathos Classic One" är en kompetent rörförst. får du avgöra själv men det är det enda jag har jämfört min moddade (med ICE 500A-moduler) Amplifix med och min uppfattning är att ICE kör åttor runt denna rörhybrid. Naturligtvis beror det väl lite på vad för ljudideal man har men min uppfattning var att Pathos lät tunn och oengegerad. Med Amplifix(ICE) finns "stampa takten känslan" och en helt annan energi, driv och pondus. Det är min uppfattning...
Har liten eller ingen erfarenhet av rör eller iceförstärkare men försöker att lära mig i hastigheten. Har letat efter icemoduler (asp1000) under en tid men det går inte så bra och i förra veckan fick jag låna ett "Bat-VK60" av Micke och det satte sina spår. Letar fortfarande efter icemodulerna men ju längre tiden går.........
Läser man recensionen av MickeY (inte samma Micke som tidigare) på Rimfrost så låter det samtidigt som precis vad jag letar efter.
Snor lite text för att illustrera vad jag menar (hoppas det är OK ):
Rimfrost spelar mycket rent, avslappnat och helt utan ansträngning. Det finns gott om rum mellan musiker och inspelningsrummets alla vinklar och vrår finns med. Jag kan ge massor av exempel på musik där den gräver fram de bakre delarna av rummet på ett fullständigt självklart sätt vilket t.ex. gör inspelningar med ett stort rum till något speciellt. Stora orkestrar och körer låter verkligen stora med massor av luft och energi i presentationen. Precis som ett riktigt bra slutsteg så hanterar den intima inspelningar med samma precision utan att just intimiteten går förlorad. Ljudbilden har stor bredd, höjd och ett påtagligt djup som är mycket bra för all slags musik. Det finns gott om rum mellan musikerna. Inga problem med S-ljud eller cymbaler, alla presenteras rent och med full energi men utan hårdhet, vasshet eller andra problem.
Har lite grann börjat förstå vad rörfantasterna kallar för transistorfnissel (tror det var så det hette). Avsaknaden av fnisslet var rätt så trevligt .Är det någon som är på samma våglängd som har en åsikt om just det och ice
Nåt fnissel vet jag inte vad det är men om Ice kan sägas att modulen utan nätdel kan låta väldigt olika. Det går inte ens att säga att 500A låter på ett visst sätt, ljudet är helt beroende av strömförsörjningen.