Author |
Topic  |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 05:25:25
|
Som alltid med sjösättningar är det en del kvar att göra. Det blev något fel när jag laddade upp ca 20mb med vanligt modem. Alla filer kom inte med. Hela natten gick åt till detta, får fortsätta sedan.
Tänk på att det är en "beta" version som kan ha en del fel här och där av alla slag. Är tacksam för mail om fel om utseendet eller annat.
Lite data: Manualen är på nästan 16,8mb och omfattas av 685 filer varav omk 600 bilder.
Jag kommer att sälja en kompilerad version senare. Priset blir lågt. Om man inte vill köpa kommer manualen i sin helhet att finnas på hemsidan. Manualen är kopierings- skyddad. Sparas manualen på en dator genom internet kan länkarna inte att hitta bilder mm. |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 08:27:17
|
Mycket intressant. Stort tack för det jobb du lägger ner! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
secanbj
Member

641 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 09:24:51
|
den här dagen har jag väntat på!!
Tackar och bugar
/Anders |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 10:20:37
|
Underbart. Meddela när vi kan sätta in pengar och göra en beställning av den på papper.
Detta kommer förhoppningsvis att hjälpa mig få GALTIS till hushållets mest välspelande högtalare igen |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
hobbes
Member

364 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 10:36:02
|
Mycket bra jobbat linnar !  Nu kanske man kan ge sig i kast med att komma igång med Speaker Workshop äntligen..
Antar att den kompilerade versionen kommer på CD sen..? |
 |
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 11:38:19
|
Tack! |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
orthanc
Member

627 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 12:36:48
|
BRA jobbat ! |
Undersöker för tillfälle. |
 |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 13:03:15
|
Ursnyggt jobbat linnar, detta kommer att öppna helt nya möjligheter för oss självbyggare, ett varmt TACK......
Kommer nog att skaffa mig detta fast jag redan sitter med ett mätprogram, kan ju vara intressant att jämföra...... |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 13:10:18
|
Ta det lite lungt ett tag till. Jag har upptäckt lite felaktigheter. Men den går redan nu att lära sig att mäta med. Jag har använt en del bilder till den äldre versionen av Speaker Workshop. Dessa bilder skall bytas under veckan.
Den färdiga betalversionen kommer både som CD och som nerladdningsbar version. Jag måste ta lite extra betalt för CD-versonen.
Var uppmärksam på när "beta"-märkningen är borta från huvudet. Då börjar vi skjuta skarpt.... |
 |
|
hobbes
Member

364 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 15:08:09
|
Finns det nån tidsplan för Mätjiggen Mätro-1 ?  Modem låter inget kul... PM:a om du vill ha hjälp att skicka upp datat.. |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 22:39:12
|
Jag skall köra igång med Mätro-1 igen inom några dagar. Har skissat lite på Mätro-2, den kommer dock att dröja ett bra tag till. Mätro-2 har eget inbyggt ljudkort bla. |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 22:44:04
|
Läste igenom lite snabbt och det finns en hel del nyttigt! Lyckades äntligen förstå hur man använder debug funktionen tex . |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 12:50:15
|
Kul att mina "övningar" uppsakattas.
Kolla gärna kapitlarna om distorsion. Jag är inte hundra på att allt är rätt.
När man mäter disten genom ett motstånd får man ordentligt höga dist-värden men när man mäter genom genom en högtalare med mikrofonen hamnar disten där man förväntat sig.
För att få reda på hur låg distorsion man kan mäta med Mätro-1 mätte jag på en diskant mycket nära membranet och läste av resultatet vid 20khz där det inte finns mycket signal kvar från elementet (tyst element = lägsta möjliga dist). Disten ligger på låga 0,02% och sjunker när frekvensen ökar till att hamna nere vid programmets minsta upplösning dvs 0,001%. En mycket låg siffra nästan så man tror att något är fel. Mäter man längre ner i registret där det finns gott om ljud ökar disten till det förväntade.
Slutsteget, mikrofonförstärkaren, micken och ljudkortet borde dista mer än 0,001%. Jag kan faktiskt inte förstå de låga värdena. Finns det någon som har en aning?
|
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 15:40:17
|
2:a ton dist = 40kHz. 3:e ton = 60kHz. Kanske ljudkort, mic osv. inte hör något i dessa områden och programmet konkluderar att det inte finns. Cyklar jag? |
 |
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 16:52:31
|
nej, du har rätt. upp till 44,1 (48 kHz) samplar ljudkortet, men p g a vikningsfilter klipper det vid 22,05 eller 24 kHz, och ganska brant också. 40 khz kan du nog räkna med att den är dämpad 60-80 dB. Det som finns, det är helt enkelt beräkningsrester från mjukvaran (man får inte oändlig upplösning med flyttalsberäkningar) och upplösningen på ljudkortet. Sedan faller miken över 20 kHz (det skall till en betydligt dyrare mik, typ B&K) och bättre mikstärkare (som man dock kan bygga själv, men bruset ökar med bandbredden)och framför allt ett höghastighetssamplande ljudkort. Man borde kunna få tag på 196kHZ, men det kanske blir dyrt...
vanligt tricks i distmätningar, att man mäter med FFT och använder lägre bandbredd så att tredje övertonen på 10 eller 20 kHz inte följer med. Men i praktiken, vem har hörsel som en fladdermus? Jag har svårt att höra 20 Khz, och tror inte heller att övertonerna är så lätta...
bättre att mäta IMD istället.
/rickard
|
I m only in it for the DIY |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 16:57:50
|
EDIT rikkitikkitavi: Jag såg inte ditt inlägg när jag skrev nedanstående. Det du säger verkar vara en rimlig förklaring. Testutrustningen kan för övrigt nå upp till ca 30khz. Micken når upp till 24khz med rak frekvens sedan faller den av med 6-12db/oktav. -------------------------------------------------------------
När jag gör en mätning där jag medvetet tillför distorsion ökar den också ända upp till 48khz. Högre än så kan inte ljudkortet "lyssna".
Om man gör en mätning (HD) med micken och högtalaren urpluggad (ett motstånd på 8ohm isf elem) får man betydligt högre dist.svar över hela registret. Disten motsvarar de ingående komponenternas samlade distorsion. Jag har inte mätt ID på detta sätt (ännu).
Det verkar som om den interna distorsionen maskas bort när dist.mätning av externa prylar görs. Är inte säker men det är en möjlig utväg. När Speaker Workshop "spelar in" vid distorsionsmätning spelar den in endast vid speciellt valda tider. Dessa valda tider kan medföra att man slipper den interna distorsionen.
Jag kanske är helt ute och cyklar. Skall fortsätta att mäta för att se om jag inte hittar någon lösning.
Upphovsmanen til SW hävdar att HD kan mätas ner till 0,3% medan mina mätningar visar på 75ggr bättre prestanda. För ID uppges 0,03 som lägsta värde medan jag kan mäta minst 10ggr lägre. |
Edited by - linnar on 2004/11/22 17:03:59 |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 17:09:07
|
Som synes i diskusionerna här ovan behöver jag ändra lite i manualen gällande distorsionen. SW-manualen anger min 0,3% för HD och 0,03% ID. Det får gälla tills vidare. Mätningen skall ej ske över 20khz då det inte kan ge tillförlitliga resultat. |
 |
|
Johnny_Fiasco
Member

284 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 17:35:53
|
Jättebra jobb! |
 |
|
|
Topic  |