HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Reciever för drift av surroundkanaler, pre resten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/28 :  13:40:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag hade tänkt att köra lite TV-ljud och lite surround som jag inte kan idag. Dock är det ju inte på jätteblodigt allvar utan på en lite lagom nivå. Tänkte köra med först 4 sedan 8 bakhögatalare (Ino a2) och ingen center. Till frontkanlerna hade jag tänkt att använda mitt GamuT D200 MkIII sålänge. Två kana från cd kommer jag även i fortsättningen köra direkt till slutsteget.

Jag har varit runt och kollat lite och hittat två kandidater, Denon AVR 3805 för 12' och Arcam Diva AVR-300 för 19'. Frågan är om Denon har tillräckligt bra preout? AVR-300 ska ju tydligen ha ärvt mycket teknik från AV8 och ska ha bra preout. Några andra alternativ mellan 8 och 15 papp? Synpunkter?

I'm not a complete idiot, some parts are missing

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/10/31 :  18:19:20  Show Profile Send KennethS a Private Message
Är en bra fråga rydberg.. Denonen har ju sin rumsakustik-tjosan och klart mer inriktad på hemmabiofinesser än 2kanalsljud. Medan Arcam har mindre finesser och nog som sagt lagt mer pengar på välljud. Skulle nog faktiskt ta en rövare och köpa denonen. Dels är den ju lite billigare, sen ska den ju bara driva bakburkarna. Denonen är ju säkert ruggigt kompetent på just dekoderbiten och Rums.eq:n tycker jag personligen verkar vara väldigt intressant just till hemmabio.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/31 :  18:34:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har en Denon 3803 som är jag är väldigt nöjd med (har haft den ett par år), jag använder pre-out till frontarna och jag tycker det fungerar bra.
Om jag ska vara ärlig har jag svårt att se att kvalitén på pre-out utgångarna ska vara något större problem, kvalité på DACar och avkodning spelar nog större roll för ljudet.

Personligen skulle jag köpt 3805an, för mellanskillanden kan man köpa/hyra många filmer.



Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/09 :  16:58:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det blev en Denon 3805

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/09 :  21:10:36  Show Profile Send Margaux a Private Message
Välkommen till flerkanalsvärlden.

Vågar knappt erkänna det men jag spelar 75% av alla mina skivor i PLIIx eller TM7Surround. Har man tillräckligt bra utrustning så är flerkanal en höjdare.

Till sist kommer du inte undan en riktigt bra center. Men man kan ju inte få allt på en gång


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/10 :  10:52:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tycker center är lite överflödigt, högtalarna kan ju panorera de 46 grader som de ska stå isär. På en vanlig bio måste man såklart ha center men där är dimensionerna helt annorlunda, där faller ju ljudet direkt åt ett håll om man inte har center.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/10 :  11:24:38  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Tycker center är lite överflödigt, högtalarna kan ju panorera de 46 grader som de ska stå isär. På en vanlig bio måste man såklart ha center men där är dimensionerna helt annorlunda, där faller ju ljudet direkt åt ett håll om man inte har center.


Detta var min hypotes i början också. Min erfarenhet är dock den motsatta. Det är även bättre med center om man sitter i sweetspot. Både om man har en diskret centerkälla eller om man har en matrix beräknad virtuellt centerkanal (ut tex stereo).

Jag misstänker att det beror på att stereo har ett inbyggt systemfel dvs tidsförksjutningen mellan de båda öronen och högtalare gör att det blir grötigare. Det är dock viktigt att centern är av god kvalitet och klangmatchad.

Lycka till med ditt nya system.


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/10 :  11:43:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Lyssnade på pi60s och 4 st A2 här om veckan och det var klockrent, kände inget behov av en center, MEN jag kan ju ändra mig (hmm en HTM-1 är rätt dyr...)

Tackar för din input Margaux!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/11/10 :  15:54:26  Show Profile Send David A a Private Message
Jag klämde också till på en Denon 3805 faktiskt... Ska konfiguera precis som du, fast enbart som pre-out till Grendlarna. Endast till hembio alltså...

Tycker hitills denna maskin verkar vettig även om jag inte kopplat ihop allt än. Vid testkörningar nere i mitt nya lyssningsrum med Pip och Denonen, så verkar inte center behövas för mig heller.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/10 :  16:13:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
David_A> Trevligt! Jag fastnade också för denna maskin, den verkade rejäl på nått sätt och sen har jag ett ganska gott öga till Denon sen tidigare.

Just nu är jag slutstegslös då jag sålde mitt GamuT i veckan, kommer dock köpa ett steg med både rca och xlr ingång samt en switch (så att den ena är av när den andra är på). Såg att Classe och Bryston har sådana switchar (Krell FPB300 har exempelvis inte det även om den både har rca och xlr ingång)

Hoppas jag blir nöjd med den

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/11/10 :  16:19:08  Show Profile Send David A a Private Message
Skulle du få för dig att köpa ett Krell så måste du dessutom bygla två av stiften hos XLR kontakten om du ska köra RCA... Annars blir det ett högt BRUMMMM!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/10 :  16:31:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ja sedär, t.o.m. det, lite jobbigt att koppla om så mycket varje gång det blir film. Där är det ju betydligt smidigare med Classé eller Bryston

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000