Så har man överbevisats igen. Den enda del i min anläggning som jag varit säker på att den skulle överleva ett bra tag var mitt slutsteg av modell Edison 30.
Har länge följt Gainclone-diskussionen med ett visst tvivel. Härom veckan insåg jag att jag hade allt jag behövde utom själva chipet och högtalarkontakter. Etsade några små kretskort när jag ändå gjorde annat och vips stod den där (bilder kommer). Laminatgolv som chassi, trafo från en gammal Proton 520 och en turkosmetallic kylfläns från en bilbatteriladdare som jag hittade i skroten på jobbet.
I med kablar (lakrissnöre från försteg till slutsteg och några gamla monsterhögtalarkablar jag hittade i en låda här hemma).
Jisses vad det lät. Mycket tightare och snärtigare bas och mycket bättre perspektiv. Om inte resten av famijen vore skulle det nog inte bli mycket sova i natt.
Usch vilka saker jag ställs inför! Som inbiten rörnörd vet jag inte om jag vågarprova Gainclone... -Tänk om den spöar mina kära gamla reliker! Ser dock så frestande enkelt ut. Har lämpliga trafar liggandes. Färdiga chip är jag skeptisk till men som jag fattat GC har någon kommit på ett smartare sätt att köra chippet än tillverkaren visar i databladen. -Hur kan byte av ingångssida göra så stor skillnad på ljudet? (för inte låter det väl lika fantastiskt "rätt" kopplat?)
Det finns lite av två skolor: De som bygger non-inverted och de som bygger inverted. Det har varit mycket snack om detta på diyaudio.com ett bra tag. jag har byggt non inverted och är faktiskt mycket nöjd. Dock så använde jag lite för liten trafo så den har inte hela styrkan i basen. Men den spelar riktigt bra när det kommer till mid-bas, mid och diskant.
Ritningen som många bygger efter är egentligen samma som från National. De har bara strippat bort några komponenter som inte behövs.
Det är bara att bygga och vara nöjd, man kan ju alltid använda den till sovrummet eller vid datorn om det inte är helt 100.