Har precis färdigställt min första cmoy och jag är verkligen nöjd med resultatet. Jag driver den med 2 st 9v-batterier men skulle vilja köra den via nätspänning istället. Efter mycket letande och efterforskningar hittade jag en passande batterieliminator, Elpac WM080. Denna verkar dock vara svår att få tag på. Några tips på var jag kan hitta denna (gärna i gamla svedala) eller något motsvarande?
Skulle denna 12-voltaren kunna tänkas fungera? Den är linjär och stabiliserad i alla fall, en bra början. Vad jag förstått är det lätt att det uppstår brus och brum pga AC i vissa ofiltrerade batterieliminatorer, eller är detta bara en skröna?
Att driva elektronik med en ostabiliserad batterieliminator är normalt ingen bra idé och definitivt inte till audio. Minimum är att man bör använda ett stabiliserat aggregat, om man sedan ändå få problem så kan man alltid prova med att koppla på fler kondensatorer.
Men vad exakt är det du vill driva? Har du en länk till ett schema? Vanligtvis driver man ju förstärkare och liknande med både postiv (+) och negativ (-) spänning, i ditt fall gissningsvis +-9 V
Hm, problemet med batterieleminatorer är ju att de bara ger en polaritet, det kan man visserligen säkert ordna med någon virtuell jord (alternativt två eliminatorer); men frågan är om det inte är lika enkelt att helt enkelt bygga ett litet nätaggregat? Det behöver ju inte vara på många watt så det blir inte allt för dyrt.