HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Icke mätbar ljudförbättring enl. PS Audio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:59:22  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

personanhopp ska vi nog inte diskutera gubben lilla ok =)

däremot tror jag säkerligen att allt går att mäta men jag tror däremot inte att du eller jag kan med dagens kunskaper mäta allting som våra öron uppfattar

Du får tro vad du vill. Det har antagligen inte så mycket med hur saker är i varje fall.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:59:24  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Varför skulle det vara så otänkbart att allt inte går att mäta.. ännu?

Diggar Sigrfried linkvitz stenhårt. Han tror oerhört mycket på mätningar och skriver mycket om det. Han säger också att många högtalare mäter värdelöst men låter bra och tvärtom. Han intresserar sig i varför det är så. Öronen säger ju dig att det låter bra, men en mätning visar en annan sak.

Han utgår väldigt mycket från mätningar i sina konstruktioner och i mitt tycke r hans audio artistry konstruktioner oöverträffade.

Citerar linkvitz
I've learned there is a whole battery of measurements one needs to use—and interpret correctly—in order to get a better picture of any given speaker. No one measurement will tell you the whole story

Ju mer du vet ju mer inser du hur lite du vet... (källa okänd)

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:01:02  Show Profile Send ekman a Private Message
kan inte ni två förklara i siffror precis hur min förstärkare låter?

omvandla ljud till siffror =) snälla jag ber er hehe

och morello ska du förklara om shakti också eller?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:15:50  Show Profile Send celef a Private Message
Jo, Linkwitz är kung (det var tur att han inte blev arkitekt!), det är intressant att han förkastar vattenfallsdiagram som annars numera är "standard" för att visa en högtalare i "tidsdomänen"!

sound pollution
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:25:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jouren kallar. Därför avslutar jag här. Och plockar fram mätinstrumenten , för att mäta fram vad som felas i styrningen av ångpannan som jag ska sparka igång.
Ha en trevlig debattkväll.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:47:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Okej pöjkar! Om alla tar två djupa andetag och ett steg tillbaka så kanske vi låter tråden leva vidare... Klarar ni inte det låser vi den ganska snart.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:53:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Instämmer med föregående talare.

Ger mig in i redigeringsdjungeln och sopar bort lite "lillponken", "spoling" och andra tillmälen...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:59:22  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Okej pöjkar! Om alla tar två djupa andetag och ett steg tillbaka så kanske vi låter tråden leva vidare... Klarar ni inte det låser vi den ganska snart.

Får man förslå en god cigarr och en mumisg espresso rill samtliga inblandade? Jag har redan avnjutit espresson. Ciagarren får vänta.

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/10/07 :  21:44:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Okej så slutsatserna blir följande(?):
#1 Likströmsimpedans är omätbart.
#2 För 1st digitalSlutsteg´s välljud så saknar det betydelse huruvida
dess,

-Transformator är halvliten/Jättestor!! ?( Attans!, A som just gått ut för dörren att handla 1st 0.8kVA till Zpulsen, när de hade gått lika bra med 4/3/2/100 VA?? ;)

Mvh A*.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:51:10  Show Profile Send Kajsa a Private Message
"Icke mätbar ljudförbättring" .. heter tråden.
Men ibland får man en "Icke hörbar ljudförbättring" demonstrerad av snacksalig handlare som försöker tala om att han minsann hör en skillnad i alla fall.

Mvh
/ K
Jag är så logisk att jag ofta inte hör någon skillnad.
(F'låt Jorma, men jag tyckte det var kul).

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:27:23  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Kajsa

"Icke mätbar ljudförbättring" .. heter tråden.
Men ibland får man en "Icke hörbar ljudförbättring" demonstrerad av snacksalig handlare som försöker tala om att han minsann hör en skillnad i alla fall.

Mvh
/ K
Jag är så logisk att jag ofta inte hör någon skillnad.
(F'låt Jorma, men jag tyckte det var kul).

Du är förlåten. Om du inte hör någon skillnad eler skillnaden är till det sämre så är det väl logiskt att inte spendera något på det isåfall. Vad jag menar med att jag är så ologisk beror på att det finns en del som med logisk matematik och formler försöker övertyga andra att saker och ting inte är som dom låter. Och dom tror stenhårt på denna "vetenskapliga logik". Jag tror inte på sådant snack.
Om jag hör något som ger en förbättring i mitt system, så är jag alltså så ologisk att jag litar på.....

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:41:13  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Jag anser det mycket troligt att man idag inte vet om alla de sätt man bör mäta på för att förstå varför vissa system tycks återge inspelningen mer perfekt än andra.

Få inte panik nu Öhman och Morello .

Att jämföra detta med jordens påstådda platthet och dess motbevis är ju självklart inte rätt då man knappast försökte mäta jordens platt/rund-het.

Skulle väl snarare jämföra det med t.ex. elektromagnetismen.

Till slut vill jag bara be om mindre påhopp. (Det där om Öhman och Morello var absolut inget påhopp utan snarare bara en anvisning till att det lite käns som att de är de mest aktiva motståndarna till omätbara saker här.) Ps. Jag har stor respekt för Öhman och Morello för deras mätningar, de verkar båda väldigt kunniga och jag skulle gärna lyssna på Öhmans högtalare.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/08 :  08:52:57  Show Profile Send Rebo a Private Message
quote:
Originally posted by Robin84

Elektromagnetism, d.v.s. elektriska och magnetiska fält, mäter man ju på för fullt idag.
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:08:19  Show Profile Send f97mno a Private Message
Var tog logiken vägen i den här diskussionen. Att säga att något är hörbart men inte mätbart är väl inte speciellt genomtänkt. Det mänskilga örat är ju inget annat än ett mätinstrument. Om något inte går att mäta skulle inte örat heller lyckas göra det.
Sen kan man ju fundera på om det finns elektroniska mätutrustningar som är lika känsliga som våra öron, eller kanske ännu mer om det finns metoder att analysera mätdatat som är lika effektiva som hjärnans sätt att bearbeta det vi hör.
På samma sätt är det ganska osmart att påstå att en apparat mäter bra men inte låter bra. Det visar ju bara med all tydlighet att man inte vet vad det är man ska titta på i mätdatat.

/Micke
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:20:15  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by f97mno

Var tog logiken vägen i den här diskussionen. Att säga att något är hörbart men inte mätbart är väl inte speciellt genomtänkt. Det mänskilga örat är ju inget annat än ett mätinstrument. Om något inte går att mäta skulle inte örat heller lyckas göra det.
Sen kan man ju fundera på om det finns elektroniska mätutrustningar som är lika känsliga som våra öron, eller kanske ännu mer om det finns metoder att analysera mätdatat som är lika effektiva som hjärnans sätt att bearbeta det vi hör.
På samma sätt är det ganska osmart att påstå att en apparat mäter bra men inte låter bra. Det visar ju bara med all tydlighet att man inte vet vad det är man ska titta på i mätdatat.

/Micke

Väl talat.

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:26:52  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Robin84

Jag anser det mycket troligt att man idag inte vet om alla de sätt man bör mäta på för att förstå varför vissa system tycks återge inspelningen mer perfekt än andra.

Få inte panik nu Öhman och Morello .

Att jämföra detta med jordens påstådda platthet och dess motbevis är ju självklart inte rätt då man knappast försökte mäta jordens platt/rund-het.

Till slut vill jag bara be om mindre påhopp. (Det där om Öhman och Morello var absolut inget påhopp utan snarare bara en anvisning till att det lite käns som att de är de mest aktiva motståndarna till omätbara saker här.) Ps. Jag har stor respekt för Öhman och Morello för deras mätningar, de verkar båda väldigt kunniga och jag skulle gärna lyssna på Öhmans högtalare.

Hela diskussionen runt hurvida saker och ting går att mäta eller ej är ganska lustig i min aögon. De allra flesta förstörkare(för att ta ett exempel) uppvisar distortion mm. som går att mäta med utrustning som var förfintlig innan 1970! Min egen distortionsanalysator av fabrikat Brül&Kjar Modell 2107 årsmodell 1972 klarar uppgiften utan större problem om man brassar på lite effekt från slutsteget.

mvh\Joe

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:32:41  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag är mest intresserad av ett förtydligande. Står Ing. Öhman för ingenjör Öhman, Ingemar Öhman, Ingvar Öhman eller vad står det för?

Är det så att Ing Öhman inte är ingejör men vill att vissa skall tro detta? Om så är fallet tycker jag inte riktigt att det är rent spel.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:43:30  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag håller med dig i det du skriver f97mno men...

Jag litar inte på folks öron då det gäller att detektera små skillnader i ljudet. Observera små! Det är på tok för lätt att lura sig själv. Ibland så kan man tro (och det finns många religösa audiofiler som gärna tror på saker och ting) att man hör en skillnad fast den inte existerar. Människan har inte speciellt bra ljudminne och ingen kan vara helt objektiv.
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:44:47  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by StefanB

Jag är mest intresserad av ett förtydligande. Står Ing. Öhman för ingenjör Öhman, Ingemar Öhman, Ingvar Öhman eller vad står det för?

Är det så att Ing Öhman inte är ingejör men vill att vissa skall tro detta? Om så är fallet tycker jag inte riktigt att det är rent spel.

Jag måste fråga StefanB varför en förkortingen i en signatur kan vara så till den mildaste grad intressant.

Jag kan med all säkerhet dementera att "ing" betyder Ingemar
Sedan kan man tänka sig att Ing har en dubbel betydelse.
Man kan alltså tänka sig fäljande: Ingenjör Ingvar Öhman.

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:02:02  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tror att jag kan svara åt Öhman i detta fall.

Öhman heter Ingvar, har ingen ingenjörsutbildning, är anställd på ett företag som civilingenjör och har kallats Ingenjör´n sedan han var liten grabb och kallas fortfarande för det. Salig röra men jag känner även till att Öhman skriver Ing. mest som en rolig grej. Ungefär så har han sagt själv. Han tar ofta själv upp att han faktiskt inte har någon egentlig utbildning annat än den som nästan alla har.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:03:03  Show Profile Send f97mno a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Jag håller med dig i det du skriver f97mno men...

Jag litar inte på folks öron då det gäller att detektera små skillnader i ljudet. Observera små! Det är på tok för lätt att lura sig själv. Ibland så kan man tro (och det finns många religösa audiofiler som gärna tror på saker och ting) att man hör en skillnad fast den inte existerar. Människan har inte speciellt bra ljudminne och ingen kan vara helt objektiv.

Håller med till fullo. Jag skrev dock inte att jag litar på vad folk hör, eller ens vad jag själv hör. Jag kommenterade bara på det korkade i att säga att man hör något som inte går att mäta. Det motsäger sig själv eftersom man i samma mening erkänner att man inte själv kan ha hört det.
Jag håller helt med om det du säger om männsikans ljudminne och förmåga att höra skillnad. Jag misstänker att en stor del av hifi-branchens omsättning består av köp där kunden egentligen inte hör någon skilland utan snarare vill höra en skillnad.

Micke
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:05:05  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

I en intervju i senaste stereophile säger Paul MacGowan en av männen bakom PS Audio-(PS = Paul McGowan och Stan Warren)- att en större nätdel som deras senaste digitalförstärkare HCA-2 har, inte går att mäta varför det låter bättre. Bättre låter det iallafall.
PS Audio tillverkar bla. Powerplant strömrenare.

Är det inte svårt att konstuera "rätt" om man inte under resans gång kan mäta lite?

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:20:38  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by StefanB

Det står för ingenjör Öhman, men eftersom jag heter Ingvar Öhman så kan det väl stå för det också om någon vill. Det finns dom som per vykort tillskriver mig som Ing.2 Öhman.

Fick väl smeknamnet "ingenjör Öhman" eller "ingenjörn" när jag var ungefär tre år gammal (ni får själv gissa varför).

Vh, Ing. Öhman

PS. Jag är ingenjör, har inte det framgått? Var det dock inte vid tre års ålder.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:21:28  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:

Väl talat!

quote:

Samma för mig med att inte lita på folks upplevelser! Blindtester med statistisk signifikans grejar den biffen. Väl talat här med.

John

Is there anybody out there?

Edited by - John Stalberg on 2002/10/08 10:23:16
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:29:45  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

Jag tror att jag kan svara åt Öhman i detta fall.

Öhman heter Ingvar, har ingen ingenjörsutbildning, är anställd på ett företag som civilingenjör och har kallats Ingenjör´n sedan han var liten grabb och kallas fortfarande för det. Salig röra men jag känner även till att Öhman skriver Ing. mest som en rolig grej. Ungefär så har han sagt själv. Han tar ofta själv upp att han faktiskt inte har någon egentlig utbildning annat än den som nästan alla har.

John

Ojdå! Så det kan bli. Missförstånd!
Jag tror nog att jag kan ha råkat överdriva min o-utbildning...

Utbildning har jag visst. Jag är ingenjör, men jag brukar på skoj säga att jag "i princip inte har någon utbildning" eftersom jag under studietiden drev både firma och forskningsinstitut, och därför knappt spenderade någon tid på skolan. Hade ynkligt med tid att närvara på föreläsningar.

Å andra sidan var det ju inget som helst hinder för att klara examen. Själva kunskaperna fanns ju sedan barnsben. Fick i själva verket ett flertal gånger rycka in som lärare åt "klassen".

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000