varför byggs det inte fler baselement som det sitter i dessa högtalare? (som förövrigt är väldigt välljudande i mina öron)
fördelarna e ju rätt många med ett sånt element, exvis smalare baffel och även större konarea...men nu då till frågan det måste ju finnas nackdelar eftersom det i princip vad jag vet inte existerar några sånna nå mer?
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Ovale basser er en gammal upfinning och finns da, men der ser nu ut til at komma nonting helt nyt, som klarer problemet mycket snyggare - The Tymphany LAT:
Funktioner er ganske simpel - dom som har byggd Linkwitz dipoler känner principen med at "trycka" ut luften gennom en spalt.
Principen bygger på 2 motorer i väre enda av LAT elementer. Gennom 3 kolfiber stänger er der mekanisk kontakt til värje 2. membran. Dom andre membraner er forbunnet med den andre motor. Om nu de 2 motorer arbeter i motfas skiftes mellom at trycka och suga luft gennom spalterne i sidan av elementerne. Samtidigen uttlignas dom mekaniske krafterne och giver mindre vibration och distortion.
Principen er präcis som Air Motion Transformers bare mycket störra och gjort med runda elementer sat ihop.