HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ICE vs Hypex vs Tripath (bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:08:28  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

Till den nyligen avslutade Blasten 13/11 var det återigen dags att dema lite class-d förstärkare.
Denna gång blev det en jämförelse mellan ICE-power 500A, Hypex UcD180 och Tripath TA3020. För att jämförelsen skulle bli någorlunda rättvis så byggdes tre identiska förstärkare. Varje förstärkare innehåller en 500VA trafo, 60000µF kondingpaket samt identiska likriktare och softstart.
Lådan är som vanligt byggt av 5mm stål som svetsats ihop. Den är sedan lackerad med
metalliclack plus några lager klarlack. En blå lysdiod måste man ju också ha:-)

Som vanligt inför Blasten blev det lite av ett panikbygge. Blev klar kvällen (natten) innan
den gick av stapeln.



Förstärkarna uppradade i väntan på test. Från Blasten

Här kommer lite bilder från bygget


Materialet till lådan kapades ut av vanlig 5mm stålplåt. Ett alldeles utmärkt material
till förstärkarlådor. Den något märkliga formen på plåten beror på att den hittades i en återvinningscontainer (=gratis).


Mall för att märka ut var hålen ska sitta


Hål för lågnivå- och högtalarkontakter samt nätanslutning.


Efter kapning och håltagning är det bara att svetsa ihop bitarna.


Slipa till kanterna lite.


Fästvinklar för bottenskivan samt 3st fästskruvar
för enkel montering av komponenterna


Lådan ut efter grundmålning


Komponenter som ska monteras in


Icepower 500A från insidan


Hypex UcD180


Tripath TA3020


Lite detaljer...


Går även att stapla dem på höjden. Lär ju hålla i alla fall


Blank lack


En blå lysdiod är aldrig fel


Anslutningar på baksidan


/Peter

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:16:45  Show Profile Send fidelityn a Private Message
uj uj uj detta har många väntat på.
snygga byggen med trevligt innehåll

By Acme var klockren på Tripathmodulen

Edited by - fidelityn on 2004/11/17 21:19:06
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:17:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
herregud vad intressant! mycket fina byggen också...lite hardcore med stål också

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:21:32  Show Profile Send Larsen a Private Message
Men VART VART kan jag läsa om lyssningsintryck dessa emellan?
Arrgh så nyfiken...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:25:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tycker CD´n som användes var coolast



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:29:28  Show Profile Send luften a Private Message
Larsen: En kort recension finns visst här: --> http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1725

//air
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:40:33  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Vi håller på att sammanställa reportaget från senaste blasten. Sitter och försöka välja mellan en uppsjö av bilder tagna under tillställningen. Missade lite av demot då jag var annorstädes men både ice och tripath har demats tidigare med gott resultat. Hypex imponerade rejält så inköp är förmodligen på g =)

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/17 :  22:58:15  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Tror inte en sekund på den där testen... Det är ju ANNAN SIGNALKABEL i ice-steget för guds skull!


Hoppas ni inte missar glimten.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/11/17 :  23:02:50  Show Profile Send sveli a Private Message
Acme, kretskorten för lyt-paketet och softstarten, är det något du gjort själv eller har du köpt dem färdiga?

Mvh /Sven
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/18 :  00:19:53  Show Profile Send Haakan a Private Message
nån som vet vad priset på hypex 400 kommer bli?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/11/18 :  00:26:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Priset på UcD400 har inte ändrats sen introduktionen:

http://www.hypex.nl/order/order.htm

Edited by - UrSv on 2004/11/18 00:26:52
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/18 :  00:30:13  Show Profile Send Haakan a Private Message
det står ju udc180 på vilken man än klickar på

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/11/18 :  01:06:49  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Hypex400 (2 moduler) kostar ca 2600 att få hem till Svedala...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/18 :  01:50:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Snacka om ett KUL initiativ. Speciellt om inte åhörarna vet vad som sitter i vad.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/11/18 :  10:35:11  Show Profile Send Hasse a Private Message
va spännande! vad kostar Tripath TA3020?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/18 :  18:06:11  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hopppsan!
Detta var något utöver det vanliga. Jag är grymt nyfiken på resultatet. Vore lite fräckt att lyssna efter bästa bas, bästa diskant och bästa mellan och hoppas på att de besitter varsin av dessa egenskaper, sedan skulle man bygga EALS-3 och aktiva filter. Snacka om trevägare med galet mycket effekt. Om det går att få homogen ljudkaraktär i samtliga register utan DSP, vill säga.

Snygga lådor, förresten! Borde hålla flera år med hårdhänt PA-bruk.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2004/11/18 :  20:40:54  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

sveli:
Kretskorten har jag etsat själv och lött ihop. Kortet för kondingarna och regulatorerna är egen design. Designen för softstarten kommer från AoE.

Hasse:
Själva TA3020 kretsarna kostade 10 EUR då jag köpte dem. Nu verkar den ha gått upp lite i pris. Sen tillkommer övriga komponenter. Priset beror lite på var man köper grejerna. Räknar man med det dyraste alternativet (läs Elfa) så landar dessa på runt 450kr totalt. Väljer man att tillverka ett eget kretskort så går de lös på runt 50kr. Jag etsade 4st egna kort till ett tidigare projekt, men det är ganska omständigt då kortet är dubbelsidigt, 105µm och genompläterat. Till denna förstärkare lämnade jag bort layouten för att få "riktiga" kort. De gick loss på ca 200kr styck.
Totalt för en komplett modul (2x300W) landar det alltså på omkring 750kr. Det är det absolut billigaste alternativet jämfört med både Hypex och ICE-power. Dessutom är det mer "diy" över en sådan lösning

Illy:
Vad gäller ljudkvaliten så är det faktiskt ganska svårt att skilja förstärkarna åt. Det fick bla deltagarna på Blasten erfara. Det var lite av ett "blindtest"; ingen visste på förhand vilken förstärkare som innehöll vad. När man sedan "vet" vad en viss förstärkare innehåller, så är det lättare att säga om den är bra eller inte...
Hur som helst så har jag väldigt svårt att bedömma vilken som ev skulle vara "bäst" på att återge ett visst tonområde. Det handlar nog mycket om tycke och smak vad man själv upplever som bra återgivning. Ytterligare test kanske...

/Peter
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/18 :  20:47:40  Show Profile Send gongken a Private Message
Tja ACME!

Kul att det blev ett sådant test! Hur är din design på Tripath kortet? Är det mycket ytmonterat och annat svårt pill? Blev det nån sambeställning på korten förrut? Ä lite sugen allt...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2004/11/18 :  21:32:14  Show Profile Send Acme a Private Message
Tjena Gonken,

Njae, det är väl inte "min" design direkt. Layouten är mer eller mindre kopierad från evalueringskortet för Tripath TA3020. Jag har bara ändrat lite på några ställen. Vad gäller ytmonterade komponenter så är det ganska gott om dessa på undersidan... Det går inte att komma ifrån dessa med hålmonterade komponenter då layouten är ytterst kritisk för ett bra resultat. Det är lite pilligt att löda ihop om man inte är van med ytmonterat.
Jag har inte kört någon sambeställning på kort. Dock beställde jag ett antal testkort för ett tag sedan. Men de verkar fungera bra.

/Peter
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/18 :  22:34:55  Show Profile Send Haakan a Private Message
vad skulle det kosta å smälla ihop en hypex udc400 tot sett alltså? om man bortser från en låda

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/11/18 :  23:37:48  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
haakan: Räkna med att en hypex400 landar på runt 6,5k om du handlar allt på elfa eller liknande. Exklusive låda och verktyg...

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!

Edited by - Tux on 2004/11/18 23:39:07
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/18 :  23:49:44  Show Profile Send gongken a Private Message
Är det nån som testat AOE:s version av Tripath TA3020 (tror det var den)? Där kan man beställa kortet med allt ytmonterat "redan monterat"!! 500spänn för kortet tror jag!

Annars kan man ju alltid köpa här:
http://www.cadaudio.dk/pwmaudio.htm

Har någon testat deras switchade nätdelar? (Längre ned på sidan...)

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/11/19 :  13:00:22  Show Profile Send kjb a Private Message
Varför inte AMP2 kittet som har diskuterats lite tidigare i en annan tråd. Hittar ni på www.41hz.com ,svensk site :) finns snart för 89€ (två kanaler). bryggkopplingsbart... Jag skall defenitivt prova dessa.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2004/11/22 :  21:29:22  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

Tänkte det kunde vara dags att återge lite lyssningsintryck från de tre class-d förstärkarna. De har stått och spelat ett bra tag nu efter Blasten, så man kan väl säga att de börjar bli ganska väl "inspelade". Detta första "test" är ett försök till att beskriva skillnader mellan förstärkarna. Detta med betoning på de mest uppenbara skillnaderna. Man skulle tex kunna beskriva det lite som "det första intycket" man får då man lyssnar. En anledning till att endast beskriva skillnader är också att kringutrustningen får mindre betydelse; det enda som skiljer är just förstärkeriet.
Nog om detta.

Vi har varit två personer som lyssnat. Jag och brorsan. Lyssningsrum har varit ett normalstort, halvdämpat bostadsrum. Kringutrustningen av normalgod kvalitet. Musik alltifrån jazz till infekterade svampar. Bra inspelningar (rent tekniskt) från Sheffield lab.

Lyssningsintryck är ett område som präglas till mångt och mycket av en individuell åsikt. Vad en person tycker är bra kan en annan tycka är sämre och vice versa. Då detta är vad vi tyckte, ska det följdaktligen inte betraktas som någon absolut sanning hur det egentligen låter. Men lyssningsintrycken är vad vi upplevde med just vår utrustning och lyssningsrum.


ICE-power:
Brorsan:
Här finns det värme men samtidigt ett väldigt distinkt och klart ljud. Det låter gott helt enkelt. Transienter tas om hand på ett bra sätt, även om en liten tendens till släp finns. I basen finns det gott om kraft för en utmärkt kontroll. Röster målas upp på ett naturligt sätt och låter mycket bra. I de övre registren finns inget att anmärka på. Kort sagt: allting stämmer helt enkelt.
Acme:
Håller med i allt, nästan. Jag kunde överhuvudtaget inte uppfatta något "släp" i återgivningen. Sammantaget var det ICE-power som presterade det bästa ljudet i samlingen. Den gör allt i musiken bättre än både Tripath och framförallt Hypex. Diskantåtergivningen är minst lika bra som hos Tripath.

Tripath:
Brorsan:
Detta ljud är det absolut klaraste av de tre. Här finns ingen tendens till förmörkning eller grötighet. Förstärkaren levererar transientrik musik med ett enormt klipp. Snabba attacker och en mycket bra förmåga att hålla emot. Det finns gott om kraft för att ta hand om basen. Sångröster låter ofärgat och väldigt naturliga. I diskantområdet briljerar verkligen Tripath. Det känns som om det finns någonting bortom 20KHz som gör att diskanten blir väldigt krispig och klar.
Acme: Kan bara hålla med. Möjligen tyckte jag transientåtergivningen var lite återhållsam jämfört med ICE-power. Men mer naturlig än Hypex. Fullt i klass med ICE-power då det gäller basåtergivning.

Hypex: (Efter en tids lyssnande på Hypex råder lite tudelade meningar...)
Brorsan:
Blir nästan lite besviken. Möjligtvis påverkad av alla positiva intryck från de som byggt med dessa förstärkare. Därför var förväntningarna från början ganska högt ställda. Men det är något som inte stämmer. Det är nästan som om det ligger ett "dis" över ljudet men samtidigt låter det inte varmt heller. Transientrik musik släpar i attacken och ligger kvar ett tag efteråt. Den klarar inte av att kontrollera basen i musiken utan låter väldigt tam. Detta kan kanske bero på att den är effektsvagast i samlingen med sina maximala 180W/kanal. Mellanregistret låter lite "grötigt", sången får ett helt annan ljud än med de två andra. I diskantområdet känns det som om det saknas en dimension, det låter väldigt avhugget i det allra högsta tonområdet.

Acme:
Ibland är det konstigt vad man hör. Själv tycker jag Hypex förtjänar bättre än brorsans "brutalsågning". Jag tycker nästan att den når upp till återgivningen från ICE-power och Tripath. Men den har något skumt för sig vid transienter. Lite svårt att peka på vad som händer, men den verkar nästan "överbetona" anslagen i musiken. Till en början tyckte jag Hypex nästan återgav transienter bättre än ICE-power, men efter att ha skiftat fram och tillbaka några gånger låter ICE-power mer korrekt. Hypex transientåtergivning påminner lite om en loudnesseffekt, fast då för transientåtergivning iställer för tonåtergivning. Imponerande i början men tröttsamt i längden.

/Peter
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2004/11/24 :  13:20:57  Show Profile Send pix a Private Message
Någon som hört Tripath "nya" chip 2350 (det som används vid bygget på 41Hz.com) och hur det står sig mit det äldre TA3020 ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/11/24 :  16:11:02  Show Profile Send time a Private Message
Någon som beställt från CAD Audio ? De verkar ju seriösa ? Någon som sett digitala steg med små effekter 20-100W ? Roligt test ! kul att se en jämförelse på samma villkor vilket nog är mycket ovanligt, bra jobbat !

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000