HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Icke mätbar ljudförbättring enl. PS Audio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/08 :  23:11:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om PS audios nätgeneratorer, med mätningar!

http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_2/ps-audio-p1200-6-2001.html

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/08 :  23:18:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Om PS audios nätgeneratorer, med mätningar!

http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_2/ps-audio-p1200-6-2001.html

Thomas

PS Audios nätgeneratorer är mycket bra vad det gäller ljudet, men det finns andra som inte har så stora förluster (50%). Det blir för varmt i mitt rum

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2002/10/08 23:19:40
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/08 :  23:32:58  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ja de är stora och genererar värme. Har för mig att de låter lite också (fläkt?). Samt kostar en del.

Ingen i Sverige som tillverkar liknande elverk?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/10/09 :  01:11:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Jo, kan ha missförstått dig där( gäller att inte bli publicerad i ngn PopulärVetenskapsskrift el i ngt Aftonblad bara, för då...
är det ju tvärkört att sedan kunna bli publicerad på riktigt, ed
;)

Det här med handledare är bara ett måste i den amerikanska "light"-versionen(Ph.D) så det kan vi skippa
men nog?, antingen så behöver B-Bengt fortfarande inte på ngt sätt vara knuten till
Universitet/el motsvar( o så har det ivfsh varit tidigare ) eller,- så måste B numera det, några nog existerar inte.

Mvh A*.
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/09 :  11:29:30  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

alltså jag vill inte starta något här igen nu men jag bara undrar tror du helt seriöst alltså att vi vet precis allting som finns att veta inom förstärkarkonstruktion och att allt går att mäta med dagens teknik och att vi inte kan komma framåt i utvecklingen mer?

vilket är isåfall det ultimata slutsteget som om vi kan mäta allt isåfall torde vara konstruerat vid detta laget?

Ekman (och nin) tycks ha missförstått vad mätningar är, vad de innebär och hur de kan användas.

Att kunna mäta allt är ingalunda liktydigt med att kunna åtgärna felen (konstruera bort dem). Att mäta är lätt, att rätta till felen kan vara mycket svårt.

Att var och varannan förstärkare har klart hörbara färgningar beror inte på att det finns en massa mysktiska saker som inte går att mäta, tvärtom är det förhållandevis lätt att med mätningar få klarhet i vad de hörbara flen beror på.

Det som är svårt är att konstruera bort alla mätbara fel. Mätningarna är dock till stor hjälp.

De som har inställningen "mätningar betyder ingenting och vi kan inte mäta hur saker låter" konstruerar aldrig någonting som är ens i närheten av transparent. Det har historien tydligt visat.

Man skall dock inte glömma att vi lever i en kommersiell värld. Det finns gott om exempel på företag med kompetenta utvecklingsavdelningar, som ändå av marknadsskäl "spelar med" i mystificerandet av musikåtergivningen, för att de vet att det finns köpare som vill att det skall vara svårt och mystiskt. Men det är en helt annan fråga.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/09 :  19:03:56  Show Profile Send nin a Private Message
Jag tycker det är otroligt roligt tillika lustigt när människor som du vädrar uppfattningar med klen eller ingen verklighetsförankring.

Ditt inlägget är så lustigt att jag näppeligen vet var jag ska börja.

Jag tror jag börjar med att ställa några frågor i hopp om svar.

1. Vilken eller vilka egenskaper hos tex en förstärkare anser du inte går att mäta?

Ja, jag tycker du är rätt lustig. Vi kan ju börja med att du svarar på Hatoil fråga om hur du mäter Soundstage.

Morello dina övriga hånfullheter mot erkänt bra konstruktörer.
Bla. en av Bladelius läromästare:

"Pass Nelsson:
Nelsson är i kaptens ögon en så kallad "upplevelse-ingenjör", som inte arbetar med ett objektivt förhållningssätt, utan bedriver snarare en jakt på subjektivt trevliga upplevelser. Kapten har genom åren studerat ett antalk av herr Nelsson konstruktioner och är inte imponerad. En del är rimligt sunt implementerade, en del andra är en ligt Kapten rena rama tramskonstruktionerna. "

Hur gammal är du Morello. Har genom åren....

Ja, ska man skratta eller gråta?? Men det är lätt att slänga ut sig saker när man inte behöver bevisa att man kan bättre själv. Detta får mig att tänka på 50 åriga, överviktiga män som skriker och klagar när fotbolls/hockey spelare missar mål mm att dom själv inte hade missat. Dream on…

Du vet hur gammal jag är: 26.
Byggde mitt första slutsteg 1987 om det var det du undrade.

Ja, och det var väl bättre än 99% av dom förstärkare som finns på marknaden eller??

Vad jag däremot kan säga är att hörseln är ett klent sinnesorgan. Synen tar upp 60% av hjärnkapaciteten av alla sinnen och hörseln är bara ett av de andra 5 så statistiskt så borde det bara få 8% av hjärnkapciteten....

Nja, jag vet inte. Allt jag har läst så är våra öron BRA mycket mer välutvecklade och används över ett klart större spektrum. Man kan ju ta en lätt jämförelse. Vi kan alla höra en blixt slå ner nära med otrolig kraft. Vi kan alla också se en elefant precis framför oss. Men vi kan höra en mygga på flera meters håll när det är tyst, men vi har klart svårare att se den. Sedan så vet jag inte om ögona kräver med av hjärnan, men jag tror nog att våra öron är mer utvecklade.

Att kunna mäta allt är ingalunda liktydigt med att kunna åtgärna felen (konstruera bort dem). Att mäta är lätt, att rätta till felen kan vara mycket svårt.

Det förstår jag också.

De som har inställningen "mätningar betyder ingenting och vi kan inte mäta hur saker låter" konstruerar aldrig någonting som är ens i närheten av transparent. Det har historien tydligt visat.

Ja, jag anser att mätningar är bra men jag tycker att du och några till verkar lita för mycket på mätningarna än på själva lyssningen.

Min personliga syn på välljud och hifi är att det finns inga absoluta rätt och fel.
Till att börja med så färgas ljudet starkt av inspelningen, hur producenten, artisten vill att det ska låta. Det kanske inte är den mest ”hifi” mässiga ljudet inom alla parametrar, men det blir ju som dom vill.
Sedan är det ju långt ifrån någon hemlighet att folk som mastrar skivor oftast använder EQ och andra ”hemliga” saker för att vi ska få vårat bra ”hifi” ljud med massor av luft mm. Det är ju inte heller kanske helt ”hifi” mässigt men är det bättre med en platt och tråkigt ljudbild? Sedan vill jag påstå att ALLA prylar färgar ljudet, lite eller mer. Högtalare är väl den värsta länken men även CD, förstäkare, mm färgar ljudet.

Kan ju ta upp en rätt rolig referens. När Classic Records i USA började återsläppa massa klassiska verk från Mercury och andra klassiska bolag så tog till hjälp med producter och andra folk som var med vid dom inspelningarna på 50-talet. Man märkte också att masterbanden låt bra mycket bättre än original vinylerna. För på original vinylerna så hade man kört ganska hård EQ och softat ner både uppe och nere i frekvensena, för att det skulle låta ”bättre” då på 50-talet/60-talet. Så Classic gjorde såklart INTE samma med EQ mm och försökte få nysläppen att låta mer som original banden. Det som är rätt roligt med denna historien är att många audiofiler, från både stora tidningar och vanliga tyckte inte om dom nya släppen, FAST dom låter mer som original banden. För dom så är original släppen ORIGINALET och så ska det låta.
Vem har rätt? Ja, det är väl en personlig fråga, men man ser att det inte är alltid är viktigast att få ljudet som är på banden så nära som möjligt, utan att få den speciella musikaliska upplevelsen.

Så vad lär det oss? Jo, att vi ALLA lyssnar och uppfattar musik och ljud olika. Och att vi alla har olika preferenser. Så hur ska man kunna mäta det mesta så det passar alla? Nej, såklart man inte kan och därför så lyssnar ALLA (hoppas jag iaf) på saken och tar det som det viktigaste för att utvärdera apparaten. För en persons hårt är en annan persons neutral, etc. Något annat som också visar att dom mätningar som t ex hifi tidningar gör inte mäter ”rätt” är Watt. Hur ofta läser man inte om att ”denna 30 watt’s rörförstärkare spelar mycker högre än vanliga 30 watt’s transistor förstärkare”. Senaste Hifi & musik har vi en sådana kommentar.

Så om jag tycker att jag får bästa och mest trognaste musikaliska ljud med vinyl och rörförstärkare så är det ju så för mig. Om någon får det via CD och transistor, ja då är det så för han. Ingen av oss har ju fel eller hur? För musik är INTE bara ljud, då hade det nog varit lättare.

Så vad är då mätningar värda? Personligen så är dom inte alls värda så mycket som att lyssna själv. Så om jag får fråga mätnings maffian detta:
Tänker er att ni lyssnar på 2 st olika förstärkare. Ena har klart bättre mätvärden medans den andra låter klart bättre , vilken skulle ni köpa? Den som inte låter så bra men mäter bra eller den som låter bra men mäter sämre?

Jag vill avsluta med att man inte kan mäta allt och förklara varför något låter bättre utan någon kanske direkt mätskillnad. För varför kan man inte om man kan mäta ljud EXAKT återskapa det perfekt i en synth?

MVH

Mattias Karlsson
-Tror på mina öron-

Edited by - nin on 2002/10/09 19:09:39
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/09 :  20:34:10  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:

Öhman vilka mätningar är det du avser?

Gyllenkrok:

Konstruerade du verkligen din första förstärkare när du var 11!år gammal?

Vad gäller Son Of Zen är den publicerad som ett hembyggprojekt i Audio Amatör för 5 år sedan. Orsaken till att Nelson P publicerade den där är att han ansåg den helt hopplös som kommersiellt projekt. I den artikeln betonar han noga dess begränsningar.

Han stöd till DIY:ers är unikt och berömvärt. Du postar ju emellanåt på diyaudio.com. Varför går du inte in och kritiserar honom där. han skulle ju få möjlighet att försvara sig då. Fegt tycker jag.

Varför byta signatur? Ena dagen Morello nästa dag Gyllenkork och åter till Morello. Märkligt tycker jag.

DrM
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/09 :  20:36:23  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

Jag tycker det är otroligt roligt tillika lustigt när människor som du vädrar uppfattningar med klen eller ingen verklighetsförankring.

Ditt inlägget är så lustigt att jag näppeligen vet var jag ska börja.

Jag tror jag börjar med att ställa några frågor i hopp om svar.

1. Vilken eller vilka egenskaper hos tex en förstärkare anser du inte går att mäta?

Ja, jag tycker du är rätt lustig. Vi kan ju börja med att du svarar på Hatoil fråga om hur du mäter Soundstage.

Morello dina övriga hånfullheter mot erkänt bra konstruktörer.
Bla. en av Bladelius läromästare:

"Pass Nelsson:
Nelsson är i kaptens ögon en så kallad "upplevelse-ingenjör", som inte arbetar med ett objektivt förhållningssätt, utan bedriver snarare en jakt på subjektivt trevliga upplevelser. Kapten har genom åren studerat ett antalk av herr Nelsson konstruktioner och är inte imponerad. En del är rimligt sunt implementerade, en del andra är en ligt Kapten rena rama tramskonstruktionerna. "

Hur gammal är du Morello. Har genom åren....

Ja, ska man skratta eller gråta?? Men det är lätt att slänga ut sig saker när man inte behöver bevisa att man kan bättre själv. Detta får mig att tänka på 50 åriga, överviktiga män som skriker och klagar när fotbolls/hockey spelare missar mål mm att dom själv inte hade missat. Dream on…

Om du har möjligen att välja, välj att skratta. Det är roligare.
När du klivit upp ur sandlådan kan jag berätta varför jag inte gillar alla Nelssons konstruktioner.

quote:

Du vet hur gammal jag är: 26.
Byggde mitt första slutsteg 1987 om det var det du undrade.

Ja, och det var väl bättre än 99% av dom förstärkare som finns på marknaden eller??

Lustigkurre.

Nåväl, du har fortförande inte svarat på frågan.
Frågan är om du har något svar

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/09 :  20:52:04  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det är alltid samma gamla rättegångsstämning över oscilloskopmaffians inlägg...
Låt folk tycka vad dom vill!
För oss konsumenter är det i första hand en kul hobby kombinerat med musikpassion.
Låt det förbli så!
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/09 :  22:12:43  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Timbre:

Alla får tycka vad dom vill. Verkligheten är dock som den är.
Det handlade i denna tråd hurvida förändringar i ett slutsteg kan verifieras medelst mätapparatur eller ej. Har ingenting med rättegånga att göra.

DrMabuse:

Jag håller med. Nelsson är tämligen unik på så sätt att han bidrar till kommunikation mellan branch och konsument. Det hedrar honom.
Vidare skrev jag att jag inte gillade en del av hans konstruktioner. Bland annat "son of zen".

Slutsteget du syftar på var byggt runt en effekt-OP-modul, varför 95% av joobbet redan var fixat av i detta fall SGS-thomson eller om det var Telefunken. Kommer inte riktigt ihåg. Kanske var det så att kretsen fanns från båda dessa tillverkare.

mvh\Joe

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/09 :  22:23:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Jormas inlägg börjar med konstaterandet att PS Audio inte kunnat mäta skillnaden.

Sen ett citat.

Enda frågan i Jormas inlägg är:
"Woodogubbe eller en till som litar på sin hörsel??"

Rebo konstaterande mycket riktigt att det gäller bara hitta mätsättet för att visa skillnaden. Vi är tillbaka på ruta ett, eller kanske har vi bara cirkulerat kring "gå till fängelset"?? ;-)

Neodynium skriver: "Allt går nog inte att mäta... så vill jag gärna tro iaf. Roligt att använda sin hörsel istället...".
Detta torde vara en av de galningar Ingvar refererar till i sitt första inlägg i debatten:
"Men vad är det för galningar som säger att ingen kan hitta orsaken? Varför påstår man något så dumt?"

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/09 :  22:30:05  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Om vi tittar på Ingvars fråga med avseende på just frågan, tycker Epkpeng att det var ett genomtänkt uttalande från de herrar som i frågan åsyftas?

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/09 :  22:32:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Morello:
Det står klart och tydligt We och I i citatet.

Eventuellt förstår jag inte vilka herrar herr morello syftar på.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/09 :  22:43:42  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Son of Zen är publicerad i Audio Electronics nr 2 1997 och är i princip en differentialförstärkare. Således ingen Nelson Pass uppfinning vilket han aldrig påstått. Han har faktist dementerat på diyaudio.com att det ska vara hans uppfinning.

Nelson Pass innehar däremot ett antal patent. Vad det innebär i verkligheten vet jag inte.

Han användande av en variabel strömgenerator som i Aleph serien är en intressant och okonventionell ide. Såvitt jag vet har ingen kritiserat dessa förstärkare för bristande ljudkvalitet. Jag har hört ett par själv och kan verifiera att de låter mycket bra. Hans användande av positiv återkoppling till matningsspänningen är en annan märklig ide som är värd att studera.

Att han sedan släppt sina konstruktioner på internet ska han ha all beröm för. Något som många intresserade världen över dragit nytta av. Inte minst i sverige. Undrar hur många Alepbyggen det pågår världen över?

Någon upplevelseingenjör i negativ bemärkelse anser jag inte att han är. Däremot inbillar jag mig att han är en stor pragmatiker som använder intution i kombination med analytiska metoder i sitt arbete.

DrM
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/09 :  22:54:01  Show Profile Send Timbre a Private Message

Bäste Morello.

Det har blivit för mycket av "svara på min fråga" stämning över det hela. Bevisföringen har blivit viktigare än själva upplevelsen.
Mycket bekant på något sätt.
Det börjar kantra och då hamnar vi ju lätt i strida strömmar.

Så medans vi fortfarande har land i sikte, låser jag PS Audio-tråden här och nu.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000