Ville bare rapportere om mine tester med bassrörlengder til HFLS-1.
50mm innerdiam 20cm lengde Blitemas bassrör (31-472) skjøtet slik at lengden ble 20cm. Dette var det første røret jeg prøvde til min HFLS-1. Hadde lest på forumet om den presise bassen høgtaleren skulle ha. Min bass var upresis og "tjock" med dette røret.
50mm innerdiam 22cm lengde Skjøtet på 2cm til på røret fra Biltema. Nå ble bassen mye strammere, men kanskje litt for mye. Synes jeg mistet noe varme med denne lengden på røret.
46mm innerdiam (eller 45mm?) 20cm lengde Dette er plastrøret som "alle" bruker. Kappet 20cm lengde for å kunne tre inni biltemarøret. Samme resultat som 22cm 55mm røret. Stramt, men lite varme og bass.
46mm innerdiam (eller 45mm?) 18cm lengde. Her er originaldiameteren og originallengden. Dette var best! Presis bass, men lagom varme og trykk. MIN ANBEFALING Tror 21cm lengde på 50mm innerdiam burde gi samme resultat (?).
Konklusjon: Følg originalen, bruk plastrør med 50mm ytterdiam.
Hva med "Elteks's" variable rør med indre diameter 50 mm og ytre noe slikt som 53-54 mm?
Jeg har benyttet slike med 18 cm lengde, har ikke målt, men jeg tror at de ytre 2-3 cm er ca.54 mm i diameter. Om en slik endring av rørdiameter betyr at røret er "logisk" er kortere eller lengre enn 18 cm er jeg usikker på.
Kanskje jeg burde bruke noe kortere rørlengde? Litt problematisk å endre lengde siden jeg tapet fast det ytre røret til det indre.
Er jo happy med lyden , men jeg bør vel eksperimentere mer....