HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-0,5?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

audionor
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/11/20 :  01:55:42  Show Profile Send audionor a Private Message
Hei,
håper alle unnskylder, men...

More to follow.....

JoJen

Edited by - audionor on 2004/11/20 02:02:50

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:15:18  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Trevligt berätta mer om bygget.

Go to Top of Page

audionor
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/11/20 :  19:08:28  Show Profile Send audionor a Private Message
Hej,
det bare ble så.

Har studert HiFi Forum's HFLS-1 og ble interessert i bygget.
I Oslo er ELTEK kjent og jeg tok turen dit for å innhandle "bits and pieces".
Ute på gaten igjen hadde jeg handlet Vifa PL-18, bassrefleksrør, delefilterkomponenter ... og Vifa XT-25 ??

Var litt i tåka der.

Det viser seg at VIFA DX25 ikke er å få kjøpt i Norge.

Så jeg måtte finne på noe annet og etter litt research på nettet fant jeg en konstruksjon kalt "NEBULA" son bruker de aktuelle elementene sammen med et seriefilter (ny tur til ELTEK for å handle inn nye komponenter).

Så resultatet er versjonen til høyre på bildet med XT-25. Delefrekvens omtrent som for HFLS-1. Jeg vil anta at lyden er forholdsvis lik en ekte HFLS-1.

Med min "elektronikk" (Electrocompaniet 4.6 og Hafler DH-200 foreløpig) er jeg i alle fall fornøyd. Diskanten synes jeg virker luftig og åpen og bassen går langt ned for en såpass liten høyttaler.

(Snekrer på en subwoofer også).

På grunn av at det er så billig å få kappet til MDF plater til disse (et par hundre NOK på lokal trelasthandler, Thaugland i Oslo - anbefales) anskaffet jeg et nytt par PL-18 (måtte jo få benyttet delefilter-komponentene jeg hadde kjøpt).

Dette ble til versjonen til venstre. Diskanten er VIFA D25TD-05-06 (tror jeg den heter) som jeg hadde liggende.
Delefilter er originalt HFSL-1 i bassdelen og et "grovt kalkulert" 2.ordens høypassfilter for diskanten.

Spiller ganske likt versjonen til høyre men har mer "grumsete diskant" (foretrekker XT-25 lyden).

Men,
nå har jeg fått en bekjent til å ta en tur til HIFI KIT i Stockholm for å handle VIFA DX-er så jeg regner med snart å få en EKTE HFLS-1.

Har brukt en billig "Kinafres" med selvlaget frese-mal for å frese ut forsenkinger, hull etc.

Finish kan ikke sammenlignes med juvelene som andre har vist fram (sparkling, grunning og rullemalt med matt svart "bengalac"), men i vanlig innelys ser de ok ut).

Jeg kan anbefale et slikt prosjekt for alle som ønsker god lyd og som øsnker å prøve selvbygg. Kassene er enkle å sette sammen, finsih kan en bestemme selv.

Med vennlig hilsen
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/20 :  22:18:24  Show Profile Send RODA a Private Message
kremt, host ......

Se her, billigere enn i Sverige til og med.
Bestillte og fikk kun få dager senere...

http://www.mamut.com/dynabel/subdet352.htm

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

audionor
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/11/21 :  00:17:58  Show Profile Send audionor a Private Message
Ooops,

jeg er lurt!?

Men når jeg snakket med ELTEK i september hadde de ikke DX'en.

Også så billig da, det må jo være røverkjøp?

Men, har nå fått tak i et par DXer fra Sverige så jeg får tenke at lyden av disse er MYE bedre enn norske.

(Begynner å få tak på "smilies", men for mange blir vel ikke bra).

JoJen
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/21 :  00:28:31  Show Profile Send RODA a Private Message
Har du bilder fra byggingen.
Mine HFLS-1 from Moss er det bilder av på "bildreportage".

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

audionor
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/11/21 :  01:25:30  Show Profile Send audionor a Private Message
Hi,
nja,
bildene som jeg har tatt viser vel omtrent det samme som alle andre.

Etter å ha fått ferdig tilskjærte MDF plater fra Thaugland var det bare å frese i vei med kinafresen.

Akkurat dette anbefales å satse på, for det å frese ut nødvendige saker og ting på HFLS-1 frontplate er enkelt og lærerikt!

Her er bilde på delefilter i versjon 2 med diskant øverst og bass nederst. (diskant med grov beregning for å passe til Vifa D25...)

Skal bygge ny diskantdel med DX25 /HFLS-1 paramtere nå.

Slik sett er det fordel fysisk å skille diskant og bassdel.

Dette ville ikke fungere på samme måte som med "Nebula" seriefilter. der diskantelementet inngår som en komponent i filterberegning for bass-element og vice-versa.

Finnes sikkert utførlige diskusjonstråder på serie- verus paralellfilter på HIFIforum.nu.

JoJen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000