Author |
Topic  |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 14:12:35
|
Hejsan. Är på jakt efter nått nytt (eller beg.) att driva mina Electra 926 med. Tror nog inte att min Thule IA60B passar riktigt bra. Jag blir lite trött i öronen efter en längre lyssning. Diskanten blir väldigt jobbig på lite sämre inspelningar. Vad finns det för lämpliga förstärkare som har en lite mjukare diskant och som är lite tyngre i basen? Från början var jag intesserad av Thule PA350B men den har ju troligtvis liknande karaktär som IA60Bn. Hur låter Amplifix t.ex.?
Alla förslag är välkomna. Tror att jag vill hålla mig under 30kkr.
/Ola
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 18:42:55
|
Skulle just kunna tänka mig att Thule inte är den bästa matchningen med dina Electra. Jag har ett par förslag till dig. AudioNet SAM V2 (Vilken överaskning) Lavardin Audio Analogue Maestro Audio Analogue Bellini tillsammans med monoblocken Donozetti (tror dom heter så).
Alla dessa passar förmodligen rätt bra till dina högtalare, det beror lite på vad du söker och hur du spelar.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 19:06:45
|
Tänk på att du har en rejält lång inspelningstid på dina Electra och innan de är inspelade kan de låta litet vasst,det är även högtalare som är kräsna på vad du gifter ihop dem med. I övrigt kunde jag inte sagt det bättre än AUDIONET betr. förstärkarkombinationer. mvh JMlab |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 19:07:45
|
Jag pratade med Jörgen på Ultimate för nån dag sedan och han nämde också Donozzetti-blocken. Det jag är ute efter är ju ett lite mjukare ljud på toppen och lite stadigare i botten. |
 |
|
kramer
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 19:08:36
|
quote: Originally posted by Tifosi
Hejsan. Är på jakt efter nått nytt (eller beg.) att driva mina Electra 926 med. Tror nog inte att min Thule IA60B passar riktigt bra. Jag blir lite trött i öronen efter en längre lyssning. Diskanten blir väldigt jobbig på lite sämre inspelningar. Vad finns det för lämpliga förstärkare som har en lite mjukare diskant och som är lite tyngre i basen? Från början var jag intesserad av Thule PA350B men den har ju troligtvis liknande karaktär som IA60Bn. Hur låter Amplifix t.ex.?
/Ola
Jag kan rekommendera AudioNet SAM V2, spelar på den nu tillsammans med ett par 926 och det låter väldigt bra.
/Oskar |
Ljud är kul |
 |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 19:11:07
|
Audionet:
Har du någon Connection till Pl Audio? |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
kramer
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 19:28:22
|
Jag pratade med Jörgen på Ultimate för nån dag sedan och han nämde också Donozzetti-blocken. Det jag är ute efter är ju ett lite mjukare ljud på toppen och lite stadigare i botten.
Vill du ha lite mjukare ljud prova Holfi, låter mjukt och skönt, men inte för mjukt, utan helt lagom 
/kramer |
Ljud är kul |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 19:32:53
|
Jag tror att jag har spelat minst 150 timmar redan. Läste ju i en annan tråd om inspelning att högtalarna kunde ändra karaktär åt alla håll under inspelningstiden. Då är det ju inte så konstigt att jag tycker att de låter vassare nu än vad de gjorde förrut. Jag kommer ju att lungna mig med inköp tills det att jag sparat ihop lite pengar och då får vill väl se hur Electrorna låter då. |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 12:00:46
|
Mjuk topp och tyngd i botten. Låter som ett jobb för Plinius eller ev. Perreaux eller BAT. |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 12:04:25
|
Rebo: Vart kan man hitta de då? Har läst namnen nånstans men inte sett dem i nån butik. |
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 12:54:45
|
quote: Originally posted by X-ray
Audionet:
Har du någon Connection till Pl Audio?
Nix, ingen affärs relaterad connection.
Instämmer med Kramer, Holfi skulle kunna vara värt en provlyssning.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 13:01:43
|
Varför inte prova Musical Fidelity? Jag upplevde att deras pre/power A3CR har ett mjukt och varmt ljud (lite för varmt med mina KEFar). |
Linkan
|
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 13:02:36
|
Plinius tror jag sontec i sthlm och hifistället i göteborg säljer. Perreaux är svåra att få tag på i Sverige nu. BAT tror jag finns hoss någon i Malmö samt i Luleå. |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 13:03:36
|
Hifi Art i sthlm säljer sim audio. Deras moon serie kan nog också vara värt att prova. |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 13:40:35
|
Det verkar finnas mycket intressant att kolla upp när det blir dags. Synd bara att man bor på lite fel ställe. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 13:46:09
|
/Ola
God eftermiddag Ola!
Här kommer några förslag som eventuellt innebär att du slipper köpa förstärkare.
En gammal hederlig tonkontroll funkar ofta bra att sänka skrikig diskant med. Du skrev att det mest gällde skrikiga inspelningar och då kanske det är synd att ha en förstärkare som alltid låter varmt och mjukt.
Fundera också på om du skulle kunna tänka dig att akustikreglera lyssningsrummet. För några tusen i materialkostnad kan man erhålla MYCKET stora förbättringar. Detta kan man göra oavsett vilka apparater man har. Eller egentligen gör man på lite olika vis beroende på vilket högtalarsystem man tänker använda. Obs! Det räcker inte med bara någon enstaka absorbent här och där, även om det kan göra viss verkan. Det är ljudmässigt värt att genomföra ganska omfattande åtgärder.
Sedan en grej som jag inte är säker på, men lite billigare Focaldiskanter brukar väl ha en hel del resonanser? Kolla t ex HiFi & Musiks mätningar som visar detta tydligt. Det är möjligt att diskanten som sitter i dina är bättre i det avseendet. Resonanser kan avspegla sig i ljudet som att det blir lite för mycket av det goda och lyssningströtthet kan inträda.
Som sista alternativ har jag några förstärkartips. Av de förstärkar jag lyssnat på lite mer noggrant skulle kanske en DMX100 funka fint. Den har ett lite mjukare ljud utan att låta illa. Sedan finns Sherbourn som har liknande effekt. Det är samma slutstegsmoduler i alla de större modellerna. NAD S200 är dynamiskt lite trött och uddlös och kan uppfattas låta mjukt och vackert. Obs! Förstärkarskillnaderna sinsemellan dessa är ganska små. Störst skillnad blir det genom att fixa lite med rummets akustiska egenskaper.
Hälsningar Johan Lindroos
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 14:54:12
|
quote: Originally posted by Audionet
Audio Analogue Bellini tillsammans med monoblocken Donozetti (tror dom heter så).
Jag instämmer fullt och fast på detta tips. Jag är nämligen (en mycket lycklig) nybliven ägare till denna kombination. Och den låter fantastiskt bra redan (ej inspelad än). Men du frexten; "Donizetti" heter monoblocken. Bara så ni vet ;)
Sen finns ju fördelen att kunna köpa 2 monoblock till och bi-ampa senare. Det är iaf min tanke att jag skall göra någon gång när plånboken har växt till sig igen ;)
Mvh /Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 15:10:08
|
Jag har funderat lite på att fixa till rummet lite. Då jag fortfarande bor hos mor och far i ett på tok för litet rum (ca 3,5 x 3,5m) blir det lite problem. Dels känns det lite fel att lägga ut pengar på ett rum som jag kanske inte bor i särskilt länge till (önsketänkande kanske.. jag lär nog aldrig flytta hemifrån:-). Dels vet jag inte vad jag skulle kunna göra i ett så litet rum som mitt. Det är ju så trångt. I det lilla rummet får det plats 1 säng, 2 bokhyllor, 1 datorbord, 1 fåtölj och en ganska stor tv/stereo bänk. En förändring skall jag faktiskt göra och det är att jorda vägguttagen. Då jag har problem med störningar så funkar ju inte filter och skärmade kablar utan jord. Sedan funderar jag på om en stor lurvig mattliknande grej på bakväggen skulle minska reflektioner. Sama sak med en täckande gardin för fönsterna. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 15:47:04
|
/Ola
Varför inte testa någon effektförstärkare från Arcam? De har väl mörkare,varmare ljud ?MvhKristofer |
 |
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 16:44:39
|
Betr BAT säljes de av Ljudprodukter i Malmö tel 040/910390 |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 19:18:14
|
Aha, hos Ljudprodukter. Det var där jag lyssnade på Electra 926orna och fastnade för dem. Han har mycket schyysta prylar i sin butik men lokalerna är ju inte de allra trevligaste. |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 23:29:05
|
Jag har också lyssnat på electra 926 hos ljudprodukter. Jag lyssnade med holfi stärkare och audio analogue pagnani stärkare och FY FAN VAD BRA DET LÄT! Inte vasst eller ljust så långt örat når.. 
Jag har alltid haft fördomen att Jm lab bara kan låta jätteljust, analytiskt och jobbigt och är jättekinkiga på dåliga inspelningar men parade med holfi och audio analogue så lät allt jag spelade hur bra som helst.
Gå in på ljudprodukter och be kalle köra med holfi och audio analogue. jag tror inte du blir besviken. |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 07:30:03
|
Gå in på ljudprodukter..... Det är lite väl långt dit ca 35mil. Skalll jag lyssna på Audio Analog så blir det nog till att åka till Vimmerby. Det är lite närmare. Vi får se. Det är inte shoppingdags än på ett tag. Skall först försöka få bort min elstörning som bråkar med CDn. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 08:55:03
|
Audionet har en något ljus klang och enligt en kompis till mig kan det bli för vasst ihop med JM-lab. (Obs , detta är ryktesspridning och inget annat. Ta det för vad det är värt.) |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 09:46:07
|
När jag lyssnade på 926orna på ljudprodukter var det just en AudioNet SAM och nån rymdskeppsliknande CD från Krell (svindyr ca. 330kkr). Jag tyckte det lät bra. Tydligen så bra att jag köpte ett par. |
 |
|
|
Topic  |
|