Hej! Min förra CD Pioneer PDS-06 (som är kvar i min ägo) läser inte skivan ibland. Misslyckas ca en gång per 20 försök. Dock verkar den gå igång bättre om man manuellt snurrar igång cd-skivtallriken år rätt håll innan man trycker in släden. Om väl skivan och TOC:en går igång så är det inga problem att spela hela skivan....Dock har den gått rätt mycket sedan 1997.
Min fråga til Er: Är det motorn som håller på att ge upp eller kan det vara något annat? Har öppnat den och tittat, men allt ser bra ut. Inget skit på linsen. Går tyst och fint. Har Ni någon erfarenhet av rep på denna spelare?
Jag vill inte slänga den och inte sälja den om den inte går perfekt. Jag tänkte att min dotter skulle få överta den, men är det lönt att laga om det är motorn? Uppstår felet bara ibland så känns det lite dumt att läman in på rep tycker jag.
Tack för svar! Wizard: Det spelar ingen roll vilken skiva det är. Kopieringsskydd har aldrig varit nåt problem för denna spelare. Spår efter varandra är inga problem så länge skivan "läses in" (TOC). Servot, är det det som bestämmer vilken hastighet som spelaren skall ha för de olika spåren???? Nitram: Lasern verkar ju fungera bra när den väl spelar. Skulle den vara för svag ibland menar du? Jag har inspekterat den rent visuellt och den verakar ren i alla fall. På Pioneer så samlas det oftast inte damm på den eftersom den hänger "upp och ner" mot skivtallriken.
Jag har erfarenhet av detta problem. Min DVD-spelare vägrade läsa vissa skivor, företrädesvis DVD-filmer. Vissa filmer läste den in på ett försök, men andra filmer gick bara ibland. Jag provade att montera en ny laser och problemet försvann omedelbart. Av den anledningen tror jag att din laser är defekt. Den kostar ca 1000-1500 kr om du byter den själv men kom då ihåg att inte kladda med fingrarna på laserlinsen.