HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Proson förstärkare/högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peterj
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:25:43  Show Profile Send peterj a Private Message

Har nu bestämt mig för att köpa en ny anläggning. Eftersom det är första gången så tänkte jag hålla i pengarna lite och har därför kollat/lyssnat på Prosons prylar. Bl.a deras förstärkare; Proson RV 2010, 2*100 W. Ska jag satsa på den? Den ligger på runt 2000 kr och det tycker jag är lagom för den här gången. Som högtalare hade jag tänkt mig Conquest 66. Behöver lite tips som sagt.

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:34:31  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej och välkommen till forumet!

Proson har vi debatterat förr här på forumet och det är väl som med allt annat att åsikterna går isär...
Hade jag varit i färd med att skaffa mig en första anläggning med en stram budget hade jag nog kikat på begagnatmarknaden. Som förstärkare kan man förmodligen hitta tex. en HK 650 begagnad för 2-3 tusen, på CD spelar fronten finns det många kompetenta begagnade maskiner för samma pengar. Vad det gäller högtalare blir det lite lurigare då man ofta i början vill ha mycket bas för lite pengar... Hade jag varit i dina kläder hade jag lyssnat runt lite i affärer på lite olika typer av högtalare, både golvare och stativare så du får känna dig för lite vad som passar dig... Tänk på att man tröttnar rätt fort på mycket men bumlig bas. En sak man också kan testa när man är ute i butikerna är att knacka på högtalaren och då hör man ganska snabbt hur dämpad lådan är, en väldämpad låda låter i allmänhet bättre än en låda som låter ihålig.

Lycka till i din jakt!

Edited by - Pjotre on 2002/10/11 09:37:07
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:40:14  Show Profile Send EAR a Private Message
Håller med PJOTRE helt och hållet.Har iof inte hört på proson stärkaren men vi har proson högtalare på jobbet
Det har man tröttnat på för länge sedan .Ut och leta beg.Good luck

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

peterj
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:47:08  Show Profile Send peterj a Private Message
Begagnat har jag funderat på och kollat runt lite. Vilka risker finns det med begagnat? Slutkörda förstärkare m.m. Proson högtalare har jag lyssnat på och jag tycker ej att det var överdrivet med bas och 1995 för Conquest är lagom. De har ju fått bra rescensioner här och jag har nära till fabriken.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:55:59  Show Profile Send ekman a Private Message
det är dock inga bra högtalare och letar du begagnat lär du hitta roligare för den pengen definitivt om du kan tänka dig stativare
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:56:32  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Om du är ute efter högtalare för 2000 ska du absolut kolla upp Warfadale Diamond 7,2 A

Kostar runt 3 papp men säljs av Takt o Ton för 2 papp

Liten högtalare som har ett stort och gosigt ljud.
Rekomenderas !!!

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:59:36  Show Profile Send n00b a Private Message
Hittar du begagnade saker på nätet eller kanske här på hififorum så lägg in en fråga, så är det säkert folk som vet om sakerna är värda sitt pris och vad det är för något =)))

Det finns otroligt många "tyckare" här vilket kan vara bra =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

peterj
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/10/11 :  10:00:06  Show Profile Send peterj a Private Message
Jag är ingen finlyssnare så om man tänker sig nybörjar grejer. Ska jag satsa på stativhögtalare då? Gärna mer tips. Var hittar jag Takt o Ton??
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2002/10/11 :  10:06:18  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by peterj

Jag är ingen finlyssnare så om man tänker sig nybörjar grejer. Ska jag satsa på stativhögtalare då? Gärna mer tips. Var hittar jag Takt o Ton??

För de pengarna du tänker lägga är det stativare som gäller.Som nån skrev innan. Du kan alltid fråga på forumet om prylarna är prisvärda eller inte.En sak till,stirra dig inte blind på effekten hos förstärkaren.Bättre att köpa mindre watt och mer kvalitet.
Mats

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/11 :  10:07:12  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Köper man begagnat och får se kvitto på varorna och dom ser fräscha ut så är det oftast inget problem, de flesta är rädda om sina prylar och det syns oftast snabbt om man inte varit rädd om dem...
Slutkörda förstärkare är ovanligt, speciellt om du hittar en 2-4 år gammal HK 650 tex. den är nog svår att köra slut...

Hur Prosons högtalare låter vågar jag inte uttala mig om då jag aldrig hört dem men det är klart, för 1.995:-.... ;o) Jag tycker ändå det är synd att inte gå upp några tusenlappar för du får så otroligt mycket mer välljud i en högtalare för 3-5 tusen... (Hur jag nu kan veta det då jag aldrig hört Proson... ;o) )
Go to Top of Page

peterj
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/10/11 :  10:07:52  Show Profile Send peterj a Private Message
Ok, mer förslag.

Räcker det med 5000 kr för allt? Vad kan jag kolla efter som begagnat?

förstärkare, cd, högtalare
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2002/10/11 :  10:11:51  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Ok, mer förslag.

Räcker det med 5000 kr för allt? Vad kan jag kolla efter som begagnat?

förstärkare, cd, högtalare

Som PJOTRE skrev.Satsa på en beg H-K stärkare ev cd samma märke eller en beg Sony kanske.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/11 :  10:14:26  Show Profile Send ekman a Private Message
vill du ha ett par fina golvare så har du ju Robins Heco för 3500 om du kan tänka dig att gå upp lite alltså då finns det mkt att bygga på sen =)
Go to Top of Page

peterj
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/10/11 :  10:17:05  Show Profile Send peterj a Private Message
Var hittar jag beg förstärkare då??
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/11 :  10:19:46  Show Profile Send ekman a Private Message
först så prutar du med Robin Fischer lite sen så snackar du med Jadde här på forumet om denna

Har en AudioPro A7, som enligt mig är bättre än både NAD C300 och Cambridge A300... Pris? 1000kr.

och sen lägger du resten på cd och kablar så är du i hamn
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2002/10/11 :  10:21:50  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Var hittar jag beg förstärkare då??

Tja du hittar kanske något här eller på hifimagasinet.nu eller Hi-Fmusik eller nån annan tidning.En sak HA INTE FÖR BRÅTT TA DET LUGNT

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000